مدیر امور ابفای شهرستان قاین خبرداد:

اجرای بیش از19 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر قاین با اعتبار 8میلیاردی در سال جاری

قاین (پانا) ـ مدیر امور آبفای شهرستان قاین گفت: در راستای اجرای پروژه ی شبکه فاضلاب شهری و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب عملیات اجرای 19/5 کیلومتر شبکه فاضلاب درشهرقاین در حال اجراست.

کد مطلب: ۸۳۲۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای بیش از19 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر قاین با اعتبار 8میلیاردی در سال جاری

حسین توکلی مدیر امور آبفای شهرستان قاین در نشست خبری باا صحاب رسانه اظهارکرد: علی رغم کمبود اعتبارات که دراین چند سال گریبانگیر کشور بود خوشبختانه توانستیم اعتبارات خوبی از سرفصل های ملی برای شهرستان قاینات جذب کنیم .

وی گفت: 11ونیم میلیارد از اعتبارات ملی و سرفصل های تنش آبی ومسکن مهر به آب و فاضلاب شهری قاین اختصاص پیدا کرد.

توکلی ادامه داد: شهر قاین 16 هزار مشترک دارد که بر اساس استاندارد حدود 6هزار مترمکعب در قاین کمبود مخزن ذخیره آب داشتیم و در حال حاضر با ساخت مخزن 5هزار لیتر مکعبی که ظرف یکسال آینده به بهره برداری خواهد ظرفیت مخزن ذخیره آب قاین به حدود15 هزار مترمکعب خواهد رسید و 50 درصد به ظرفیت ذخیره آب شهرستان افزوده خواهد شد.

توکلی با بیان این که شهرقاین 16 هزار مشترک دارد و بر اساس استاندارد باید به ازای هرمشترک 1مترمکعب مخزن داشته باشیم حدود6هزار مترمکعب در شهر قاین کمبود مخزن ذخیره آب داشتیم .

مدیر امور آبفای شهرستان قاین گفت: این پروژه که حدود یکماه از آغاز به کار آن می گذرد حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی میزان اعتبار آن را 4 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبار به صورت اوراق مشارکت دوساله در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.

توکلی با بیان این که 300 شهر در کشور جزء شهرهای با تنش آبی است گفت: شهر قاین نیز در ردیف شهرهای تنش آبی قراردارد .

مدیر امور آبفای شهرستان قاین ضمن درخواست از مردم درجهت صرفه جویی در مصرف آب گفت: اگر چه با مهندسی مجدد و تعویض پمپ های آب امیدواریم که بدون هیچ مشکلی از این گذر آبی در تابستان امسال عبور کنیم اما رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین مورد تاکید می باشد.

وی از اجرای طرح اصلاح و توسعه شبکه های فرسوده به طول 3 کیلومتر در شهرهای تابعه قاین خبر داد و گفت: تدابیر پیشگیرانه در شهرهای تابعه از جمله آرین شهر، اسفدن ،نیمبلوک وخضری دشت بیاض با حفر چاه رزرو در جهت مقابله با بحران بی آبی انجام شده است.

توکلی به اجرای دوطرح فاضلاب در بلوار سیمان وشهرک آزادی و انقلاب اشاره کرد و گفت: پیمان بلوارسیمان و بلوار فرهنگ به طول 11/5 کیلومتر وبااعتباری بالغ بر5 میلیاردتومان در حال اجراست و پیمان شهرک آزادی و انقلاب نیز به طول 8کیلومتر و با اعتبار 3میلیارد و 200 میلیون تومان به زودی آغاز خواهد شد.

وی از اجرای خط پدافند انتقال آب شهر قاین در محدوده بلوار پاسداران به بلوار پروفسور للهی با اعتبار 1میلیارد و 200 میلیون تومان وبه طول 1/5 کیلومتر خبر داد و گفت: این پروژه تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر امور آبفای شهرستان قاین با اشاره به خشکسالی های پی درپی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت: در جهت الگوسازی صرفه جویی توسط مشترکین بالغ بر100 میلیون تومان تجهیزات کاهنده مصرف ، پمفلت و بروشور آموزشی با الویت مساجد پرمصرف و مدارس شبانه روزی و ... توزیع شده است.

وی با اشاره به مشکل فاضلاب مسکن مهر قاین و نصب پکیج به صورت ضرب العجلی گفت:مسکن مهر در یک بافت مسکونی واقع شده است و اگر بخواهیم پکیجی برای مسکن مهر طراحی کنیم برای جانمایی آن مشکلاتی وجود دارد و قطعا مشکلات زیست محیطی آن بیشتر خواهد شد وتمام مناطق اطراف از بوی حاصل از تصفیه فاضلاب با مشکل مواجه خواهند شد.

وی راهکار نهایی را تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری دانست و گفت: پیمانکاری اعلام آمادگی کرده است که با سرمایه 40 میلیارد تومان این طرح را در شهر قاین اجرا کند و بازدید هایی هم از روند اجرای کار صورت گرفته است و منتظر قول نهایی این پیمانکار هستیم و قطعا اگر دراین زمینه اقدامی صورت گیرد با این اعتبار ظرف مدت یک سال پروژه تصفیه خانه فاضلاب قاین عملی خواهد شد.

مدیر امور آبفای شهرستان قاین ادامه داد: پروژه فاضلاب شهر قاین با انجام 60 کیلومتر لوله گذاری و ایجاد 7 کیلومتر خط انتقال تا کنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

توکلی در ادامه با اشاره به فرسوده بودن بخشی از شبکه آب و فاضلاب قاین گفت: 26 درصد هدررفت آب در شبکه وجود دارد که 19 درصد آن فیزیکی بوده و 50 کیلومتر از شبکه آبفا فرسوده شده است.

وی با بیان این که 86 درصد از مشترکین شهر قاین با رعایت الگوی مصرف به ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک می کنندگفت:93 درصد از مشترکان در بخش خانگی و بقیه در بخش های صنعتی، تجاری ، مساجد و ... از خدمات آبفا استفاده می کنند.

توکلی از بدهکاری 2میلیاردتومانی مشترکان به امور آب خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم مشترکان بدهکار با پرداخت مطالبات شرکت ما را در ارائه خدمات بیشتر به شهروندان یاری کنند.

مجید هاونگی سرپرست امور منابع آب قاینات و زیرکوه در این نشست خبری اظهارکرد: هزا رو 1900 منبع آبی اعم از چشمه ، چاه عمیق و نیمه عمیق و قنات در دو شهرستان قاینات و زیرکوه وجود دارد.
وی افزود: سالانه 215 میلیون مترمکعب آب از 803 حلقه چاه ، 804 رشته قنات و 294 چشمه استحصال می شود.

هاونگی تعداد دشت های تحت پوشش را هفت دشت ذکر و گفت: دشت خضری ممنوعه بحرانی و دشت های قاین، شاهرخت، اسفدن، چاهک موسویه و زوزن ممنوعه هستند. و افت میانگین ده ساله ما بین 17 تا47 سانتی متر بوده است که دشت خضری بیشترین افت را دارد.

وی گفت: با تمام تمهیداتی که در جهت کاهش مصرف انجام شده است هنوز هم 25/8میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم .

هاونگی با اشاره به اینکه 92 درصد مشترکان امور منابع آب در بخش کشاورزی است افزود: کاهش پروانه های چاه های کشاورزی، نصب کنتور حجمی و هوشمند از برنامه های این شرکت در جهت ایجاد تعادل بخشی و احیای منابع آبی است .

وی بیان کرد: تاکنون 435 کنتور حجمی نصب شده و برای نصب 121 کنتور حجمی تا پایان سال برنامه ریزی شده است.

خرید چاههای کم بازده در جهت کمک به سفره های آب زیرزمینی از جمله برنامه های این امور است.

سرپرست امور منابع آب قاینات و زیرکوه از پر کردن 229 چاه غیر مجاز در شهرستان خبر داد و افزود: 170 چاه وچاله غیر مجاز حفر شده ،در حال رسیدگی است.

هاونگی از کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: حدود 30 درصد کاهش میزان بارندگی داشته ایم .

وی با اشاره به میزان آب ذخیره شده در سد فرخی که 88صدم میلیون مترمکعب بوده است گفت:این میزان نسبت به حجم سد بسیار کم است.

در پایان جلسه با اهدای لوح سپاس و بسته های فرهنگی از خبرنگاران شرکت کننده دراین نشست خبری به همت اداره آبفای قاین تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار