استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد:

کمبود 350 کلاس درس در بیرجند نشان دهنده توجه کم مسئولین به این استان است

بیرجند (پانا)- استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های بخش خصوصی و خیرین مدرسه ساز برای توسعه کلاس های درس استفاده کرد ، گفت: کمبود 350 کلاس درس در بیرجند نشان از توجه کم مسئولین به این استان است.

کد مطلب: ۸۳۰۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
کمبود 350 کلاس درس در بیرجند نشان دهنده  توجه کم مسئولین به این استان است

دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در سال 97 با هدف بررسی مباحث استقرار نظام 3-3-6 در مدارس و استقرار پایه دوازدهم در هنرستان ها ، کمبود فضای آموزشی و کمبود امکانات و تجهیزات ، دقایقی قبل در سالن جلسات حوزه استاندار در محل استانداری خراسان جنوبی با شرکت استاندار خراسان جنوبی ، سرپرست آموزش و پرورش استان و معاونین و کارشناسان اداره کل برگزار شد.

علی اصغر موسوی کیا سرپرست اداره کل آموزش وپرورش خراسان جنوبی در این جلسه گفت: در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در اردیبهشت ماه برگزار شد ، برنامه های هفته معلم به تصویب رسید که این برنامه ها به طور کامل در همه شهرستان ها برگزار شد و در شهرستان بیرجند یک مراسم محوری تحت عنوان تجلیل از معلمین نمونه استانی برگزار شد که در طی آن از 14 معلم نمونه استانی تجلیل شد و 480 معلم نیز در شهرستان ها مورد تجلیل قرار گرفتند.

سرپرست آموزش و پرورش استان با اعلام دستورات کار جلسه اعلام کرد: با توجه به استقرار کامل نظام 3-3-6 در مدارس و استقرار پایه دوازدهم در مدارس هنرستان ، مکاتباتی با اداره برنامه و بودجه برای بحث بودجه این امر انجام شده است و در حال پیگیری هستیم.

مجتبی لاری رئیس اداره طرح و برنامه آموزش و پرورش استان در خصوص ساماندهی نیروهای انسانی گفت:با توجه به وجود مدارسی در استان که از آنها به عنوان کم جمعیت یاد می شود و گاها کمتر از 15 نفر دانش آموز دارند و یا حتی با 2 دانش آموز فعال هستند، کمبود نیروی انسانی و نبود نیروی متخصص در آن به چشم می خورد که البته میتوان با انتقال این دانش آموزان به مدارس شبانه روزی ، آنها را به سطح بالاتری از سواد رساند و تا حدودی مشکل کمبود نیرو را مرتفع کرد.

رئیس اداره طرح و برنامه آموزش و پرورش استان در خصوص آمار پرسنل مشمول بازنشستگی گفت:1071 نفر در حوزه های مختلف آموزش و پرورش تا سال تحصیلی آینده بازنشسته خواهند شد اما شرط بازنشستگی آنها این است که تا 31 شهریور ماه مشمول قانون بازنشستگی شوند و پس از این تاریخ می بایست تا پایان سال تحصیلی به کار خود اشتغال داشته باشند.

محمد رضا ضیایی مدیرآموزش و پرورش بیرجند در خصوص کمبود فضای آموزشی در شهرستان بیرجند گفت: درشهرستان بیرجند 350 کلاس درس کمبود داریم که عمده این کمبود در مهرشهر بیرجند با بیش از 100 کلاس است و در این شهرستان 12 پروژه در حال ساخت داریم که اگر با دید خوشبینانه نگاه کنیم، میتوانیم بگوییم تنها 4 پروژه برای اول مهر آماده خواهند شد.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند افزود: حاجی اباد ، امیر آباد و دستگرد بیرجند نیز از این کمبود بی نصیب نیستند و 60 کلاس در این سه منطقه نیاز است ولی در امیرآباد بیرجند ، مسجد این روستا به طور موقت در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

ضیایی گفت:در مساکن مهر که بدون پیش بینی سیل جمعیت ساخته شده است ، 244 کلاس درس نیاز است و ما ناچاریم با این آمار کم ، مدارس را چند شیفته کنیم تا دانش آموزان بتوانند تحصیل کنند.

وی افزود: در سال تحصیلی آینده حدود 3 تا 5 هزار نفر به جمعیت دانش آموز هنرستان ها افزوده خواهد شد که باید 100 کلاس اضافه شده و حتی مدارسی از حد استاندارد جمعیتی خارج شوند.

محمد حسین یکه خانی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه در خصوص کمبود تجهیزات در مدارس گفت:با توجه به استقرار پایه دوازدهم در مدارس، ساعت درسی این پایه از 24 ساعت به 35 ساعت می رسد و این ما را با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه می کند.

یکه خانی گفت: در استان 120 هنرستان با بیش از 8200 هنرجو وجود دارد که با اعتباری حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان ، اقدام به خرید تجهیزات کارگاهی برای مدارس هنرستان شده است.

محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: با توجه به فرهنگی بودن این استان و شناخته شدن مردم آن با فرهنگ و ادب ، جای بسی تعجب است که چرا به امکانات آموزشی آن توجه نمی شود.

مروج الشریعه گفت: سطح فقر حوزه زیرساختی و نیروی انسانی برای مرکز استان با وجود کسری 350 کلاس درس در مرکز استان ، به خوبی نشان می دهد که پیگیری های مناسبی در بحث تامین زیرساخت های آموزشی صورت نگرفته است.

وی افزود: در آموزش و پرورش باید به چهار مولفه دانش آموز، معلم، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری توجه شد و اقدامات آموزش و پرورش نمی تواند در کوتاه مدت موثر باشد ولی باز جای تاسف است که در مرکز استان با کمبود تجهیزات ابتدایی آموزش مواجه هستیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با این اعتبارات دولتی کم می بایست به سمت و سوی خیرین شتافت و آنها را معرفی و از آنان بهره برد و اگر در جایی مدرسه ای وجود دارد که دانش آموزان در آن با خطر مواجه هستند، آموزش و پرورش نباید جان دانش آموزان را به خطر بیندازد و در آن مدارس دانش آموزان را آموزش دهد.

مروج الشریعه در پایان ضمن استقبال از پیشنهاد انتقال بخشی از دانش آموزان مدارس زیر نرم به مدارس شبانه روزی گفت: برای حل مشکل کمبود نیرو و کمبود فضا می بایست این چنین پیشنهادات منطقی و درستی برای کار داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار