معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: بودجه کلان اوقات فراغت به وزارت ورزش و جوانان می‌رود

تهران (پانا) -معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم تغییر نگاه سازمان برنامه و بودجه در بودجه‌ریزی ساماندهی برنامه‌های اوقات فراغت تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۳۳۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: بودجه کلان اوقات فراغت به وزارت ورزش و جوانان می‌رود

مهدی فیض در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «تربیت و فرهنگ نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در کل کشور مغفول مانده است. بودجه نمود اولویت‌هاست و معمولا حتی زمان بودجه ریزی هم مغفول می‌ماند.»

او افزود: «ما اسناد بالادستی در زمینه تربیت داریم اما برنامه نداریم. نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی وجود دارد که ما فاقد آن هستیم. در معاونت پرورشی اشکال ساختاری وجود دارد که در زمان مسوولیت بنده با وجود موکداتی که داشتیم حل نشد. اداره کل برنامه‌ریزی و ارزیابی در حوزه پرورشی وجود ندارد و ما اصرار داشتیم که افزوده شود اما در آن دوره محقق نشد.»

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به لزوم ایجاد ساختاری برای ارایه اطلاعات و دیتای حوزه پرورشی دانش‌آموزی تاکید کرد و گفت: «در واقع در معاونت پرورشی نه برای نقطه آغاز حرکت، برنامه‌ریزی، است و نه برای نقطه پایانی، ارزیابی، ساختاری وجود ندارد.»

فیض ادامه داد: «در حکومت دینی زندگی می‌کنیم و باید دید نگاه به دین چگونه است. متاسفانه نگاه به دین نگاهی محدو به یک سری از مناسک عبادی است. به عنوان مثال به آمار مساجد و اقامه نماز به عنوان معیار حکومت دینی توجه و تاکید می‌شود. در حالی که اگر بحث بندگی خدا مطرح است باید در همه عرصه‌های زندگی اتفاق بیفتد. باید در قبال سیاست، خانواده و محیط زیست هم بندگی خدا کرد. همان دینی که می‌گوید نماز بخوان می‌گوید زمین را هم آباد کن و منابع طبیعی را توسعه بده.»

او تاکید کرد در حکومت دینی باید نگاه به دینداری وسیع و گسترده باشد. فیض گفت: «در چند دهه اخیر به این موضوع کم‌توجهی شده است. مقام معظم رهبری نیز به همین علت به مقوله سبک زندگی تاکید دارند و اینکه باید حواسمان باشد به همه عرصه‌های زندگی توجه داشته باشیم.»

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نقطه شروع برای تحول در فرهنگ و اصلاح نظام و تربیت را دولت دانست و گفت: «نگاه دولت نباید کوتاه‌مدت باشد و به چهار سال و هشت سال دوره خود توجه کند؛ بلکه سرمایه‌گذاری باید جهش بلند مدت را در پی داشته باشد. سرمایه‌گذاری بلند مدت در آموزش و پرورش می‌تواند پیشگیری‌کننده از بسیاری آسیب‌ها باشد.»

فیض افزود: «طبق سند تحول، آموزش و پرورش محور تربیت نوجوانان محسوب می‌شود. طبق بندهای سند تحول، همه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند به آموزش و پرورش در اجرای سند کمک کنند. اجرای سند تحول نیازمند بسیج همگانی با محوریت آموزش و پرورش است که البته وزارتخانه باید از دستگاه‌های دیگر مطالبه‌گر باشد.»

او به ضرورت محور بودن آموزش و پرورش در مقوله تربیت نوجوانان اشاره کرد و گفت: «به عنوان نمونه در تابستان دستگاه‌ها برنامه‌های اختصاصی برای اوقات فراغت نوجوانان دارند اما آموزش و پرورش محور آنها نیست. بودجه کلان اوقات فراغت به معاونت جوانان وزارت ورزش می‌رود در حالی که باید در اختیار آموزش و پرورش باشد.»

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش برای اجرای سند کمک کنند و لازم است نگاه همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه تغییر کند. باید قبل از تدوین بودجه کمیسیونی در سازمان برنامه تشکیل شود و مدل بودجه از اول درست و مطالعه شده تبیین شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار