در گفت و گویا پانا

کارگردان فیلم سینمایی زاپاس: مخاطب، فرم قهرمان پروری در سینمای ایران را نمی پذیرند

تهران(پانا) - برزو نیک نژاد کارگردان فیلم زاپاس معتقد است مخاطبان ایرانی فرم قهرمان پروری را در اکثر فیلم ها و سریال‌های ایرانی نمی پذیرد و این یکی از دلایل اقبال اندک فیلمسازان به ساخت آثار سینمایی در ژانر ورزشی است.

کد مطلب: ۸۳۱۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم سینمایی زاپاس: مخاطب، فرم قهرمان پروری در سینمای ایران را نمی پذیرند

برزو نیک‌نژاد کارگردان فیلم زاپاس در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره ویژگی‌های فیلم‌های ورزشی گفت: خیلی از فیلم‌های ورزشی قهرمان‌پرور و حماسه‌ساز هستند و حس جوان‌پروری و قهرمان‌سازی را در جامعه پدید می‌آورند که جوانان به دلیل ویژگی‌های سنی و ذهنی علاقه بسیاری به دیدن این فیلم‌ها دارند.

این کارگردان جوان سینما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در فیلم‌های ورزشی می‌توان شخصیت یک فرد را به عنوان قهرمان به تصویر کشید، اظهار کرد: در بسیاری از فیلم‌های ورزشی فیلمساز سعی دارد با نشان دادن ویژگی‌های یک ورزشکار او را به عنوان قهرمان در فیلم معرفی کند و این امر باعث می‌شود که حس قهرمان پروری در جامعه پدید بیاید و با این امر می‌توان نیروی جوانمردی و ورزشکاری را در جامعه پرورش داد و به نقد بزه و معضلات جامعه پرداخت و شاید بتوان عنوان کرد در بین ژانرهای مختلف فیلم‌های ورزشی تنها گونه‌ای هستند که تبلیغات به شکل مستقیم جواب می‌دهد.

نیک‌نژاد دربخش دیگری از سخنان خود درباره‌ علت نساختن فیلم و سریال ورزشی درایران گفت: پول کافی برای ساخت فیلم‌های ورزشی به ویژه فوتبالی نیست و سرمایه گذار و تهیه کننده‌ای به دنبال برگشتن سرمایه خود هستند و به همین دلیل سراغ موضوعاتی که ریسک زیادی دارد نمی‌روند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه جهانی زمانی که یک موضوع را می‌خواهند برای جامعه جا بیندازند سراغ سینما می‌روند به این دلیل که سینما تأثیر بسیاری برجامعه دارد، سینما برای تأثیر گذاری آن در جهان شکل گرفته و به همین دلیل با وجود آنکه تلویزیون و فضای مجازی آمدند تاثیرگذاری آن در دنیا همچنان پابرجاست و به همین دلیل است که سینما در کنار هنر به یک صنعت نیز شناخته می‌شود.

نیک نژاد درادامه با اشاره به اینکه نتوانستیم از اساطیر وافسانه‌های خودمان قهرمان بسازیم، اظهار کرد: کشورهای دیگر به خوبی توانسته‌اند افسانه‌ها و اساطیر خود را معرفی کنند اما زمانی که ما از اسطوره‌هایمان در فیلم‌ها نام می‌بریم مخاطب آن را نمی‌پذیرد و در بسیاری مواقع آن را مضحک و خنده دار می‌داند.

وی تصریح کرد: ما افسانه‌های خودمان را داریم و ژاپن و هر کشور دیگری نیز افسانه‌های خودشان را دارند و از این افسانه‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های خودشان استفاده می‌کنند نمی‌دانم چرا آنها توانستند اسطوره‌هایشان را برای ما جا بیندازند اما ما نتوانستیم، البته باید گفت فرم نگاه هر کشور به قهرمان‌هایش فرم متفاوتی است و شاید این موضوع باعث شده است که این امر باورپذیر نباشد. .

این کارگردان ادامه داد: آن‌ها با اینکه فوتبال خوبی نداشتند انیمیشن فوتبالیستها را ساختند و با این اتفاق توانستند کودکان و نوجوانان خود را به سمت این ورزش سوق دهند و حتی در داخل ایران نیز این انیمیشن به خوبی دیده شد.

نیک نژاد درپایان سخنان خود با اشاره به این موضوع که این روزها حاشیه در ورزش به متن تبدیل شده است، گفت: تلویزیون با برنامه 90 که بیشتر درباره حواشی فوتبال صحبت می‌شود دارد این حواشی‌ها را گسترده می‌دهد البته این نوع برنامه‌ها برای بینندگان جذاب است چون پرداخت به حواشی شخصیت‌ها یک درام را شکل می‌دهد و به همین دلیل مخاطب را جذب می‌کند.

امیرحسین اشرفی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار