وزیر آموزش و پرورش: جامعه باید مطمئن باشد اگر خطایی رخ می‌دهد سیستم با آن برخورد می‌کند

تهران (پانا)- وزیر آموزش و پرورش معتقد است اگر چه چلب مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی در آموزش و پرورش ضروری است، باید مراقبت شود تا جایگاه بخش حاکمیتی در راهبری نظام آموزش و پرورش کشور دست نخورده باقی بماند.

کد مطلب: ۸۳۰۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: جامعه باید مطمئن باشد اگر خطایی رخ می‌دهد سیستم با آن برخورد می‌کند

سیدمحمد بطحایی در گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه باهنر برگزار شد، گفت: همواره درباره مشارکت‌ها و حضور بخش خصوصی انتقاداتی مطرح است. برخی معتقدند آموزش و پرورش نباید در هیچ سطحی به دنبال جلب مشارکت‌ها برود. به علت دیدگاه‌های متفاوت، مدیران توسعه مشارکت‌های مردمی در برخی ادوار در طول چهل سال گذشته تغییر پیدا کردند و بر عکس در برخی ادوار افرادی تصدی امور را بر عهده گرفتند که معتقد بودند مشارکت یک امر الزامی است.

وزیر آموزش و پرورش با‌اشاره به اینکه امروز و پس از ۴۰ سال دیگر نباید با آزمون و خطا تصمیم بگیریم گفت: افراط و تفریط در هر دو بعد با لطماتی همراه خواهد بود. در حالی که از یک سو آموزش و پرورش بدون مشارکت غیردولتی به نتیجه نمی‌رسد، از سوی دیگر باید مراقبت کنیم مشارکت در سطوح تصدی گری گسترش یابد و جایگاه بخش حاکمیتی حفظ و راهبری و سیاست گذاری توسط آن صورت گیرد.

بطحایی ادامه داد: متاسفانه در این فضای افراط و تفریط موسسان لطمات بسیاری را تحمل کردند. ما همه خانواده بزرگی هستیم که غیردولتی‌ها فرزندخوانده آن نیستند؛ یک خانواده‌ایم و وظیفه سنگین تعلیم و تربیت فرزندان آینده را به عهده گرفتیم و این نگاه‌های خط‌کشی و جداسازی مدارس دولتی از غیردولتی و درجه‌بندی‌ها نگاه تخریب‌کننده‌ای است. موسسان غیردولتی و هم مدیران مدارس دولتی به سختی حرکت می‌کنند و صورت خود را در بسیاری مواقع با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کنار نظارت بر مدارس غیردولتی با طراحی «نظام نظارت» امر نظارت بر مدارس دولتی را هم دنبال می‌کنیم، گفت: نظام نظارت باید به عنوان رکنی مهم در همه مدارس تقویت شود.

او با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های ناظران مدارس غیردولتی گفت: ناظر نباید انرژی خود را صرف پیدا کردن علل و عوامل انحراف و انطباق برنامه‌ها کند. معمولا ناظر پیشنهاد اصلاحی هم نمی‌دهد. وی معمولا انحراف یا انطباق را با روش‌های پیش‌بینی شده گزارش می‌کند.

بطحایی ادامه داد: در آموزش و پرورش دریایی از مسائل و موضوعات قابل نظارت داریم و حتی اگر هزاران نفر از متخصصان را هم جمع کنیم تا همه موارد را بازرسی کنند باز هم موفق نخواهیم شد. وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه است. بنابراین شایستگی مدیران تضمین کننده کیفیت اجرای برنامه‌ها در مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تمرکز ما بر ارتقای عملکرد مدیران مدارس باشد، گفت: وظیفه اصلی نظارت با مدیر است و ناظران بیرونی به عنوان کسانی که باید انحراف و انطباق از برنامه‌ها را بازرسی کنند باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را مدنظر داشته باشند که مسیر ناظر بیرونی را به‌درستی مشخص می‌کند.

او با اشاره به نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد اظهار کرد: این مدارس در طول سالیان گذشته با افراط و تفریط و حب و بغض‌هایی روبرو بوده‌اند. امروز یک سرمایه اجتماعی ارزشمند ما در معرض خطر است. صیانت از این سرمایه در گروی نظارت‌های مستمر است. این گزارش‌دهی باید مداوم باشد و اگر خطایی بود گزارش کنیم و نگرانی نداشته باشیم. باید جامعه اطمینان یابد اگر خطایی رخ داده سیستم به قدری هوشمند بوده که آن را شناسایی و بلافاصله برخورد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظارت مستمر و نظام مند بسیار مهم است و نباید در گزارش‌ها کلی‌گویی کنیم و باید این گزارش‌ها متناسب با شاخص‌های کلیدی عملکرد باشد. برخی مواقع در مدارس غیردولتی برخی رفتارها باعث می‌شود سرمایه عظیمی که با خون دل‌های بسیار بدست آمده در معرض خطر قرار بگیرد.

بطحایی ادامه داد: مشاهده کردیم مدارسی اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کنند، البته ممکن است در چند مدرسه معدود باشد اما نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد باعث می شود اصل کار به حاشیه برود. از همکاران خواستیم طی بخشنامه‌ای اعلام شود در حالی که در داخل دانش آموزان ما با بسیاری میراث فرهنگی بیگانه‌اند ضرورتی ندارد اردوهای علمی خارج از کشور ترتیب داده شود.

او ادامه داد: یا در برخی مدارس غیردولتی معدود مشاهده شده است که افراد خارجی را برای سخنرانی دعوت کرده‌اند. یک مورد را شخصا پیگیری کردم و دریافتم وی چهره شاخصی در کشور خود در حوزه تعلیم و تربیت نبوده است و حرف جدیدی در عرصه تعلیم و تربیت نداشت. اینها حساسیت منتقدان را بالا می‌برد. در حالی که در داخل علمای کارکشته‌ای در عرصه تعلیم و تربیت داریم. گویا به نظر می‌رسد به اصطلاح سینمایی‌ها جنبه گیشه‌ای مدنظر بوده که موسس بگوید فرد خارجی را برای سمینار علمی دعوت کرده است.

بطحایی تاکید کرد: باید مسئولیت‌پذیری مدیران را افزایش دهیم و تقویت کنیم. فرمان هدایت چندین دانش‌آموز در اختیار اوست و نگاه تیزبین مدیر است که بسیاری اوقات جلوی خطاها را می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به‌کارگیری نیرو در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار حساس است، گفت: نباید اجازه دهیم هر فردی ولو از حیث علمی درجه یک باشد، وارد مدارس شود. اخیرا موارد اندکی در این باره گزارش شده بود. آموزش به اولیای دانش آموزان باید با ضابطه‌های ابلاغی همسو باشد. اجازه نداریم هر سازمان و فردی را ولو اینکه از حیث دانشی در بالاترین جایگاه باشد به مدارس بیاوریم.

بطحایی گفت: ممکن است شخصی فوق دکتری رشته‌ای باشد اما شایستگی آموزگاری کلاس اول ابتدایی را نداشته باشد اما یک فرد با لیسانس موفق‌ترین آموزگار ابتدایی باشد. ویژگی‌های مدرسه و حوزه علوم تربیتی اینگونه ایجاب می‌کند که در به کارگیری نیرو دقت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار