توصیه‌های رسانه‌ای علی لاریجانی به رئیس قوه قضائیه

تهران (پانا) - رئیس مجلس با اشاره به وجود فقر تعامل رسانه‌ای در قوه قضاییه گفت علیرغم تلاش‌های قضات و مسئولان این قوه کار رسانه‌ای در آن محدود به برخی سخنان آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی این قوه، شده است.

کد مطلب: ۸۳۲۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های رسانه‌ای علی لاریجانی به رئیس قوه قضائیه

علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی به عنوان نماد قوه قضاییه گفت: وقتی این شخصیت نماد کار قوه قضاییه می‌شود برای ملت امیدوارکننده است. من چند سالی با او مراوده داشتم. یکی از خصوصیات برجسته شهید بهشتی که برای همیشه تاریخ می‌تواند برای قوه قضاییه به عنوان یک پایه تلقی شود، آرامش او بود. حضورش در صحنه‌های مختلف آرام‌‌بخش و تکیه‌گاه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ۴۰ سال گذشته، شخصیت‌های مختلف سیاسی را دیده‌ایم که برخی از آنها حتی در جایگاه‌های مهم به جای آنکه به جامعه آرامش دهند، در روال اداره کشور آشفته‌سازی می‌کردند. یکی از آن‌ها، بنی‌صدر بود که یکی از مساله‌های مهمش مبارزه با حزب جمهوری اسلامی بود و به جای اینکه در جامعه آرامش ایجاد کند برای آشفته‌سازی جامعه اقدام می‌کرد و از ظرفیتی که امام برای او در نظر گرفته بود به جای ایجاد آرامش، جامعه را آشفته می‌کرد.

وی با اشاره به مظلومیت آیت‌الله شهید بهشتی بیان کرد: در آن سال‌ها بسیار به او توهین می‌کردند و او را متهم به سرمایه‌دار بودن می‌کردند. برخی افراد با بدترین الفاظ او را تحت آماج تهمت قرار می‌دادند اما او همواره بردبار بود و تحمل می‌کرد و برخی از همین افراد به خاطر بردباری او تغییر کردند. آرامش شهید بهشتی باعث شده بود که نه تنها برای قوه قضاییه بلکه برای سایر بخش‌ها هم تکیه‌گاه باشد.

لاریجانی با اشاره به وجود فقر تعامل رسانه‌ای در قوه قضاییه گفت: علی‌رغم تلاش‌های قضات و مسئولان این قوه کار رسانه‌ای در آن محدود به برخی فرمایش‌های آیت‌الله آملی و آقای اژه‌ای به عنوان سخنگو شده است. بار عظیمی بر دوش قوه قضاییه است و انعکاس این وظایف، کار رسانه‌ای مفصلی را نیازمند است. باید کاری کرد که همه مردم از تلاش‌های قوه قضاییه مطلع شوند و جنبه بازدارندگی کار قضایی هم ارتقا یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحلیل‌هایی که رئیس‌جمهوری در این جلسه در مورد سوابق کشور در مناقشات مختلف با استکبار جهانی و شرایط امروز عنوان کرد، گفت: هر ساله این جلسه تشکیل می‌شود که از نظر شکلی کار خوبی است و توجهات را به خدمات قوه قضاییه جلب می‌کند. وظیفه ذاتی قوه قضاییه تحقق عدالت است که باید در این زمینه تلاش کند. از سایر مسئولیت‌های دیگر قوه قضاییه، ایجاد امنیت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است به این معنی که امنیت در حوزه اقتصاد به دست قوه قضاییه شکل می‌گیرد و دیگر قوا در کنار این قوه هستند.

وی در ادامه سخنان خود، موضوع پیشگیری از جرم را به عنوان یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های قوه قضاییه عنوام کرد و گفت: پیشگیری از جرم تنها مربوط به قوه قضاییه نیست اما قوه قضائیه محور آن است که البته در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است و شورایی با حضور دیگر دستگاه‌ها شکل گرفته است.

سرمایه‌گذار باید احساس کند که قوه قضاییه از او حمایت می‌کند

لاریجانی با اشاره به موضوع امنیت اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: اگر کشور در شرایط عادی باشد این امر به خودی خود مهم است اما در شرایط فعلی بیشتر اهمیت دارد. کسی که می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند باید احساس کند قوه قضاییه پشتیبان آن است. به ویژه امروز که عملیات روانی بر روی سرمایه‌گذاران در کشور انجام می‌شود. نمونه‌هایی داریم که وقتی مدیرکل دادگستری یک استان از بخش‌های اقتصادی آن استان حمایت کرده است تغییرات مثبتی به وجود آمده و بالعکس آن، وقتی مدیری درک درستی از مساله ندارد اثر معکوس گذاشته است. امروز تلاش می‌شود سرمایه‌گذاران را فراری دهند و دلالی باعث می‌شود این روند سیر نزولی بیشتری داشته باشد. این موضوع موجب می‌شود از اقتصاد ثروت‌زا نزول کنیم و این موارد در شرایطی رخ می‌دهد که بخش‌های اداری کم برای سرمایه‌گذار مانع‌تراشی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: یک آمار بین‌المللی وجود دارد که میزان سرعت ورود سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری در کشورها را نشان می‌دهد و ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۰ را دارد، این یعنی نتوانستیم مقررات کشور را به شکلی تنظیم کنیم که با سرعت سرمایه‌گذاری انجام شود و این ایراد امور اداری کشور است. شاید انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن یکی از عواملی باشد که بسیاری سرمایه‌گذار را از ورود به ایران منع کنند اما باید قبول کنیم که ما در داخل هم مشکلات زیادی داریم که مانع این کار است و یکی دیگر از این مشکلات به جز مشکلات اداری و مقرراتی، نقدینگی است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اگر قوه قضاییه تکیه‌گاه بخش سرمایه‌گذاری باشد بزرگ‌ترین خدمت را به انقلاب کرده است، گفت: امروز کشور به امنیت اقتصادی نیاز دارد. سرمایه‌گذار به اندازه کافی مشکلات و موانع دارد، شما جلودار باشید تا مشکلاتش حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی از ویژگی‌های ایجاد امنیت اقتصادی است، گفت: در حوادث اخیر جریان‌های سازمان یافته‌ای در حال اخلال هستند، این مساله را بخش‌های امنیتی گفته‌اند. این حجم تغییرات مناسب شرایط کشور نیست. تعداد این اخلال‌گران زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد. برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم اما قوه قضاییه برخورد جدی نکرده است. افرادی که در کار اقتصادی اخلال می‌کنند و دستگیر می‌شوند و اتهامات‌شان روشن است نباید با یک وثیقه عادی آزاد شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس به دنبال طرحی هستیم که سازمانی زیر نظر قوه قضاییه که شعب دادگاه در آن باشد به این مساله بپردازد و مقررات روشن و مجازات کافی برای این منظور را در نظر بگیرد. در شرایط کنونی محور تأمین امنیت اقتصادی باید قوه قضاییه باشد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود به موضوع امنیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: امنیت اجتماعی موضوعی است که مردم بیشتر با آن سر و کار دارند. قوه قضاییه باید با مواردی که امنیت اجتماعی را مختل می‌کند با سرعت برخورد کند. پیشگیری از جرم نیز که یک وظیفه مهم است، یک کار زیربنایی است و وزارت علوم، آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند.

رئیس قوه قضاییه با تخلفات برخی قضات قاطعانه برخورد خواهد کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص سالم‌سازی در درون قوه قضاییه نیز توضیح داد: اطلاع دارم که ریاست قوه قضاییه با تخلفات برخی قضات برخورد قاطع داشته‌اند که این موضوع باعث دلگرمی مردم خواهد بود تا بدانند قوه‌ای که خود تامین‌کننده امنیت اجتماعی و اقتصادی است در مورد تخلفاتش با دقت رسیدگی می‌کند. طبیعی است دستگاه بزرگی مثل قوه قضاییه که مراودات زیادی دارد، در معرض فساد قرار گیرد. باید قوه قضاییه هوشیار باشد و با این تخلفات برخورد شود که البته این اقدام صورت می‌گیرد و خوب است که این برخوردها به اطلاع مردم برسد اما به نظر من در این زمینه نقص وجود دارد.

وی تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند اگر این تخلفات و برخوردهایی که با آنها صورت می‌گیرد به اطلاع مردم برسد به صلابت قوه قضاییه ضربه می‌زند در صورتی که به نظر من وقتی مردم روزانه با قوه قضاییه در تعامل هستند و این مشکلات را می‌بینند اگر مطلع شوند که با تخلفات برخورد می‌شود امیدوار می‌شوند و این موضوع به صلابت قوه قضاییه نیز کمک می‌کند. بنابراین اطلاع‌رسانی در مورد برخورد با خاطیان در قوه قضاییه از طرفی امیدواری در مردم را ایجاد می‌کند و از طرفی باعث بازدارندگی در درون خود قوه قضاییه و مسئولان آن می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید سیستمی ایجاد شود که اگر مردم تخلفی را دیدند به‌راحتی بتوانند به مسئولان عالی اطلاع دهند، البته این موضوع در قوه مجریه و قوه مقننه نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در همه حوزه‌ها این موضوعات مطرح است و می‌تواند کمک‌کننده باشد یعنی جایی وجود داشته باشد که مردم بدانند اگر مشکل خود را مطرح می‌کنند و گزارش تخلفی را می‌دهند حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضع فعلی کشور و شیطنت‌هایی که در این زمینه اتفاق می‌افتد، گفت: استراتژی دشمن دو مولفه دارد که یکی ایجاد تنگنای اقتصادی برای مردم و دوم آشفته‌سازی در داخل کشور است.

وی درخصوص حوادث روز گذشته در تهران نیز گفت: شاهدیم که از این حوادث غوغایی در رسانه‌هایشان به راه انداختند و معلوم است که سناریویی در کار است. بسترهایی هم برای آن وجود دارد که برای هر سه قوه حائز اهمیت است. البته نکته سخت‌افزاری نیز وجود دارد که ما از آن مطلع هستیم که چه می‌خواهند بکنند. باید بدل استراتژی که دشمن برای ما در نظر گرفته است را استفاده کنیم. تنها مقاومت کردن حلال مشکلات نیست و باید در این شرایط مشخص کنیم که برای مقابله با استراتژی دشمن چه برنامه‌ای داریم یعنی اگر قرار است آنها در کشور آشفته‌سازی در حوزه اقتصاد ایجاد کنند، سازوکاری فراهم شود که مانع آن شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت اقداماتی در حوزه اقتصادی و مقابله با آشفته‌سازی در این حوزه صورت گرفته است اما کافی نبود. مقام معظم رهبری در این زمینه هشدار خردمندانه‌ای دادند و دستور به تشکیل شورایی با حضور سه قوه دادند و فرمودند این شورا هر تصمیمی بگیرد مورد حمایت است. علاوه بر این در جلسه‌ای که با نمایندگان داشتند توصیه‌های خوبی در زمینه توجه به محرومان داشتند که همگی باید مورد توجه سه قوه قرار گیرد.

وی در ادامه درخصوص رشد نقدینگی در کشور گفت: این را قبول دارم که دشمن به دنبال مسأله‌سازی در کشور است اما باید نقایص خود را هم ببینیم و در جهت رفع آن کار کنیم چون تا زمانی که ارز به بازار می‌دادیم مشکل رشد نقدینگی واضح نبود اما وقتی ارز کمتر شد این مشکل به سکه و بعد از آن به مسکن و خودرو رسید پس باید موضوع را از ریشه حل کنیم و آقای سیف و مسئولان اقتصادی در این زمینه راهکار ارائه دهند. اگر رشد نقدینگی را به سمت تولید و آبادانی سوق دهیم مخرب نخواهد بود اما اگر با وجود رشد نقدینگی اقدامات لازم صورت نگیرد در وضع اقتصادی کشور مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسئولان مشکلات اقتصادی را فقط به خاطر مسائل روانی می‌دانند، گفت: البته موضوعات روانی مطرح است اما فقط به آن منتهی نمی‌شود. این در حالی است که سرمایه‌های خوبی در بخش‌های حکمرانی و مردمی داریم. امروز باید به سمت آن برویم که بستر اختلافات را کاهش دهیم و زمینه را برای کار مردم فراهم کنیم.

مذاکره با آمریکا حرف جدیدی نیست

لاریجانی با انتقاد از برخی نامه‌نگاری‌ها در حوزه سیاست خارجی درباره مذاکره با آمریکا گفت: این یک تحلیل ناپخته است. مگر در برجام ما مذاکره نکردیم.‌ آیا مذاکره با آمریکا حرف جدیدی است که می‌زنید؟ مگر رهبری نگفتند نرمش قهرمانانه داریم. همه رفتند و مذاکره کردند و کسی هم مخالفت نکرد. آمریکا و کشورهای دیگر طرف مذاکره بودند. البته اختلاف نظر هم در ایران و هم آمریکا بر سر برجام وجود داشت که چقدر این مذاکره مفید بوده یا نبوده است اما آن کس که توافق را به هم زد و از آن خارج شد، آمریکا بود و حالا می‌گویند با همین شخص مخرب که از برجام، توافق پاریس و شورای حقوق بشر خارج شد، برویم و مذاکره کنیم وقتی کسی به این سادگی زیر توافق بین المللی می‌زند مذاکره با آن چه خاصیتی دارد.‌ این حرف اهلیت سیاسی ندارد و موجب سوء تفاهم می‌شود.

رئیس مجلس همچنین درباره سیاست ایران برای حضور در کشورهای سوریه و عراق و مبارزه با تروریست‌ها گفت: برخی می‌گویند ما در این دو کشور هزینه زیادی دادیم چرا باید برای این کشورها زحمت بکشیم. در پاسخ باید بگویم اول بیایید یک مسأله را برای خودمان روشن کنیم که امنیت برای ما مهم است یا خیر. اگر امنیت نباشد اقتصاد ایجاد نمی‌شود و مردم آرامش ندارند. باید بدانیم نوک پیکان اصلی گروه‌های تروریستی، ایران است.

وی افزود: باید مسأله را به درستی بفهمیم و با هوشیاری وارد کار شویم. اگر وارد سوریه و عراق شدیم به خاطر امنیت ملی کشور بوده است. دیدید که در ایران در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی آشوب کردند و از یک غفلت ما استفاده شد و چندین نفر کشته و شهید شدند. مسأله همکاری ایران با سوریه و عراق برای امنیت ملی خودمان و مردم است. در زمان فعلی باید در این زمینه‌ها روشنگری بیشتری صورت گیرد چرا که رسانه‌های خارجی در این زمینه القائات غلطی را به خورد افکار عمومی می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار