گفت‌و‌گوی پانا با هوشنگ مرادی کرمانی، علی خدایی، لیلی گلستان و ناهید طباطبایی درباره «جایزه فرشته»

داوران جایزه فرشته از هراس نویسندگان جوان از ادامه نویسندگی می‌گویند

تهران (پانا) - نویسندگان مطرح کشور جایزه ادبی فرشته را راهی برای ورود استعدادهای جوان به عرصه داستان‌نویسی عنوان کردند.

کد مطلب: ۸۳۱۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
داوران جایزه فرشته از هراس نویسندگان جوان از ادامه نویسندگی می‌گویند

شهرکتاب فرشته با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و حمایت از نویسندگان و هنرمندان مستعد، چهارمین دوره از مسابقه «جایزه فرشته» را در دو حوزه داستان کوتاه و عکس و با موضوع «آژیر قرمز» برگزار کرد.

حدود 400 نویسنده جوان در این جایزه سالانه شرکت می‌کنند و توانایی خود را در داستان‌نویسی محک می‌زنند.

در مراسم اختتامیه چهارمین دوره از این جایزه، که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. با چند تن از نویسندگان و اهالی ادب درباره جایزه فرشته و تاثیر آن بر اشتیاق جوانان علاقه‌مند به داستان‌نویسی به گفت‌و‌گو نشستیم و نظرشان را درباره این رویداد ادبی جویا شدیم:


لیلی گلستان: تنبلی و ناامیدی جوانانمان را تحت تاثیر قرار داده است

لیلی گلستان، داستان نویس و داور دوره‌های اول تا سوم جایزه فرشته، با مثبت دانستن این گونه جوایز ادبی عنوان کرد: این گونه جوایز ارزشمندند چرا که نظرها را به سوی ادبیات جلب می‌کنند و به واسطه آن، جوانانی که به داستان‌نویسی علاقه‌مندند جرات پیدا می‌کنند که داستان‌هایشان را ارائه دهند و با دیدن هم سن و سال‌هایی که در این مسابقه شرکت و جایزه کسب کرده‌اند و از همه مهمتر، اولین اثر آنها که به چاپ رسیده است، تشویق می‌شوند که آنها هم در این مسابقه شرکت کنند.

وی ضمن مهم شمردن انتشار داستان‌های برگزیده از سوی شهرکتاب فرشته تصریح کرد: متاسفانه برخی از کسانی موفق به کسب جوایز ادبی می‌شوند، در آینده کارشان را ادامه نمی‌دهند و ما دیگر شاهد داستان‌های آن‌ها نیستیم. به نظرم تنبلی و ناامیدی در بین جوانان ما گسترش یافته است.

این نویسنده تاکید کرد: جوانان ما باید بدانند که اگر جرات کرده‌اند داستان بنویسند و داستان آن‌ها به چاپ رسیده است، تازه در اول راه هستند و رسالتشان به عنوان یک نویسنده آغاز شده است. لذا تاکید من بر جوانان ادامه راهشان است.

ناهید طباطبائی: نویسندگان جوان با موانع صنعت نشر مواجهند

ناهید طباطبائی یکی از داوران چهارمین دوره جایزه فرشته و نویسنده رمان چهل سالگی ضمن ابراز رضایت از داستان‌های ارسال شده به بخش داوری این جایزه عنوان کرد: جلسات هیئت داوران و کارهای جایزه فرشته همگی با نظم و قاعده‌ خاصی انجام پذیرفت و ما داستان‌های خوبی دریافت کردیم و سطح این داستان‌ها را نسبت به سایر داستانهایی که در جوایر ادبی یک سال اخیر داوری کرده ام بالاتر می‌بینم.

وی تصریح کرد: جایزه فرشته هر سال به شکوه و قدرت بیشتری برگزار می‌شود و برای نویسندگان جوان فرصت مناسبی است تا بتوانند خودآزمایی کنند و من امیدورام این جوانان از حمایت بیشتری برای انتشار آثارشان برخوردار شوند. زیرا بزرگترین آرزویشان چاپ کتابشان است. اما اغلب با موانع صنعت نشر، نبود بازار و انتخابات گزینشی مواجه‌اند. اما انتشار اولین اثر آنها به همت شهرکتاب فرشته یک انگیزه و دلگرمی بزرگ محسوب می‌شود.


هوشنگ مردای کرمانی: جوایز ادبی، رودهایی به سوی دریای ادبیات هستند

هوشنگ مردای کرمانی، خالق داستان‌های مجید درباره برگزاری جایزه فرشته می‌گوید: هرگونه جوایز ادبی که بتواند مستقل از چارچوب دولتی کار کند، بسیار موثر و کارآمد است. این جوایز مانند رودهایی هستند که به دریای ادبیات ختم می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از جوایز ادبی تنها به اهدای یک تندیس و جایزه ختم می‌شوند اما اینکه جایزه‌ای با انتشار آن اثر همراه باشد، کار خلاقانه و با ارزشی است و امیدوارم شاهد اینگونه اتفاقات بصورت کسترده در فضای ادبیاتی کشور باشیم.


علی خدایی: انتشار اولین داستان به نویسنده اعتماد به نفس می‌دهد

علی خدایی خالق داستان های کوتاه ماندگار از دیگر داوران چهارمین دوره جایزه فرشته درباره اهمیت این جایزه گفت: جایزه فرشته یک جایزه موضوعی است و هرسال با یک موضوع خاص برگزار می‌شود. این جایزه، فرصت را به نویسندگان جوان می‌دهد تا توانایی و خلاقیت خود را نسبت به موضوع مطرح شده محک بزنند.

وی همچنین عنوان کرد: آنچه برای من به عنوان داور مهم بود، این بود که ببینم آیا موضوع ارائه شده، مثلا کتاب آژیر قرمز، به عنوان یک کاراکتر وارد داستان می‌شود یا خیر؟ و آیا این کارکتر در طول داستان رشد خواهد کرد؟ و در نهایت اگر آن موضوع را از داستان بردارم فرو خواهد ریخت یا نه؟ با توجه به این نکات می‌توانم بگویم داستان‌های خوبی به دستمان رسید.

خدایی درپایان ضمن ابراز خوشحالی از انتشار آثار برگزیده در غالب یک کتاب گفت: انتشار داستان این نویسندگان جوان به آنها اعتماد به نفس خواهد داد و به آنها این اجازه را می‌دهد که برای کارهای بعدی قدم بردارند و من امیدوارم این جایزه استمرار خود را حفظ کند.


جایزه فرشته، جایزه رسمی نوقلم‌ها

افشین شحنه‌تبار، مدیر نشر شمع و مه، جایزه فرشته را جایزه نوقلم‌ها می‌داند و می‌گوید: این جایزه برای تشویق افرادی است که تازه به عرصه داستان نویسی قدم گذاشته‌اند. باید بگویم این جایزه به نوبه خودش به عنوان یک جایزه خصوصی بسیار حرفه ای و قابل تقدیر است که مشابه آن را در ایران نداشته‌ایم.

شحنه‌تبار انتشار آثار برگزیده را موقعیت بسیار موثر و مهمی دانست و تصریح کرد: هیچ نویسنده جوانی برای دلش نمی‌نویسد و همه نویسندگان به امید چاپ آثارشان قلم به دست می‌گیرند. نویسندگان جوان ما باید بدانند که پروسه نویسنده‌شدن بسیار طولانی و دشوار است و باید صبور بود. اینکه یک نویسنده جوان در آغاز راه چنین موقعیت چاپ اثری را داشته باشد، بسیار مهم و تاثیرگذار است و باعث می‌شود این نویسنده قدر موقعیتی که به آن رسیده را بهتر درک کند و به کارش ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار