یک هزار تن پیله تر ابریشم در کشور تولید می شود

رشت(پانا)-رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از پیش بینی تولید یک هزار تن پیله تر ابریشم در کشور تا پایان نیمه اول تیرماه جاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۱۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
یک هزار تن پیله تر ابریشم در کشور تولید می شود

علی اصغر داداش پورافزود: از اواسط اردیبهشت تاکنون، 900 تن پیله تر ابریشم به ارزش اقتصادی حدود 30 میلیارد تومان از نوغانداران کشور به نرخ توافقی بازار آزاد خریداری شده است .
وی ادامه داد: امسال دولت نرخ خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم را 18 هزار و 104 تومان تعیین کرده اما نوغانداران محصول تولیدی خود را از قرار میانگین کیلویی 34 هزار تومان در بازار آزاد فروختند که این، نشان از رونق بازار این صنعت در کشور دارد.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان داشت: خرید پیله تر ابریشم در سایر استان های کشور به پایان رسیده و فقط در گیلان و مازندران تا نیمه اول تیرماه جاری ادامه دارد.
وی تولید و توزیع نهال توت را یکی از زمینه های مهم و لازم برای افزایش ظرفیت پرورش کرم ابریشم و توسعه صنعت نوغانداری در کشور عنوان و تصریح کرد: وسعت توتستان های کشور به دلیل برخی سیاست های غیر حمایتی طی 16 سال گذشته، از 20 هزار هکتار به 14 هزار و 700 هکتار رسید که از این میزان، شش هزار هکتار آن در گیلان است.
به گفته داداش پور، سیاست مرکز توسعه نوغانداری کشور در زمینه توسعه توتستان ها، افزایش تعداد درختان با کاشت نهال در حاشیه شالیزارها، باغ ها، استخرهای پرورش ماهی، دامداری ها و محوطه خانه های روستایی به جای افزایش هندسی است.
وی با اشاره به اینکه با اختصاص یارانه دولتی، از 2 سال پیش نهال توت بصورت رایگان بین نوغانداران توزیع می شود، افزود : تا اسفندماه پارسال 530 هزار اصله نهال رایگان در گیلان توزیع شده که این درختان بعد از سه سال به قابلیت برداشت اقتصادی می رسند و می توانند غذای مورد نیاز حدود پنج هزار جعبه تخم نوغان را تامین کنند و هدف گذاری سالجاری نیز توزیع رایگان 400 هزار اصله نهال توت بین نوغانداران کشور است.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری ادامه داد: از سال 93 با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، به صورت تجمعی، قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم در راستای منطقی تر شدن قیمت و تشویق نوغانداران به این صنعت، 53 درصد افزایش یافته و مبلغ 11 هزار تومان سال 92 ، به 18 هزار و 104 تومان فعلی رسیده است.
پیله ابریشم تولیدی نوغانداران در یک هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
در 20 استان کشور حدود 18 هزار خانوار به کار پرورش پیله ابریشم اشتغال دارند .
سال گذشته نوغانداران کشور بیش از 800 تن پیله تر ابریشم تولید کردند که از این میزان، حدود 423 تن آن سهم تلاش پیله وران استان گیلان بوده است .
قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف کشور و مکان های کوچک، سهولت کار، سرمایه گذاری اندک و درآمدزا بودن این فعالیت جانبی در بازه زمانی 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده های آن مثل نخ و فرش از مهمترین مزایای پرورش کرم ابریشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 کیلوگرم پیله تر ابریشم به ارزش تقریبی 900 هزار تومان تولید می شود. هر نوغاندار می تواند بطور میانگین سه جعبه تخم نوغان پرورش دهد که پیله های تولیدی آن، حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان ارزش دارد.
از هر سه کیلوگرم پیله تر ابریشم که قیمت آن در بازار 75 هزار تومان است، پس از فرآوری یک کیلو نخ ابریشم به دست می آید که قیمت آن حدود 300 هزار تومان است و تبدیل همین میزان نخ به فرش ابریشم حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد.
پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هر سال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.
مرکز توسعه نوغانداری کشور در رشت مستقر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار