۵میلیون ایرانی دیابت دارند

تهران (پانا) - مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران، با اشاره به وجود حداقل ۵ میلیون بیمار دیابتی در کشور، گفت: بیماران دیابتی در معرض ابتلا به عوارض مزمن این بیماری هستند به نحوی که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در این گروه 2 تا 4 برابر سایرین است. احتمال قطع عضو نیز در افراد دیابتی ۱۵ تا ۴۰ درصد و خطر بروز بیماریهای چشمی 25 برابر افراد غیر دیابتی است. همچنین این افراد 17 برابر افراد غیر دیابتی در معرض ابتلا به بیماریهای کلیوی قرار دارند.

کد مطلب: ۸۳۱۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
۵میلیون ایرانی دیابت دارند

ایران آنلاین /دکتر حسین ادیبی، با عنوان این مطلب که رشد بیماری دیابت در کشورهای درحال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته است، ادامه داد: پیش بینی می شود تعداد بیماران دیابتی در دنیا تا سال ۲۰۳۰ به ۳۶۶ میلیون نفر برسد که ۷۵ درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد.

وی با اشاره به این که بروز بسیاری از عوارض ذکر شده با کنترل مناسب دیابت قابل پیشگیری است، ادامه داد: ۹ درصد علت مرگ و میرها در دنیا منتسب به دیابت است.
وی افزود : بر اساس مطالعات انجام شده در ایران ۵۰ درصد افراد دیابتی از بیماری خود بی اطلاع هستند. علاوه بر این حدود ۵۰ درصد از بیماران دیابتی شناخته شده نیز در کنترل بیماری موفق نیستند. بر این اساس اهداف این مجموعه تخصصی وابسته به پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس ایجاد زمینه دسترسی بیماران به خدمات استاندارد و جامع مراقبت از بیماری دیابت در همه زمینه ها برنامه ریزی شده است.
ادیبی با تاکید بر این که استقرار نظام ثبت اطلاعات بیماران دیابتی در کشور با جدیت در حال پیگیری است، گفت: یکی از اولویتهای درمانگاه تخصصی دیابت تهران، ارائه الگوی مناسب جهت ارائه خدمات مورد نیاز بیماران در بخشهای دولتی و خصوصی است و خوشبختانه دستورالعمل راه اندازی درمانگاه های تخصصی دیابت با استفاده از تجربیات حاصله به دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیزابلاغ شده است.
ادیبی با تاکید بر این که بیشتر خدمات درمانی بیماران دیابتی تحت پوشش بیمه است، تصریح کرد: متاسفانه برخی خدمات مورد نیاز بیماران مانند درمان سرپایی زخم پای دیابتی نیز تحت پوشش بیمه نیست و این هزینه ها که در برخی موارد بسیار زیاد نیز می باشد، بر دوش بیماران است.
وی افزود : آگاهی در کنترل بیماری دیابت نقش مهمی دارد از این رو واحد آموزش این درمانگاه سعی کرده مطالب مورد نیاز بیماران را در قالب جلسات آموزشی رودررو در اختیار بیماران قرار دهد. در طی این جلسات ضمن پرسش و پاسخ با خضور اساتید و کارشناسان دانشگاه، کتاب و مواد آموزشی مورد نیاز بیماران نیز ارائه می شود.
گفتنی است این جلسات پنج شنبه آخر هرماه در سالن آمفی تئاتر درمانگاه دیابت به آدرس خیابان انقلاب، ابتدای خیابان استاد نجات الهی (ویلا) بصورت رایگان برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار