بهارستان در هفته جاری: ناکارآمدی خودروسازان زیر ذره‌بین مجلس

کمیسیون اقتصادی با حضور نوبخت، سیف و کرباسیان هفته پرکاری خواهد داشت

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در هفته جاری پس از لغو تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شاهد بررسی و ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی درباره علل ناکارآمدی خودروسازان داخلی خواهد بود و در حاشیه آن نیز کمیسیون اقتصادی با حضور تیم اقتصادی دولت التهابات اخیر را بررسی خواهد کرد.

کد مطلب: ۸۳۳۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بهارستان در هفته جاری: ناکارآمدی خودروسازان زیر ذره‌بین مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه مورخ دهم، دوازدهم و سیزدهم تیر تشکیل جلسه خواهند داد تا بهارستان‌نشینان با اقداماتی فوری و هم‌راستا با دولت در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از آن گام بردارند.

مطابق هر هفته، بهارستان در هفته جاری نیز شاهد حضور وزرای دولت تدبیر و امید برای پاسخ به سوالات نمایندگان خواهد بود و این‌بار محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم مشهد، در صحن علنی حاضر خواهد شد.

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گزارش نهایی خود را درباره بخشنامه جنجالی سیدعباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مورد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان‌ها را در صحن علنی قرائت خواهد کرد.

بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بر اساس اصل 85 قانون اساسی نیز در هفته جاری همچون هفته گذشته در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

این اصل مقرر می‌دارد: «سمت نمایندگی قایم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد، در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است‌. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

تشکیل کمیسیون‌های ویژه‌ی فضای مجازی و الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با توجه به درخواست‌های مکرر تعدادی از نمایندگان برای چهارمین هفته پیاپی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت در هفته جاری حضور پررنگی در صحن علنی خواهد داشت و با ارائه گزارش‌هایی درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز و به همراه گزارش تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه کیفیت، قیمت، محیط‌زیست، طراحی و تکنولوژی مهم‌ترین برنامه‌های کاری بهارستان را به خود اختصاص خواهد داد.

کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با گزارش نهایی خود درباره تحقیق و تفحص از افراد دو تابعیتی و دارای «گرین کارت» در حوزه مدیران ارشد و مسئولان و شناسایی خلاء‌های قانونی در این زمینه به صحن علنی خواهد آمد.

بهارستانی‌ها همچنین رئیس کمیسیون اصل 90 را بر اساس پیشنهاد هیات رئیسه انتخاب خواهد کرد.

برنامه کامل صحن علنی مجلس شورای اسلامی را « اینجا » ببینید.

اهم برنامه‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز به شرح زیر است.

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی

حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه جمعی از معاونان خود برای بررسی چگونگی حمایت بیشتر از تولید داخل و کالای ایرانی.

کمیسیون آموزش و تحقیقات

حضور منصور غلامی، وزیر علوم برای پاسخ به سوالات سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه.

کمیسیون اجتماعی

ادامه بررسی لایحه تمدید و اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری.

نشست با علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز سه‌شنبه.

کمیسیون اقتصادی

بررسی مشکلات جاری در ارتباط با مسائل ارزی با حضور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و روسای اتاق‌های بازرگانی کشور در روز یکشنبه.

ادامه بررسی مشکلات ارزی کشور با حضور حسین جابری انصاری، معاون اقتصادی وزرات امور خارجه در جلسه ظهر روز دوشنبه.

حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسعود کرابسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی برای بررسی مشکلات ارزی کشور در جلسه بعدازظهر روز دوشنبه.

رای‌گیری درباره تحقیق و تفحص از عملکرد 5 سال گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

بررسی اعتراضات اخیر ایجاد شده در کشور با حضور مسئولان ذیربط.

کمیسیون برنامه و بودجه

بررسی و رسیدگی به طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان.

کمیسیون شوراها و امور داخلی

نشست مشترک با مسئولان وزراتخانه‌های کشور و اطلاعات درباره حوادث اخیر تهران.

کمیسیون صنایع و معادن

بررسی نوسانات و افزایش قیمت‌های بی‌رویه بازار تلفن همراه با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.

کمیسیون عمران

حضور سید عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوالات 11 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

کمیسیون حقوقی و قضائی

بررسی علل افزایش بی‌رویه برخی قیمت‌ها با حضور علیرضا آوایی، وزیر دادگستری دولت تدبیر و امید.

برنامه کاری کامل کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی را « اینجا » بخوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار