در گفت‌وگو با پانا

خراط‌ها،آسیب‌شناس اجتماعی:‌ روحیه بخشودن به جای انتقام در جامعه حکمفرما شود

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی می گوید بهتر است روحیه بخشودن و مدارا به جای انتقام در جامعه حکمفرما شود تا از میزان خشونت کاسته شود.

کد مطلب: ۸۳۰۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
خراط‌ها،آسیب‌شناس اجتماعی:‌  روحیه بخشودن به جای انتقام در جامعه حکمفرما شود

دکتر سعید خراط‌ها با اشاره به این که در جامعه کنونی نیازمند روحیه بخشودگی و مدارای مردم با همدیگر هستیم،‌ به پانا گفت:‌ در شرایطی که می‌بینیم مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و آستانه تحمل افراد کاهش پیدا کرده است بیشتر از هر چیزی نیازمند این هستیم که کاری کنیم به جای خشونت ، تاب‌آوری افزایش پیدا کند.

او افزود:‌ این همه اخبار اعدام و تجاوز و خشونت که منتشر می‌شود، چه نتیجه‌ای می‌تواند جز بازتولید خشونت داشته باشد؟ این اتفاق‌ها چطور می‌تواند به کودک و بزرگ جامعه درس بدهد که باید با دیگران مهربان بود و اشتباهات آنها را بخشود؟

خراط‌ها با اشاره به اعدام قاتل بنیتا گفت:‌ در این شکی نیست که کسانی که این دختربچه هشت ماهه را دزدیدند،‌ باید مجازات عملشان را پس می‌دادند،‌ اما در اینجا نباید از اهمال خود پدر و مادر هم غافل شد. اگر جرم این سارقان این بوده که نوزاد را در ماشین رها کرده‌اند، این کاری بوده که خود والدین هم انجام داده‌اند، بنابراین باید مسئولیت این عملشان را می‌پذیرفتند. ضلع دیگر این ماجرا هم آن‌طور که این مجرمان ادعا کرده بودند به پلیس اطلاع داده بودند که کودک در ماشین است. بنابراین نباید تنها یک نفر را عامل اصلی این اتفاق تلخ معرفی می‌کردیم و با اعدام او تصور می‌کردیم همه‌چیز حل می‌شود و دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

این آسیب‌شناس افزود: دیدیم که تمام افراد جامعه با خانواده بنیتا اعلام همدردی کردند و خوب بود که این خانواده با درس بخشودگی که به جامعه می‌دادند. اعدام تاکنون چه مشکلی را حل کرده که این‌طور بر آن اصرار داریم؟ درست است که قصاص حق این خانواده بوده اما وقتی به آنها خشونت شده، می‌توانستند نشان دهند می‌شود دیگران را بخشود و از کنار تقصیر آنها گذشت. البته منظور من مقصر شناختن این خانواده نیست بلکه به طور کلی درباره این هشدار می‌دهم که هرکدام از ما وظیفه داریم در هر جایگاهی که هستیم، بخشودگی را به جامعه تزریق کنیم.

او همچنین با اشاره به اینکه باید به جای مجازات باید به فکر پیشگیری بود، گفت: لازم است اقدامات کارشناسی انجام شود تا ببینیم تاثیر مجازات‌های سنگین بر مردم چقدر است و این‌گونه تنبیه‌ها چقدر می‌توانند بازدارنده باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار