در ۳ ماهه نخست سال ۹۷ صورت گرفت:

اصلاح الگوی مصرف در استان قم باعث کاهش مصرف آب شده است

قم (پانا)- به گفته صادق پور مدیر کل آب و فاضلاب استان قم در 3 ماهه نخست امسال مصرف آب استان قم با توجه به اصلاح الگوی مصرف به میزان 4.2 نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

کد مطلب: ۸۳۰۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح الگوی مصرف در استان قم باعث کاهش مصرف آب شده است

پیش از ظهر امروز نشست خبری دکتر صادق پور رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد.
صادق پور تعامل مثبت اصحاب رسانه با صنعت آب و برق قم را مثبت ارزیابی فضای صمیمی بین مطبوعات و این نهادها را قابل توجه دانست و تصریح کرد: هفته جاری، در خصوص صرفه جویی در مصرف آب است که با توجه به وضعیت اقلیم و شرایط حاد آب و هوایی توجه خاص رسانه¬ها و اهتمام به روشنگری در خصوص آن می تواند به فرهنگ سازی عمومی مردم منجر شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خشکی هوا، میزان ساعات آفتابی، میزان بارش، و مصرف بالای آب در سطح استان و کشور را موجب کاهش منابع آبی دانست و افزود: امید است نامگذاری این هفته به مناسبت صرفه جویی در مصرف آب و برق وضعیت حساس آب و برق را به خوبی برای مردم توجیه نماید.
صادق پور ضمن اشاره به میزان مصرف سرانه آب در قم که برابر با 160 لیتر برای هر فرد در شبانه روز است افزود: 85 درصد از منابع آبی در قم از خارج از استان تأمین می¬شود که با توجه به این نکته اصلاح الگوی مصرف و رفتار متفاوتی در خصوص مصرف آب را می طلبد
وی ضمن تشکر از مسئولین استان و وزارت نیرو و مردم شهر قم که اداره آب را در این امر خطیر یاری نمودند خاطر نشان کرد: 100 درصد جمعیت شهری ما دارای آب شرب و سالم و بهداشتی هستند و حدود 30 درصد جمعیت شهری ما دارای خدمات فاضلاب هستند که روز به روز به این مقدار افزوده می¬شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم از افزایش اشتراک 2.3 درصد در اشتراک آب و 11.5 درصد در اشتراک فاضلاب خبر داد و یادآور شد: مخازن تأمین آب نیز از 252000 متر مکعب به 322000 متر مکعب رسیده است.
وی در خصوص خطوط شبکه و توزیع آب مقدار آن را 2300 کیلومتر در گذشته دانست که اکنون این مقدار به 2340 کیلومتر رسیده است ضمن اینکه خطوط جمع آوری فاضلاب نیز از 893 کیلومتر به 975 کیلومتر رسیده است.
صادق پور جمعیت تحت پوشش آب در ابتدای سال 96 را یک میلیون و دویست و سی هزار نفر دانست و عنوان کرد این مقدار به 1 میلیون و 295 هزار نفر در سال جاری رسیده است.
مدیر آبفای استان قم افزود: آب آشامیدنی استان قم به همراه 3 شهر و روستاهای تابعه از سرشاخه-های دز تأمین می شود که 86 درصد از منابع آبی ما از سرشاخه های دز که معادل 100 میلون لیتر می باشد تأمین م شود و 35 میلیون متر مکعب دیگر نیز از منابع داخلی استان بهره برداری می گردد.
وی ضمن اشاره به توسعه شبکه فاضلاب و جلوتر بودن از برنامه در خصوص اتصال مشترکین به فاضلاب شهری افزود: در سال گذشته 20 هزار نفر ساعت در زمینه¬های بهره برداری از امور آب آموزش دیده اند که در همه رده¬ها از جمله مدیران، کارکنان، بخش خصوصی و شرکتهای پیمانکاری آموزش های تخصصی حوضه خود را طی کرده اند که اثرات این کار مستقیماً در ارائه خدمات به مردم مشهود و در میزان مراجعات مردم به شرکت آب و فاضلاب با کاهش قابل توجه روبرو بوده ایم.
صادق پور ضمن اشاره به رسالت شرکت آب در خصوص کاهش هدر رفت آب تأکید کرد: از 110 میلیون متر مکعب آب در سال 95 حدود 20 درصد هدر رفت داشتیم که تا حدود 15 درصد استانداردهای بین المللی است، که با فعالیت همه جانبه صورت گرفته 2 درصد کاهش هدر رفت را شاهد هستیم و این مقدار نزدیک به 2 یا 3 میلیون متر مکعب می باشد.
وی ضمن اشاره به پروژه هایی نظیر نیروگاه برق آبی و نیروگاه خورشیدی احداث شده در این حوضه از کسب درآمد میلیاردی در این خصوص خبر داد و افزود: پروژههای بزرگی در سال های گذشته انجام شده بود که در مخازنی که نزدیک کوه دو براردان وجود داشت رینگهای کاهش فشار تعبیه و مشکل منطقه به کل حل و شرایط پایدارتری برای خدمت رسانی به مردم ایجاد شد.
صادق پور در خصوص سامانه دوم آب شیرین کن به ارائه توضیحاتی پرداخت و خاطر نشان کرد این سامانه نیز آماده بهره برداری در مواقع لزوم و حوادث غیر مترقبه می باشد.
وی در خصوص اقدامات امنیت شبکه و نصب نرم افزارهای مقابله با بد افزارها نیز تأکید کرد: که سامانه شرکت آب به جهت بهره گیری از امنیت بالا تاکنون تحت هیچ حمله سایبری قرار نگرفته است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از ارتقاء سامانه 122 خبر داد و تصریح کرد: از نظر کمی 200 هزار ارتباط در سال گذشته با این سامانه انجام شده است، که عمده آن خدمات دهی بوده
وی در خصوص طرح حامیان آب و اجرای آن در مدارس نیز سخن گفت و افزود: 6500 دانش آموز با مفاهیم آب، شیوه¬های صرفه جویی و ترویج و اصلاح الگوی مصرف آشنا شدهاند که در این راستا تا کنون 4 دوره جشنواره فرهنگی هنری آب صدای زندگی نیز برگزار شده است.
صادق پور تولید و پخش 400 برنامه از شبکه سراسری و رادیو معارف و جوان و سایر شبکه ها را بر شمرد و نتیجه آن را اصلاح مصرف سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته که معادل 4.5 درصد بوده است دانست.
مدیر کل آبفای قم تجلیل از حامیان برتر و اجرای 750 همایش ترویجی معادل 120 هزار نفر آموزش برای مقاطع ابتدایی استان را خاطر نشان کرد و از تعامل صورت گرفته با دفتر تبلیغات و حوزه علمیه قم در این خصوص سخن گفت.
صادق پور از رویداد فرهنگی در آینده نزدیک که تمام حامیان آب حداقل به تعداد 2000 نفر در ورزشگاه حیدریان خبر داد و افزود برنامههای مختلفی در خصوص مصرف آب انجام خواهد شد که با پیگیری استاندار این رویداد فرهنگی اجرا به صورت پایلوت ملی اجرا خواهد شد و شخص استاندار نیز این پروژه و رویداد فرهنگی را پیگیری می کنند که انشاء الله این رویداد فرهنگی مشخص و ابعاد فراملی پیدا کند.
وی یکی از معضلات استان، را فاضلاب پردیسان خواند، که عملیات اجرایی آن شروع شده و و به زودی کلنگ احداث آن توسط نمایندگان قم زده خواهد شد
مدیر آبفای قم افزود: در سال گذشته در بسیاری از ارزیابی ها رتبه های خوبی در سطح کشور به دست آمده است که از جمله آن کسب رتبه خیلی خوب با امتیاز 90 در حوزه حقوق مردم ، دریافت لوح تقدیر در حوزه آبفای کشور و حوزه آمار و فناوری اطلاعات و خیلی از موارد دیگر است.
صادقی در پایان ضمن توصیه به مردم در خصوص مصرف آب تأکید کرد: ما تا ایمان نداشته باشیم، هر چه گفته شود مؤثر نمی شود و حقیقتاً صرفجویی و مصرف درست برکت زندگی را بالاتر می برد.

/مهدی جنتی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار