معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان:

جذب سرمایه‌گذار و تولیدات صادرات‌محور، راهکار برون‌رفت از مشکل اشتغال است

اهواز (پانا) - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: اکنون ابرچالش اقتصادی کشور، بحث اشتغال است و راهکار برون رفت از آن، جذب سرمایه گذار و تولیدات صادرات‌محور است.

کد مطلب: ۸۳۲۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
جذب سرمایه‌گذار و تولیدات صادرات‌محور، راهکار برون‌رفت از مشکل اشتغال است

سید علی بحرینی مقدم در شورای اداری استان اظهار کرد: از زمان شروع کار معاونت اقتصادی که بر عهده من بود، در کنار دستگاه‌های مرتبط، مأموریت‌هایی را اعمال کردیم که در کنار مأموریت‌های جاری و روزمره برای توسعه زیرساخت‌های سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در استان تلاش کردیم.

وی افزود: اکنون ابرچالش اقتصادی کشور، بحث اشتغال است و دولت سعی دارد این وضعیت را ساماندهی کند. راهکار برون رفت از این مشکلات، جذب سرمایه گذاری و تولیدات صادرات محور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان ادامه داد: جذب سرمایه گذاری نیاز به زیرساخت‌هایی در جهت تسهیل و بهبود فضای کسب و کار دارد که از مولفه‌های اصلی است. در این زمینه شاخص‌های جدی را دنبال کردیم و جلسات مختلفی در بالغ بر 20 کارگروه تشکیل دادیم و در ذیل هر کدام از این کارگروه‌ها، موارد مربوط به بهبود فضای کسب و کار عنوان شد.

بحرینی مقدم گفت: در زمستان سال گذشته، استان خوزستان نسبت به بهار سال 96، 19 رتبه در فضای کسب و کار بهبود یافت و اکنون در رتبه دهم هستیم و امیدواریم این شاخص همچنان بهبود یابد.

وی ادامه داد: یکی از مأموریت‌هایی که برای بهبود فضای کسب و کار در نظر گرفته شده، لزوم ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری است. در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیری، ظرفیت‌های قانونی بوده که تأکید بر اجرای طرح‌های پنجره واحد سرمایه گذاری در کشور داشته است. در وزارتخانه های مختلف تلاش زیادی شد، اما هیچکدام به معنای واقعی پنجره واحد سرمایه گذاری ایجاد نکردند. عدم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی، مراجعه متقاضی به چندین دستگاه مختلف برای اخذ مجوز، عدم رضایت ارباب رجوع و عدم دقت و سرعت در پاسخگویی به انجام استعلامات چندین گانه، باعث شده بود متقاضیان سرمایه گذاری با موانع جدی مواجه شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان عنوان کرد: در این قانون تأکید شده بود که مجوز کار باید در حداقل زمان ممکن با حداقل هزینه صادر شود و این کار برای متقاضیان سرمایه گذاری تسهیل شود. با دستور استاندار خوزستان از 18 ماه پیش بحث طراحی پنجره واحد سرمایه گذاری در استان شکل گرفت و تیمی برای این کار تشکیل شد. در فاز اول، وضعیت موجود دستگاه‌های اجرایی استعلام شونده و فرآیندهای سرمایه گذاری و اخذ مجوز و استعلام را احضار و در فاز دوم نسبت به بازبینی این فرآیندها با توجه به ظرفیت های قانونی نسبت به استانداردسازی آنها اقدام شد. در فاز بعد، به صورت مجازی و در قالب یک نرم افزار این بحث احصاء شد.

بحرینی مقدم ادامه داد: زمستان سال گذشته، گزارش کاملی از عملکرد خوزستان در زمینه پنجره واحد سرمایه گذاری در خوزستان ارائه شد و به شدت مورد استقبال وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت. پس از در اختیار قرار گرفتن این گزارش، مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر به آن اشاره کرد.

وی عنوان کرد: گام‌های اجرایی در حوزه سرمایه گذاری، شناسایی فرایندها و احصاء آنها، تهیه کتاب سرمایه گذاری، طراحی فرم‌های ثبت درخواست متقاضی، ارائه سامانه داشبورد و در فاز سوم ارائه آموزش و پشتیبانی پنجره واحد سرمایه گذاری بود. احصاء فرایندها از مشکل‌ترین کارها در 18 ماه گذشته بود؛ چرا که در خوزستان 36 دستگاه هستند که بیش از 10 هزار فرایند استعلام را انجام می‌دادند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان افزود: پس از حذف فرایندهای مزاحم، شناخت فصل مشترک فرایندها از کارهای دیگر بود. بسیاری از مدیران دستگاه ها از نحوه اجرای فرایند در دستگاه خود اطلاع نداشتند و نمی‌دانستند که هر پروسه چقدر زمان می‌برد. گام سوم، بحث مدل‌سازی فرایندها بود که به روشBPNN که روش روز دنیا است، کار شد. گام چهارم، اجرای ویرایش بود که تعداد فرایندها به 264 فرایند استاندارد و شناسنامه دار رسید که در قالب کتاب راهنمای سرمایه گذاری عنوان شده است.

بحرینی مقدم گفت: تعداد مجوزهای فعالیت‌های سرمایه گذاری به تفکیک بخش‌های مختلف شناسایی شد که بیش از 10 هزار و 200 نوع فعالیت اقتصادی در بخش‌های مختلف وجود داشت که اکنون در قالب 264 فرایند جاری می‌شود.

وی تصریح کرد: مدل جدید به این شکل است که درخواست کننده، درخواست خود را در یک دستگاه ثبت می کند و دستگاه موظف است هر گونه استعلام از دستگاه‌های فرعی را خودش انجام دهد تا از استعلام‌های تکراری و زائد جلوگیری شود که موجب صرفه جویی در وقت می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان عنوان کرد: نمای پنجره واحد سرمایه گذاری از فردا روی اینترنت قرار می‌گیرد و سرمایه گذاران می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند. هر سرمایه گذار اطلاعات کافی را در این سامانه می‌تواند مشاهده و ثبت نام کند. انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی، فردا فاز اول پنجره واحد سرمایه گذاری را پایش و رصد و در مدت زمان مقرر نسبت به پاسخ دهی استعلام ها اقدام کنند.

بحرینی مقدم گفت: همچنین سامانه پایش و پیشرفت پروژه های سرمایه گذاری استان طراحی شده است که پروژه‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی به واسطه آن پایش و رصد می‌شود که این سامانه اکنون به صورت ملی در آمده است. تعداد طرح‌ها در این سامانه طبق آمارها بیش از 273 پروژه سرمایه گذاری در قالب یک میلیارد تومان در بخش خصوصی در استان است. اکنون 28 هزار میلیارد تومان، ارزش پروژه‌های عملیاتی است و در سراسر استان بیش از 37 هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار