مدیرکل دبستانی آموزش‌و‌پرورش: دست‌های حمایتی جایگزین دست‌های مداخله‌ای در مدارس شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش در همایش استانی "برنامه تدبیر" که به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ماهان برگزار شد، آموزش و پرورش را حوزه‌ای فراپیچیده و نیازمند روش‌های نوین مدیریت دانست.

کد مطلب: ۸۳۲۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دبستانی آموزش‌و‌پرورش: دست‌های حمایتی جایگزین دست‌های مداخله‌ای در مدارس شود

به گزارش دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، مرتضی شکوهی در این همایش به گستردگی و پیچیدگی آموزش و پرورش، آن را حوزه‌ای فراپیچیده دانست و گفت: «اهمیت مدیریت این دستگاه فراپیچیده در مقایسه با مدیریت سایر حوزه‌ها متفاوت است.»

او گفت: «ورودی آموزش و پرورش، انسان است و انسان‌ها فرآیندهایش را تعیین می‌کنند که باعث می‌شود این حوزه به حوزه‌ای حساس و ظریف تبدیل شود و برای بالندگی و یافتن راه‌های بدیع، نو و خلاقانه نیاز به تحلیل‌گری، اندیشه‌ورزی و مهارت‌آموزی داشته باشد.»

شکوهی به تبیین جایگاه مهم مدرسه در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «جایگاه مدیریت مدرسه در پیشبرد امور مدرسه، ایجاد تحول در آن، بهبود کیفیت عملکرد و تحقق اهداف آن، جایگاهی مهم است و اگر مدرسه نباشد سایر سطوح آموزش و پرورش هم وجود ندارند، مدرسه، خاستگاه و تجلی گاه اهداف آموزش و پرورش است.»

مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم ارتقای جایگاه مدیریت مدرسه تاکید کرد و افزود: «به طور طبیعی تغییر در مدیریت مدرسه با تغییر در منابع انسانی، تغییر در نگرش افراد جامعه، میزان مشارکت اولیا و ذی‌نفعان اتفاق می‌افتد و ثروت کم‌یاب هر سازمانی نیروی انسانی متخصص و کارآمد است که مدیران توانمند کم‌یاب‌ترین گروه هستند.»

او ادامه داد: «تردیدی نیست که تحول آموزش و پرورش، اجرایی کردن مفاد سند تحول بنیادین و تحقق سند چشم‌انداز راهی ندارد جز این که مدرسه به سطحی از توانمندی و قدرت مدیریتی برسد تا به کانون پیشرو محله تبدیل شود، مدرسه باید از انزوا خارج شود و به نقش پررنگ خود برگردد، باید دست‌های مداخله‌ای خود را از مدارس برداریم و فقط دست‌های حمایتی را لحاظ کنیم.»

شکوهی گفت: «باید به مدیر مدرسه بها داده شود، اعتماد شود، افتخار شود. اگر مسئولان نقش حمایتی از مدیر مدرسه داشته باشند، مدرسه محوری شکل می‌گیرد و مدرسه محوری نیاز به مدیری فکور، توانمند، خلاق، خردورز با توانمندی جلب مشارکت دارد.»

مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «سند تحول بنیادین انتظار خود را از مدرسه و مدیر مدرسه به روشنی بیان کرده است، آیین‌نامه اجرایی مدارس، قانون اساسی مدارس است و تکیه بر ارکان مدرسه و مدیریت آن دارد و مدیر را موظف می‌کند که برنامه عملیاتی را اجرا کند، مدیر مدرسه باید وضعیت مدرسه را تحلیل کند که شامل بررسی عملکرد درسی دانش‌آموزان، بررسی وضعیت پرورشی، بهداشتی و اداری می‌شود و از این طریق نقطه مطلوب را ترسیم کند.»

او گفت: «مدیر باید راهی برای تامین منابع انسانی و مالی پیدا کند و با وجود همه کاستی‌ها و محدودت‌ها برنامه‌ریزی راهبردی کند، یعنی گذشته را مورد مطالعه قرار دهد، وضعیت را تحلیل کند و با نگاهی جامع تصمیم بگیرد، یک مدیر موفق هرگز در نمی‌ماند بلکه یا راهی پیدا می‌کند یا راهی می‌سازد.»

مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در ارزیابی عملکرد مدیران باید برون داد مدارس را بررسی کرد نه خروجی آن‌ها را و قطعا مطالعه وضعیت مدیریت مدارس در کشورهای پیشرفته کمک می‌کند تا بتوانیم با در نظر گرفتن همه شاخص‌های مدیریتی به جایگاه بهتری در زمینه ارتقای مدیریت مدرسه برسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار