مدیرکل زندان‌های یزد:

26 زندانی جرائم مالی غیرعمد در استان از طریق کسب رضایت شکات آزاد شدند

یزد (پانا) - مدیرکل زندان‌های استان یزد بیان داشت: در حال حاضر 138 زندانی جرائم مالی غیرعمد در زندان‌های استان وجود دارند که آزادی انها نیازمند 30 میلیارد تومان برای رضایت شکات است.

کد مطلب: ۸۳۲۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد
26 زندانی جرائم مالی غیرعمد در استان از طریق کسب رضایت شکات آزاد شدند

«رضا ذوالفعلی‌نژاد» به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین وظایف سازمان زندان‌ها در کنار اقدامات تامینی، برنامه‌های اصلاح و تربیتی ذکر کرد و افزود: مهمترین محور برنامه‌های تربیتی مددجویان در زندان‌های استان اقدامات فرهنگی و حرفه‌آموزی است.

به گفته وی، در حال حاضر 96 درصد زندانیان استان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که بیشترین جرم آنها به ترتیب جرائم مرتبط با مواد مخدر با فراوانی 63 درصد و سرقت با 17 درصد است و 65 درصد آنها نیز بومی و 35 درصد غیربومی هستند.

وی مهمترین علل وقوع جرم در استان را فقر فرهنگی و اقتصادی ذکر کرد و در این باره گفت: 75 درصد از زندانیان استان تحصیلات زیر دیپلم و 78 درصد از انها دارای شغل آزاد یا کارگر ساده هستند.

ذوالفعلی‌نژاد در رابطه با اقدامات فرهنگی در زندان‌های استان، گفت: در حال حاضر علاوه بر مشاوران فرهنگی، تعداد 24 روحانی در زندان‌های استان در موضوعات آموزش‌ قران، نهج البلاغه، مباحث اخلاقی و بیان احکام فعالیت دارند.

وی در این رابطه از وجود 562 مددجوی حافظ یک تا 30 جزء قران کریم در اداره کل زندان‌های استان که هفت نفر از آنها حافظ کل قران هستند، خبر داد.

وی یکی دیگر از اقدامات فرهنگی اداره کل زندان‌های استان را سواد‌دار کردن زندانیان بی‌سواد با توجه به این که 75 درصد از آنها بی‌سواد، کم سواد یا دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند، ذکر کرد و گفت: در این حوزه 271 نفر با همکاری نهضت سوادآموزی استان باسواد شده‌اند، تعداد 187 نفر در دوره‌های متوسطه تحصیل کرده‌اند و 60 نفر نیز از تحصیلات عالی ر دانشگاه علمی کاربردی زندان بهره گرفته‌اند.

ذوالفعلی‌نژاد با اشاره اقدامات و برنامه‌های هنری زندان برای مددجویان، از کسب 28 مقام کشوری در این حوزه توسط اداره کل زندان‌‌های استان یزد خبر داد و افزود: این اداره کل در سال گذشته میزبان مسابقات کشوری ورزش‌های باستانی بود که مقام اول را به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: اداره کل زندان‌های استان دارای شش باب کتابخانه با ظرفیت بیش از 30 هزار جلد کتاب است که در اختیار عموم زندانیان قرار دارد.

مدیر کل زندان‌های استان یزد از اجرای طرح‌‌های ابتکاری در این حوزه خبر داد و در این باره به اجرای طرح «کتاب اثرگذار من» و طرح «یار مهربان» و نیز راه‌اندازی اولین کتابخانه تخصصی شهدا در زندان یزد که مورد استقبال خوب زندانیان استان قرار گرفته است، اشاره کرد.

وی با اشاره به انجام 33 هزار و 400 مورد ویزیت زندانیان بیمار در زندان‌های استان، گفت: در زندان‌های استان مجموعاً 15 پزشک، دو روانپزشک و یک پزشک متخصص فعالیت دارند.

ذوالفعلی‌نژاد با بیان این که اشتغالزایی یکی از دیگر از محورهای فعالیت‌های اصلاح و تربیتی زندان‌های استان است، تاکید کرد: در حال حاضر 1249 نفر از زندانیان استان شاغل هستند که از این تعداد 405 نفر در بخش‌های مولد فعالیت و 70 درصد از دستمزد خود را نیز از کارفرمایان دریافت می‌کنند و مابقی نیز در بخش‌های غیرمولد فعالیت دارند.

وی از برگزاری 145 دوره حرفه‌آموزی در 70 رشته برای 4446 مددجوی اداره کل زندان‌های استان در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد، 3937 نفر از زندانیان موفق به کسب گواهی‌نامه مهارتی بدون درج مکان آموزش یعنی زندان شدند.

وی از اقدامات این اداره کل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال گذشته به ویژه در بخش خانواده زندانیان گفت: علاوه بر کلاس‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد، طلاق، ارتقا مباحث اخلاقی همسران و فرزندان و غیره، با برگزاری جشن «نسیم مهر» در شهرستان‌ها از خانواده زندانیان حمایت می‌شود.

ذوالفعلی‌نژاد عنوان کرد: در جشن نسیم مهر امسال مرکز استان مبلغ 140 میلیون تومان کمک‌های مالی و 20 میلیون تومان برای تامین سبدهای غذایی جهت توزیع در بین خانواده‌های زندانیان جمع آوری شده است.

وی با اشاره به آزادی 26 زندانی جرائم مالی غیرعمد در استان از طریق کسب رضایت شکات به مبلغ سه میلیارد تومان و برگزاری جشن‌های گلریزان ماه مبارک رمضان به میزان 2.2 میلیارد تومان، گفت: در حال حاضر 138 زندانی جرائم مالی غیرعمد در زندان‌های استان وجود دارند که آزادی انها نیازمند 30 میلیارد تومان برای رضایت شکات است.

ذوالفعلی‌نژاد از فعالیت سه شعبه شورای حل اختلاف در زندان‌های استان خبر داد و گفت: در سال گذشته از مجموع 1327 پرونده ارجاعی به این شعب، 1216 پرونده به صلح و سازش و منجر به آزادی 657 زندانی شده و حکم قصاص 12 نفر نیز بخشیده شده است.

وی در مورد بخش مراقبت‌های پس از خروج زندانیان استان نیز گفت: خوشبختانه با اقدامات اصلاحی و تربیتی و نیز پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان آزاد شده، در حال حاضر کمتر از یک درصد بازگشت به زندان در استان داریم.

این مقام مسئول یکی از مهمترین مشکلات در رابطه با بازگشت زندانیان به جامعه را عدم پذیرش آنان از سوی جامعه خواند و گفت: چرخه اصلاح و تربیتی که در زندان برای زندانیان شروع می‌شود، باید در بیرون از زندان نیز ادامه پیدا کند ولی این موضوع حمایت مسئولان و نهادهای حمایتی را می‌طلبد.

ذوالفعلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: موضوع جابجایی زندان مرکزی یزد به دلیل کمبود اعتبارات تنها در حد اختصاص و جانمایی زمین باقی مانده و جابجایی کانون اصلاح و تربیت یزد نیز پس از آغاز عملیات در سال 96 نهایتاً از سال 90 با توجه به کمبود اعتبار یک تا دو میلیارد تومانی بلاتکلیف مانده است.

به گفته وی، با رایزنی‌های صورت گرفته قرار ایت که امسال کانون اصلاح و تربیت استان با تامین اعتبار آمده بهره‌برداری شود.

وی همچنین با اشاره به این که یزد اولین استان بعد از تهران برای استفاده از پابند الکترونیکی بوده است، گفت: در حال حاضر تعداد 19 زندانی در استان از این نوع پابند استفاده می‌کنند که روش مناسبی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و نیز آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های آنان است.

ذوالفعلی‌نژاد در پایان نیز در مورد نوزادانی که هم‌اکنون با مادران خود در زندان سپری می‌کنند، گفت: گر چه این آمار شناور است ولی اکنون چهاز نوزاد در کنار مادر خود در زندان‌های استان به سر می‌برند ولی برطبق قانون این امکان تا دو سالگی آنها ممکن است و پس از آن کودک تحویل بهزیستی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار