سید محمد بطحایی*

به بهانه اکران فیلم توران خانم

در ابتدای هفته جاری و مقارن با عید سعید فطر در سالن خانه سینما به تماشای فیلم توران خانم اثر کارگردان نام‌آشنای کشورمان، خانم بنی اعتماد نشستم.

کد مطلب: ۸۳۱۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد

فیلمی مستند که گذرا به تلاش‌های معلمی دلسوز می‌پردازد که تقریبا همه عمر خود را صرف تربیت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم کرده است.

مدتی است با احتیاط تلاش می‌کنم تا در سخنرانی‌ها و مصاحبه های خود ضمن برشمردن ویژگی‌های مثبت عصر حاضر، به یکی از اتفاقات نامیمون این دوران، یعنی نوعی تغاقل و بی مبالاتی نسبت به کودکان و نوجوانان جامعه اشاره کنم.

مردان و زنان جامعه آینده که اکنون در رده سنی نوجوانی قراردارند، بر خلاف تاکید آموزه های دینی و پیشینه کهن تمدن ایرانی از محوریت توجه به حاشیه رانده شده اند.

دیر زمانی است که گریه های کودکی که در کنار خیابان جا مانده و والدین خود را گم کرده است، چون گذشته آزارمان نمی‌دهد. با دیدن مدارس فرسوده و بعضا غیر ایمن که محل تعلیم و تربیت نسل آینده است، متاثر نمی شویم و از کنارشان به سادگی گذر می‌کنیم در حالی کمی آنطرف تر ساختمان‌های بسیار عظیمی را برای دستگاه‌های دولتی و عمومی می سازیم.

مدتی است که سایه های برج های بلند، فرصت تابش آفتاب بر زمین های بازی و شادی کودکان‌مان را گرفته است و دیگر فقدان سالن های ورزشی برای ورزیدگی و تمرین زندگی فرزندان‌مان آزارمان نمی دهد.

در این این هیاهو مرحوم میرهادی جزو معدود افرادی بود که تمام توجه خود را به کودکان و نوجوانان معطوف کرده بود. هر چند رویکرد اومانیستی در تعلیم و تربیت اسلامی از حیث چیستی و مقصد آموزش و پرورش محل اشکال است اما تاکید بر روش های صحیح یاددهی و یادگیری به ویژه تکریم شخصیت یادگیرندگان، پرورش قدرت تفکر و حس آزادی خواهی و نوع‌دوستی فصل مشترک هر دو تلقی می شود.

شاید در مواجهه نخست، این تلقی پدید آید که در دوران اخیر همه توجه خانواده و جامعه به تربیت فرزندان و محیط زندگی آن‌ها است در حالی که این پوسته ای ظاهری و شکلی است.ممکن است که اکنون وسایل و تجهیزات رفاه و آسایش کودکان و نوجوانان را فراهم آورده باشیم ولی حتما و حتما سیر آرامش و رشد همه جانبه آن‌ها با اختلالات فراوانی مواجه است.در چنین فضایی است که تلاش افرادی چون مرحوم میرهادی، نیرزاده و روزبه شایسته تقدیر است. افرادی که در میان روزمرگی زندگی، مشکلات اقتصادی و چالش های سیاسی فقط و فقط به بالندگی کودکان و ایجاد شرایط لازم برای عاقبت به‌خیری آنان می‌اندیشند و سرمایه زندگی و عمر خود را در راه این هدف متعالی هزینه می‌کنند.

امید است حسرت قدردانی از چنین بزرگانی در زمان حیات‌شان بر دل‌مان نماند.

* وزیر آموزش و پرورش

منبع: روزنامه قانون

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار