شهردار تهران در پاسخ به پانا : شهر را با روش خودم اداره می‌کنم

تهران (پانا) - شهردار تهران در باره اینکه آیا بخشنامه‌های شهردار گذشته همچنان ملاک عمل است، گفت با سبک و روش خودم، شهر را اداره می‌کنم.

کد مطلب: ۸۳۱۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
شهردار تهران در  پاسخ به پانا : شهر را با روش خودم اداره می‌کنم

محمدعلی افشانی در نود و ششمین نشست شهرداران کلانشهرهای ایران، گفت: در این نشست، در خصوص ابتکارات و خلاقیت‌هایی که در اداره امور شهرها به کار گرفته شده، بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: همچنین قوانین موجود که برای اداره شهرها مشکل‌ساز است و مانع تسریع در حل مشکلات مردم می‌شود، بررسی شد تا در این راستا برای حذف و اصلاح قوانین مشکل‌ساز، تلاش و از طریق لایحه به شورای عالی استان‌ها ارسال می شود تا آن را پیگیری کنند.

شهردار تهران همچنین با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی و در مراحل نهایی است و به زودی در صحن بررسی می‌شود.

شهردار تهران در ادامه نشست شهرداران کلانشهرها با اشاره به اینکه از سال ۶۲ قرار است دولت لایحه‌ای را تدوین کند که شهرداری‌ها سه ساله به خودکفایی برسند، گفت: در حال حاضر هنوز این لایحه نهایی نشده است.

وی با اشاره به قانون تجمیع عوارض که در حال حاضر به قانون مالیات ارزش افزوده نامیده می‌شود، گفت: در ابتدا سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۵۰ درصد بود که به مرور این سهم به ۳۳ درصد رسید.

افشانی تأکید کرد: در حال رایزنی هستیم که سهمیه شهرداری از ارزش افزوده افزایش پیدا کند.

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص عملکرد یک بانک خصوصی که مربوط به کلانشهرها می‌شود، گفت: این بانک به اتمام پروژه‌های متعدد کلانشهرها کمک کرده و تغییر مدیریت در آن امری طبیعی است؛ البته این مدیر می‌توانست تا زمان برگزاری مجمع باقی بماند.

افشانی گفت: من به عنوان شهردار با هرگونه فساد مخالفم و نسبت به آن حساسیت فوق‌العاده‌ای دارم، زیرا فساد مثل موریانه است که درون هر نهادی را می‌خورد و تنها پوسته را می‌گذارد و با هر تکانی ممکن است فرو بریزد.

شهردار تهران ادامه داد: وقتی بیش از اندازه در جرایم از فساد در یک مجموعه صحبت شود، شک نکنید مشارکت مردم کاهش خواهد داشت. من معتقدم رسانه‌ها یکی از ابزارهای مهم نظارتی هستند، اما باید هدف اصلی سالم‌سازی سیستم باشد. اگر رسانه‌ها هر فسادی را به ما اعلام کنند، تلفنی یا از هر طریقی و طی یک هفته به آن رسیدگی نشود، آن‌وقت آن موضوع را فریاد بزنند. این را فراموش نکنید نقش اصلی رسانه‌ها، آگاهی‌بخشی و نظارت است.

وی با اشاره به اینکه از هرگونه نقد، حتی نقد غیرمنصفانه نیز استقبال می‌کنم، گفت: تنها مشکلی که قابل پذیرش نیست، نقدی است که‌ مبنای آن دروغ باشد و از رسانه‌ها می‌خواهم از نقدی که مبنای درستی ندارد، پرهیز کنند تا با احساسات مردم تجارت نشود. وقتی از قانونی اطلاع نداریم، چرا دست به نقد می‌زنیم و حاشیه درست می‌کنیم؟ این‌گونه نقد کردن، ویرانگر است.

افشانی در پاسخ به پانا در خصوص اینکه آیا بخشنامه مهم شهردار سابق تهران در حوزه شهرسازی همچنان ملاک عمل در شهرداری خواهد بود؟ افزود: من با مدل و سبک خود، شهر را اداره می‌کنم و نگاهم به جای آنکه به گذشته باشد، به آینده است. هر پروژه‌ای که ساخته می‌شود، حاصل کار عمرانی عده‌ای است که نباید در خصوص آن منفی صحبت کرد، زیرا روزگاری نوبت خودمان هم می‌شود.

وی ادامه داد: به زودی بخش‌نامه من را خواهید دید.

شهردار تهران ادامه داد: سرانجام هر مدیری از آن سمت خداحافظی می‌کند و درست نیست کارنامه آن زیر سؤال برود.

افشانی افزود: هر کسی روشی دارد و روش من نگاه به جلو است و هر قدمی برمی‌دارم بر اساس همان برنامه‌ای است که در شورا ارائه کردم و حول دو واژه که «ارتقای کیفیت مردم» و «ایجاد رضایتمندی» است، حرکت خواهم کرد.

در ادامه این نشست قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد در خصوص درآمدهای شهرداری‌ها و مشکلاتی که در تحقق درآمدهای پایدار وجود دارد، گفت: مشکلات شهرداری‌ها، مشکلات جدی است؛ دو مشکل که یکی کسب درآمد و دیگری نیروی انسانی مازاد است در همه شهرداری‌های کلانشهرها مشترک است. شوراها دو دهه است که فعالیت می‌کنند، اما هر سال از اختیارات آنها کاسته می‌شود. اگر قرار است شهرها را شهرداری‌ها و شوراها اداره کنند، این اختیار به آنها داده شود و ما هر روز شاهد آن نباشیم که قوانین، اختیارات شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد.

شهردار مشهد اضافه کرد: کسب درآمد از راه تراکم مطلوبِ هیچ شهرداری نیست، اما جایگزین تراکم‌فروشی برای کسب درآمد باید مشخص شود. همه ما معتقدیم باید تراکم‌فروشی‌ها در شهرداری‌ها قطع شود، اما از آن طرف می‌بینیم سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهند ما روی پای خودمان بایستیم، اجازه دهند شهرها توسط شهرداری‌ها و شوراها اداره شود. شهر مشهد سالانه ۳۰۰ میلیون زائر دارد، اما سهم شهرداری از درآمدی که این زائران برای شهر ایجاد می‌کنند، چیست؟ تنها عایدی ما جمع‌آوری زباله و ایجاد فضای سبز است. شورای شهر که منتخب مردم مشهد است، می‌تواند در خصوص عوارضی که از این محل عاید شهر شود، تصمیم‌گیری کند، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ حتی شهرداری‌ها برای تمدید پروانه نمی‌توانند پولی دریافت کنند. به نظر می‌آید نمی‌خواهند در خصوص خودکفایی شهرداری‌ها کاری کنند، زیرا اگر شهرداری‌ها قدرتمند شوند، به ضعیف‌تر شدن آنها ختم می‌شود.

در ادامه محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه نیز گفت: شهرداری‌ها ۱۲۳ وظیفه دارند که می‌توان نیروهای مازاد را در این ۱۲۳ وظیفه که در حال حاضر برخی از آنها دنبال نمی‌شود، به کار گرفت؛ نیروی مازاد را نباید با راهکار اخراج حل کرد، زیرا زمینه‌ساز معضلات اجتماعی است.

وی تأکید کرد: باید فضای اعتمادسازی میان مردم و شهرداری‌ها ایجاد شود، در غیر این صورت مردم در اداره شهر کمک نمی‌کنند و عملاً شهرها به روستاهای بزرگ مخروبه‌ای تبدیل می‌شوند.

حضرت‌پور افزود: با هوشمند شدن سیستم‌ها، تخلفات کاهش پیدا کرده و این‌گونه نیست که به راحتی بشود در شهرداری فساد کرد.

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران در خصوص ورود بانک مرکزی به تغییر مدیرعامل یک بانک خصوصی که شهرداری های کلانشهرها در آن سهام دارند، پرداخت و از خامسی پرسید که به نظر می‌آید شهردار تهران تمایلی ندارد شفاف در خصوص تغییر مدیریت سخن بگوید. مشخصاً اشکالی که بانک مرکزی به شیوه مدیریت گذشته این بانک داشت، چه بود؟

شهردار مشهد در پاسخ به این خبرنگار گفت: واقعیت این است که سهامدار این بانک، تمام کلانشهرها هستند و طبق قوانین باید ۹ نفر عضو هیأت مدیره و دو نفر علی‌البدل توسط سهامداران انتخاب شوند که تاکنون مشخص نیست تاکنون به چه دلیلی این بانک هیأت مدیره کامل نداشت که پس از این موضوع اعضای هیأت مدیره نامه‌ای از بانک مرکزی دریافت کردند که پس از این نامه تصمیم گرفته شد مدیرعامل تغییر کند؛ این موضوع ربطی به منابع مالی بانک ندارد و تنها بحث مدیریتی است. سهامداران معتقدند سریعاً باید ۹ نفر اعضای هیأت مدیره انتخاب و معرفی شوند و اخلاق حرفه‌ای نیز حکم می‌کند که سهامداران مطلع شوند بانک مرکزی به چه دلیل این نامه را زده است.

وی تصریح کرد: انتخاب سرپرست و تغییر مدیرعامل ربطی به منابع مالی این بانک ندارد و موضوعی بین بانک مرکزی و مدیرعامل سابق این بانک است که باید مسائل آنها برای سهامداران نیز مشخص شود.

خبرنگاری در خصوص مشکلات آب در اصفهان و مشهد پرسید که قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان گفت: در خصوص وضعیت زاینده‌رود و مصیبت اصفهان، پیگیری‌های متعددی داشتیم؛ تلاش کرده‌ایم تا آبیاری فضای سبز اصفهان را که از ۵۰۰۰ هکتار آن تنها ۲۰۰۰ هکتار در اختیار شهرداری است را از طریق آبیاری قطره‌ای انجام دهیم تا تصفیه پساب‌ها و مشکلات آبیاری این منطقه را برطرف کنیم.

شهردار مشهد نیز توضیح داد: پروژه‌هایی برای قطع وابستگی شهرداری‌ها به آب چاه‌ها تعریف کرده‌ایم تا به جای استفاده از آب خام، موضوع تصفیه فاضلاب‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اختلاف‌نظری که میان وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در خصوص انتخاب مهندس ناظر وجود دارد، گفت: برخی مشکلات ما ناشی از آن است که قانون را مبنای کار قرار نمی‌دهیم و کسانی اظهارنظر می‌کنند که اطلاع دقیقی از قانون ندارند. بر اساس آئین‌نامه‌های اجرایی، مهندس ناظر باید توسط سازمان نظام مهندسی، انتخاب و به مالک معرفی شود و قانون در این رابطه صراحت دارد و ابهامی در آن وجود ندارد، زیرا نباید هیچ‌گونه رابطه مالکانه‌ای میان مالک و ناظر وجود داشته باشد، زیرا بیم تخلف به وجود می‌آید. بنابراین در این زمینه حق با وزارت کشور است و در این رابطه نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور نوشتم که امیدوارم پس از اعلام نظر این معاونت، این موضوع کاملاً شفاف شود و به پایان برسد.

در ادامه عبدالقادر پربار شهردار زاهدان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص وجود حاشیه‌نشینی در شهر زاهدان و مشکلاتی که برای این شهر ایجاد شده است، گفت: تقریباً در بیشتر کلانشهرها ۷۵ درصد جمعیت شهرنشین و ۲۵ درصد روستایی هستند که در این شهر این نسبت تقریباً برابر است. جمعیت اطراف شهر به دلیل آنکه اسناد مالکیتی وجود ندارد، ساخت و سازهای اصولی نکرده‌اند و شهرداری نیز نمی‌تواند از آنها عوارضی بگیرد؛ از طرفی رشد این حاشیه تناسبی با رشد این شهر ندارد و در این رابطه شهرداری به کمک دولت و حمایت ملی نیاز دارد.

در ادامه یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه‌های توسعه حمل و نقل عمومی توسط شهرداری تهران سؤال پرسید که افشانی پاسخ داد: دولت حمایت‌های خوبی در حوزه حمل و نقل کرده و اگر شهرداری‌ها بتوانند به خوبی از این حمایت‌ها استفاده کنند، در بخش اوراق اوراق مشارکت سال گذشته می‌توانستیم ۲۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت منتشر کنیم که عملاً تنها توانستیم برای ۷۰۰ میلیارد بانک عامل پیدا کنیم و در حال پیگیری این موضوع هستم که آیا می‌توانیم ۱۳۰۰ میلیارد باقی‌مانده را نیز استفاده کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امسال ۵۵۰۰ میلیارد می‌توانیم اوراق مشارکت منتشر کنیم که این موضوع نیز در حال پیگیری است. همچنین نوسازی اتوبوس‌ها را نیز در دستور کار قرار دادیم؛ به تدریج واگن‌هایی که قرار است به متروی تهران اضافه شود را پس از ساخت، وارد خطوط می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار