معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور عنوان کرد: اختصاص 26 میلیارد تومان برای اشتغال زایی در روستا ها و شهر های کوچک در سال 96

تبریز (پانا) - معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در سال گذشته مبلغ 26 میلیارد تومان صرف امور اشتغال زایی در روستا ها و شهر های کوچک شده است.

کد مطلب: ۸۳۲۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور عنوان کرد: اختصاص  26 میلیارد تومان برای اشتغال زایی در روستا ها و شهر های کوچک در سال 96

سعیدرضا جندقیان در همایش مدیران کل امور روستایی استانداری های سراسر کشور در مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت تبریز ضمن اشاره به تعریف درست روستا گفت: سوال اولی که ذهن عموم مردم و مسئولان را در مورد روستا ها و توسعه آنها به خود مشغول می سازد،نقش روستا ها در توسعه اقتصادی هر کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 67 درصد ارزش افزوده تولیدات روستاها سرازیر هشت کلانشهر کشور می شوند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: با توجه به شرایط حاکم بر اوضاع اقتصادی کشور، عرصه های روستایی در حال خالی شدن از نیروی خلاق هستند.

جندقیان با بیان این که برای پیشرفت یک کشور، تغییر ضروری است، اظهار کرد: انسان هایی که تحول را ایجاد می کنند کارآفرینان خوب و انسان هایی که تحول را پیش بینی می کنند مدیران خوبی هستند.

وی با ابراز تأسف از وضعیت اسفناک روستا ها در جوامع امروزی گفت:روستاهای ما در حال حاضر هیچ نقشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ندارند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیان کرد: با توجه به نبود نیروی خلاق در روستا ها ملزم به افزایش سطح آموزش در روستا ها هستیم.

جندقیان در حوزه فرش بافی و گلیم بافی گفت: فرش بافی یک هنر است و اگر به آن به دید یک صنعت نگاه کنیم، ارزش و درون مایه آن را از بین خواهیم برد.

وی با بیان اینکه هیچ سقفی برای تسهیلات اشتغال زایی روستایی وجود ندارد، گفت: در سال جاری دو هزار طرح به تصویب بانک های سراسر استان آذربایجان شرقی رسیده است که ارزش تقریبی این تسهیلات 103 میلیارد تومان است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه 75 درصد مشکلات حال حاضر کشور در شهر های کوچک است، افزود: در سال گذشته مبلغ 26 میلیارد تومان صرف امور اشتغال زایی در روستا ها و شهر های کوچک شده است.

زیرساخت های عمرانی بافت خاص و جذاب روستا را از بین می برند

استاندار استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان این که روستا یک بنگاه اقتصادی و یک کارگاه تولیدی است، اظهار کرد: یکی از اقدامات ضروری در حوزه توسعه روستایی، سرمایه گذاری در زمینه اشتغال روستایی است.

مجید خدابخش ضمن بیان اینکه از ابتدای سال 1382 مبلغ 20 هزار میلیارد تومان صرف آبادانی روستا ها شده است، خاطر نشان کرد: حدود 75 درصد این مبلغ در دولت یازدهم به امور روستایی اختصاص داده شده است که میزان بازده این مبلغ در بهبود وضع روستاییان بسیار ناچیز است.

استاندار استان آذربایجان شرقی با گلایه از نبود برنامه سازمان یافته شده در امور روستایی گفت: باید به جای زیر ساخت های عمرانی، امور اشتغالی را در اولویت اول قرار دهیم.

خدابخش با بیان این که زیرساخت های عمرانی بافت خاص و جذاب روستا را از بین می برند، گفت: روستا های کشور کم کم جای خود را به شهر های کوچک می دهند و برای جلوگیری از این امر، مهندسی در شهر ها می بایستی متفاوت با مهندسی در روستا ها باشد و دراین امور باید از افراد خبره بهره گرفت.

وی با ابراز تأسف به سیاست گذاری های نادرست و ناقص در زمینه امور روستایی بیان کرد: ای کاش مقدار اندکی از مبلغ سرمایه گذاری های انجام شده صرف امور ایجاد اشتغال می شد.

استاندار استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیروهای خلاق در حال ترک روستا ها هستند، ویژگی اصلی یک مدیر خوب رافکر جامع و قابلیت پیش بینی اوضاع احتمالی منطقه دانست.

مهندسی در روستا ها می بایستی متفاوت با مهندسی در شهر ها باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این همایش با ابراز نگرانی از وضعیت حال حاضر روستا های کشور گفت: امروزه روستاها در حال از هم پاشیدن هستند و تنها راه برای جلوگیری از این امر عوض کردن نوع نگاه به روستا ها و بحث توسعه روستایی است.

جواد رحمتی با اشاره به این که 27 درصد جمعیت کشور روستا نشین هستند از سیاست های نادرست ابراز ناامیدی کرد و افزود: امروزه بیشترین مشکل روستا نشینان بحث اشتغال است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های کلانی که در حوزه آبادانی کشور ها در حوزه زیرساخت های عمرانی انجام شده است گفت: بهتر است به جای سرمایه گذاری در زیر ساخت های عمرانی در حوزه اشتغال سرمایه گذاری کرد.

رحمتی افزود: مهندسی در روستا ها می بایستی متفاوت با مهندسی در شهر ها باشد.

وی ضمن ابراز نگرانی از وابستگی بی رویه روستاییان به شهر بیان کرد: امروزه باید در سطح روستا ها آموزش هایی داده شود که روستاییان بتوانند بدون نیاز به جامعه بیرون از خود، روی پای خود بایستند.

معاون هماهنگی امور استانداری استان آذربایجان شرقی ضمن بیان اینکه روستا ها کم کم در حال تبدیل شدن به شهر های کوچک هستند خاطر نشان کرد: زیرساخت های بی رویه عمرانی در حال از بین بردن جذابیت خاص روستا ها هستند.

در این جلسه از مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای 10 استان برتر در زمینه ایجاد اشتغال روستایی نیز تجلیل شد که استان های مرکزی، آذربایجان شرقی و قزوین به ترتیب رتبه های اول تا سوم بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار