تجربه ایران بازدارنده کره شمالی در اعتماد به آمریکا

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری آمریکا یک ماه بعد از آنکه از یک توافق هسته‌ای با پشتوانه بین‌‌المللی به صورت یکجانبه خارج شد به سنگاپور رفت تا اعتبار از دست رفته را با میز مذاکره‌ای تازه و اقدامی تاریخی بازخرید کند. هر چند که بسیاری این سیاست ترامپ را دیپلماسی چماق و هویج می‌دانند که برای او ایران حکم چماق و کره شمالی نقش هویج را دارد اما همین عده بر این باورند که رفتار واشنگتن با تهران عامل اصلی باخت آمریکا در میز مذاکره با پیونگ یانگ خواهد بود.

کد مطلب: ۸۳۲۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
تجربه ایران بازدارنده کره شمالی در اعتماد به آمریکا

به گزارش الجزیره، خلع سلاح هسته‌ای برای صلح و امنیت جهان ضروری است اما به نظر نمی‌رسد این اتفاقی باشد که به زودی رخ دهد.

تلاش جهانی، از جمله معاهده‌های بین‌المللی مانند منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT)، شکست خورده است. آنها نه تنها موجب کاهش تعداد سلاح‌های هسته‌ای نشده‌اند بلکه از گسترش آنها نیز نتوانستند ممانعت کنند.

بیانیه‌ها و اقدامات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به نمایش این واقعیت کمک می‌کند.

او در اولین تماس رسمی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیمان استراتژیک کاهش سلاح را که بیش از یک دهده پیش به امضا رسیده است، «توافق بدی» خواند‌، این موضوع به گمانه‌زنی‌ها در این باره که آیا او قصد ترک این توافق را دارد دامن زد. سپس در فوریه سال جاری دولت ترامپ اعلام کرد که 11 میلیون دلار به بازساری زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا تخصیص داده است.

در ماه می، بعد از ماه‌ها تهدید و خصومت، ترامپ تصمیم گرفت که از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شود. با وجود مخالفت متحدان اروپایی، توافق غیر‌مستقیم با ایران به پایان رسید.

جدای از پیام سوال‌برانگیز ترامپ به منع اشاعه، در ژوئن، ترامپ مذاکره‌ای طولانی برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای با کره شمالی آغاز کرد . او، کیم جون اونگ، رهبر کره شمالی را در سنگاپور ملاقات کرد و البته در این کار به دنبال یک اعتبار تاریخی بود.

اما آیا ترامپ واقعا فکر می‌کند کره شمالی از نزدیک آنچه را برای ایران روی داده است، مشاهده نمی‌کند؟ آیا واقعا او انتظار دارد که پیونگ یانگ به او اعتماد کند‌‌؟

استاندارد دوگانه آمریکا

نگاهی به تلاش‌های به اصطلاح خلع سلاح هسته‌ای نشان می‌دهد که ایالات متحده برای مقابله با دولت‌های مختلف از استانداردهای دوگانه استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، چرا واشنگتن از اسرائیل نخواسته است که برنامه مخفیانه سلاح‌های هسته‌ای خود را به روی نظارت و بازرسی جهانی باز کند؟

اسرائیل هرگز ان‌پی‌تی و یا هیچ توافق بین‌المللی یا بسته‌ای را که تعهدات هسته‌ای‌اش را تحت نظارت قرار می‌دهد امضا نکرده است. تل‌آویو همیشه در حال جنگ با کشورهای همسایه بوده و دهه‌هاست که مردم فلسطین را قتل‌عام می‌کند. اکنون این باور وجود دارد که اسرائیل چند صد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

از سوی دیگر ایران در سابقه تاریخی خود حمله به هیچ کشوری را ندارد و از جمله کشورهایی است که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

در حالی که آمریکا با سکوتش بر روی توانایی نظامی هسته‌ای اسرائیل، این رژیم را به توسعه انبار مهمات هسته‌ای تشویق می‌کند، فشار به تهران را درباره تسلیحات هسته‌‌ای ادعایی تشدید می‌کند.

زمانی که ایران در نهایت به توافق برای لغو برخی از فشارها دست پیدا کرد، آمریکا به این نتیجه رسید که حفظ تعهدات سخت است. با وجود ادعای ترامپ که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به دنبال توافقی برد - برد برای همه طرف‌ها بود، واشنگتن از همان ابتدا تعهدات خود را نقض کرد.

در ابتدا در دسامبر 2015، چند ماه پس از برجام، اوباما قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن شهروندانی که سابقه ورود به ایران را داشتند از ورود بدون ویزا به ایران منع می‌شدند که برخلاف روح توافق بود. یک سال بعد اوباما اجازه داد که تحریم ایران تبدیل به یک قانون شود که مجددا بر خلاف روح برجام بود.

سپس متحد نزدیک واشنگتن، بریتانیا نیز زیر قول خود زد و تعهدش برای تهیه کیک زرد ایران را اجرایی نکرد.

در نهایت ترامپ نتوانست یک معامله هسته‌ای تایید شده بین‌المللی را حفظ کند و این نباید باعث تعجب شود. بعد از همه اینها، ترامپ ظهور چهره واقعی سیاست خارجی آمریکا هم در زمینه روابط و هم معامله‌ها بود که مستلزم دریافت تمام مزایا و منافع بدون امتیازدهی است.

نگاهی به 12 شرط آمریکا برای تهران بعد از خروج از توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که اشتیاق او برای موفقیت در دیپلماسی فاجعه‌آمیز است.

این موضوع بدون شک مورد توجه کره شمالی نیز قرار گرفته است.

چرا کره شمالی باید به آمریکا بی‌اعتماد باشد؟

اقدام غیر منتظره ترامپ در از بین بردن توافق هسته‌ای ایران به لیست بلندبالای موضوعاتی افزوده می‌شود که نشان می‌دهد رعایت بین‌المللی منع اشاعه به عنوان یک شرط ضروری برای گسترش صلح و ثبات جهانی هنوز نتوانسته است، عملی شود.

این نکته مهمی است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در مذاکرات طولانی‌مدت با ایالات متحده پس از اینکه شاهد پاینبد نبودن آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، به آن توجه می‌کند.

ممکن است قول‌های بزرگی در سنگاپور رد و بدل شده باشد اما «اون» فرد ساده‌ای نیست‌. بی‌شک برای او روشن است که آمریکا مانند دیگر قدرت‌های هسته‌ای بر منع اشاعه و خلع هسته‌ای برای پیروزی بر دشمنان فشار می‌آورد نه به این دلیل که خواهان جهان عاری از سلاح هسته‌ای است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار