مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران: مهر امسال ۴۴ مدرسه در استان تهران افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران از افتتاح ۴۴ مدرسه با ۴۰۰ کلاس درس در مهر امسال خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۲۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران: مهر امسال ۴۴ مدرسه در استان تهران افتتاح می‌شود

علی شهری در نشست خبری با خبرنگاران درباره بیستمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران گفت: «بخش عظیمی از سرمایه کشور در تهران متمرکز است اما به لحاظ فضای آموزشی جزو مناطق کم برخورداریم و فاصله ما با سرانه میانگین کشوری در برخی مناطق معنادار است.»

او افزود: «وضع مطلوبی از حیث فضای آموزشی در تهران نداریم که توجه دولت و خیران را می‌طلبد.»

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: «در امر بازسازی مدارس فرسوده و مستحکم‌سازی کار بی‌نظیری در چندسال اخیر انجام شده است. در استان تهران قریب به نیمی از کلاس‌های تخریبی، بازسازی و حدود ۳۰درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی، مقاوم شده‌اند. ضمن آنکه هنوز تعداد قابل توجهی نیازمند مقاوم‌سازی‌اند.»

او به مشارکت‌ها و کمک‌های خیران مدرسه‌ساز در تهران اشاره کرد و گفت: «خیران استان تهران، پنج‌درصد کل خیران را شامل می‌شوند با این حال ۱۶درصد تعهدات و ۱۴درصد کمک‌های تحقق یافته را در تهران داشتیم. بیش از ۱۲۰۰میلیارد تعهدات خیران تهران بوده که ۵۸۲ میلیارد تومان آن محقق شده است.»

شهری افزود: «رویکرد بیستمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، رویش جوانان خیر مدرسه‌ساز تعریف شده به این امید که فرزندان ما و فرزندان خیران مدرسه‌ساز قدم در این راه بگذارند و مسیر پدران خود را ادامه دهند.»

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران خبر داد در ماه مهر۴۴ مدرسه با بیش از ۴۰۰ کلاس درس در این استان افتتاح می‌شود که نزدیک به دوسوم یعنی ۶۷درصد آن‌ها با مشارکت خیران تکمیل و ساخته می‌شوند. او گفت: «۱۴ پروژه در شهر تهران و ۳۰ پروژه در شهرستان‌های تهران قرار دارند.»

او خبر داد با این روند امر بازسازی مدارس فرسوده بیش از ۱۵ سال به طول می‌انجامد که امیدواریم با کمک خیران سریع شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره تغییر کاربری مدارس خیرساز گفت: «براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تغییر کاربری مدارس خیرساز ممنوع و خلاف قانون است. مواردی را داشتیم که یک مدرسه خیری به اداره تبدیل شده بود که با پیگیری‌ها تخلیه و به مدرسه برگردانده شد. قانون صراحتا از این مدارس حمایت می‌کند.»

او درباره سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس گفت: «اقدامات خوبی تا کنون در این باره انجام شده اما هنوز یک‌هزار کلاس درس ما با مشکل مواجه‌اند که امیدواریم روند تجهیز گرمایشی آنها امسال به اتمام برسد.»

شهری ادامه داد: «درباره مدارس فرسوده کار تخصصی انجام و آنها را اولویت‌بندی کردیم. ضریب زلزله‌خیزی منطقه، جمعیت دانش‌آموزی، قدمت بنا، مطلوبیت معماری از جمله شاخص‌های این طبقه‌بندی بودند. قطعا بر اساس این اولویت برای تخریب و بازسازی یا مقاوم‌سازی اقدام می‌کنیم.»

او درباره انبوه‌سازی در منطقه ۲۲ تهران و لزوم ساخت مدارس برای این منطقه گفت: «قانون‌های مربوطه در بخش حقوقی وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است. در مجموع پیش‌بینی کردیم ۷۰۰ مدرسه در مناطق انبوهسازی نیاز داریم. بخشی از این فعالیت‌ها به علت حذف چهار تبصره از ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش کند شده است.»

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره ساخت مدارس سبز گفت: «طراحی یک مدرسه سبز به عنوان پایلوت شروع شده است و مکان‌یابی هم صورت گرفته است و امیدواریم با تکمیل روندهای لازم، کار را کلید بزنیم.»

شهری افزود: «مدارس سبز از حیث معماری، تاسیسات و رعایت مسائل زیست‌محیطی تفاوت‌هایی با مدارس عادی دارند. همچنین باید برای بهره‌برداران از این مدرسه اعم از دانش آموزان و کادر مدرسه فرایندهای فرهنگی برای رعایت مصرف انرژی و غیره انجام شود.»

او درباره روند توافقات با شهرداری تهران برای تهیه زمین و ساخت و بازسازی مدارس فرسوده گفت: «شخصی که بر مسند شهرداری نشسته از افراد موفق دولت است که در سازمان ما مسئولیت داشته است و طرح ملی تخریب و بازسازی مدارس با همت او شکل گرفت و مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفت. امید است با حضور او بتوانیم تعامل‌های خوبی برای توسعه فضای آموزشی داشته باشیم.»

او همچنین در ادامه در پاسخ به سوال پانا اعتباری را که برای نوسازی مدارس دربرابر حوادثی مانند زلزله درنظر گرفته شده است، ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مقاوم سازی مدارس اعلام کرد.

شهری از شکل‌گیری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با ۲۰ سال سابقه به شکل رسمی و قانونی خبر داد و گفت: «امروز این انجمن به عنوان یک نهاد موفق الگویی برای دیگر نهادهاست و خیران مدرسه‌ساز دستاوردهای زیادی را برای کشور به همراه داشته‌اند. ۱۰۷ هزار کلاس درس از ۵۳۰هزار کلاس درس کشور توسط خیران ساخته شده است که حدود ۲۰درصد از کلاس‌های درس را شامل می‌شود.»

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: «از بیش از ۵۳هزار کلاس دولتی در تهران، بیش از ۱۸هزار کلاس درس به دست خیران احداث شده است که شامل ۳۴درصد کلاس‌های درس تهران است. تکریم خیران مدرسه ساز از وظایف دولت است. مجلس و مردم نیز باید قدردان زحمات خیران مدرسه‌ساز باشند. از ۴۷ خیر در جشنواره خیران مدرسه‌ساز تهران که دهم تیر برگزار می‌شود قدردانی خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار