معاون اجتماعی وزارت بهداشت: در تمام محله‌ها باید کانون سلامت تشکیل شود

تهران (پانا) - معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت در تمام محله‌ها باید کانون سلامت تشکیل شود، ما در کانون سلامت به دنبال افزایش مشارکت موثر، کارآمد و پویای مردم در محله هستیم که مهمترین کانون آنها مادر و فرزند است.

کد مطلب: ۸۳۱۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون اجتماعی وزارت بهداشت: در تمام محله‌ها باید کانون سلامت تشکیل شود

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر سید محمدهادی ایازی اظهار داشت: توسعه مشارکت مردمی نکته اصلی برای ارتقای سلامت است که هم آگاهی سلامت جامعه افزایش پیدا کند و هم مردم نقش فعال‌تری در این بخش ایفا کنند، به طوری که باید با ایجاد انجمن‌های مردمی در سطح محلات، از کمک افراد در جهت شناخت و پیشگیری از بیماریهای مختلف (دیابت، فشار خون، سرطان و قلبی و ...) استفاده کرد.

دکتر ایازی، با بیان اینکه بیماری و آسیب‌های اجتماعی یک عضو، کل خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گفت: بقای جامعه در گرو مشارکت تمامی انسان‌ها است. ما در مقابل خانواده، همسایه و حتی مردم جامعه مسوول هستیم و هیچ دستگاهی در کشور وجود ندارد که بتواند ادعا کند در سلامت نقشی ندارد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به فعالیت بیش از 20 هزار پایگاه و خانه بهداشت، تصریح کرد: سلامت برای همه است و نیازمند تلاش همه در این راستا است.

وی با اشاره به این که در تمام محله‌ها باید کانون سلامت تشکیل شود تا در آن مجمع سلامت را برگزار کنیم که مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت صورت گیرد، افزود: ما در کانون سلامت به دنبال افزایش مشارکت موثر، کارآمد و پویای مردم در محله هستیم که مهمترین کانون آنها مادر و فرزند است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، مسوولانه و عادلانه را چهار اصل این کانون‌ها دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز با اشاره به ابعاد سلامت به جنبه‌های معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی اظهار داشت: امروزه حوزه سلامت در بهترین نقش خود می‌تواند 25 درصد سلامت جامعه را تامین کند و برای تامین و ارائه خدمات باکیفیت نیازمند مشارکت تمام ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط در این راستا است.

دکتر ابراهیم کوچکی، یکی از دغدغه‌های سلامت را افزایش شیوع سرطان در جامعه دانست و گفت: عوامل تغذی‌های، محیطی و شغلی از عوامل قابل پیشگیری در این زمینه است که باید به صورت جدی مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گرفته که با لحاظ کردن اصول علمی نقش کلیدی خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی سوانح و حوادث را از دیگر عوامل جدی تهدیدکننده سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: اگرچه وزارت بهداشت متولی سلامت است و رسیدگی به مشکلات آسیب‌د‌یدگان را برعهده دارد اما عواملی مانند وسیله تقلیه، جاده، قوانین و مقررات، فرد و ... نیز در آن نقش دارند و توجه به مدیریت و کنترل همه عوامل مذکور قبل از وقوع حوادث ضروری است.

این رییس دانشگاه، در ادامه به دیگر مشکلات اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و ... اشاره کرد و آموزش، اطلاع رسانی و راهنمایی را در این راستا موثر عنوان کرد.

دکتر کوچکی، با بیان اینکه اجتماعی شدن، در ارتقای سلامت با اهمیت است، تصریح کرد: مشارکت دستگاه‍‍‌های دولتی، فرهنگساز، بینبخشی و مردم از اصلی‌ترین ارکان تحقق این مهم هستند.

وی یادآور شد: دولت به دلیل محدودیت در تامین منابع به تنهایی نمی‌تواند برای تقویت اقدامات در حوزه سلامت کاری انجام دهد و نیازمند مشارکت افراد، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین در این حوزه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار