در همایش مسئولان امور تحصیلی اتباع خارجی

وزیر آموزش و پرورش: شهریه اتباع خارجی در مدارس داوطلبانه است

سیاست‌گذاران ارشد کشور تاکید دارند نباید تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع قائل شد و این بزرگترین پیام بشردوستانه است

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش امسال هم مانند دو سال گذشته تلاش خواهد کرد اتباع خارجی حاضر در ایران بتوانند در مدارس تحصیل کنند.

کد مطلب: ۸۳۰۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: شهریه اتباع خارجی در مدارس داوطلبانه است

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش مسئولان امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: «موفقیت‌های خوبی در زمینه تحصیل اتباع به دست آورده‌ایم. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به ویژه برای تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی مکلف بودیم که دانش‌آموزان اتباع را پوشش دهیم و خوشبختانه در این کار مهم روسفید شدیم.»

او ادامه داد: «در حالی که آموزش و پرورش با مشکلات متعددی روبه‌رو است در سال تحصیلی جاری در دانش‌آموزان افغانستانی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰درصد رشد داشتیم همکاران ما جوانمردانه پای کار ایستادند و دانش آموزان افغانستانی تفاوتی با ایرانی‌ها نداشتند.»

وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد همکاران‌اش گاهی ریسک مشکلات و موانع اداری را پذیرفتند و دانش‌آموزان بدون هویت را ثبت نام کردند. او گفت: «تاکید آموزش و پرورش ثبت‌نام این افراد است و هیچ چیز نباید مانع شود از این کار خیر، انسان‌دوستانه و تکلیف ملی-دینی سرباز بزنیم.»

بطحایی گفت: «هیچ دانش‌آموزی نباید در سال ۹۷ از مهر جا بماند. بحث تفاوت قومیت، مذهب و رنگ پوست مطرح نیست و مشکلاتی چون تراکم کلاسی و کمبود فضا و اعتبارات نباید مانع شود و هر دانش آموزی به سن تحصیل رسیده باید وارد مدارس شوند.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «سیاست‌گذاران ارشد کشور تاکید دارند نباید تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع قائل شد و این بزرگترین پیام بشردوستانه است.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «باید گزارش‌های مستمر در سطح بین‌المللی منتشر و درخواست کنیم کمک کنند امر آموزش اتباع با سرعت و کیفیت بهتری پیش برود.»

بطحایی درباره کمک خیران افغانستاتی نیز گفت: «این مساله که خود اتباع افغانستانی بتوانند به عنوان خیر به مدرسه کمک کنند امر مثبتی است و می‌توانیم این ظرفیت را شناسایی کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش بر آموزش‌های خاص مهارت زندگی برای دانش‌آموزان اتباع، اولیای آن‌ها و معلمان تاکید کرد و گفت: «سال‌های گذشته اعتراضاتی از سوی برخی هموطنان خود داشتیم مبنی بر اینکه با وجود اتباع خارجی تراکم کلاس بالا رفته و ممکن است آسیب‌هایی ایجاد و موجب کند شدن پیشرفت تحصیلی شود. باید برای مسائل فرهنگی و بهداشتی و مسائل دیگر دوره‌های نظام‌مند برگزار شود که منتج به دریافت یک گواهینامه بشود و ارائه آن هنگام ثبت‌نام لازم باشد.»

بطحایی ادامه داد: «درباره شهریه نیز به علت مشکلات اقتصادی که اتباع دارند گفتیم کمک به مدرسه داوطلبانه باشد. به همین علت باید اعتبارات از محل‌های مختلف دیگری تامین شود.»
بطحایی گفت: «به هیچ عنوان نباید به سمت جداسازی دانش آموزان اتباع از دانش‌آموزان ایرانی برویم که آثار ضد تربیتی‌ خواهد داشت.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان به مدارس غیررسمی راه‌اندازی شده از سوی ان.جی.اوها اشاره کرد و گفت: «باید تلاش کنیم اینها را به سمت تحصیلات رسمی هدایت کنیم. وجود مدارس خودگردان مورد تمایل ما نیست و باید تلاش کنیم تحصیلات اتباع بویژه افغانستانی‌ها و پاکستانی ها در مدارس رسمی ما صورت گیرد. تلاش کنید مدارس خودگردان به مدارس رسمی تبدیل شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار