«خنیاگران سرزمین مادری» با تجلیل از استاد عثمان محمد پرست برگزار می شود

هوشنگ جاوید: نوآوری موسیقی نواحی را از اصالت خود دور کرده است

تهران(پانا) - نشست خبری خنیاگران سرزمین مادری صبج امروز با حضور هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی، دکتر محسن سلیمانی مدیر فرهنگی و هنری منطقه 3 و رئیس فرهنگسرای ارسباران، ایوب سعیدی کارشناس موسیقی و اهالی رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

کد مطلب: ۸۳۰۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
هوشنگ جاوید: نوآوری موسیقی نواحی را از اصالت خود دور کرده است

در ابتدای این نشست هوشنگ جاوید درتوضیح خنیاگران اشاره کرد: ایران سرزمین خنیا و خنیاگران است و خوب است که اسم این اتفاق را از این نام استفاده کرده اید. سال 1391 بود که با طراحی به نام خنیاگران انقلاب اسلامی این واژه را من مورد استفاده قرار دادم، واژه ای که از پیشینیان بوده و خوب است که به کار گرفته شود.

وی افزود: خراسان سرزمین خنیاگران است و به کسی گفته می شود که هم خواننده باشد، هم نوازنده و هم سازنده آهنگ که به تمام رموز کار آهنگسازی آگاه باشد. جایگاه و پایگاه بیشتر موسیقی های حتی دوره های پس از اسلام هم سرزمین خراسان است. ما پس از اسلام چهره های بزرگی در زمینه موسیقی خراسان داریم. امروز ما در خراسان سه دسته هنرمند داریم که یک دسته واقعا خنیاگر هستند. سه دسته نوازنده در زمینه ساز دوتار داریم که یک دسته تنها دوتار نوازی می کنند که به عنوان بخشی آن ها را قبول دارند ولی چون آوازی نمی خوانند لال بخشی نامیده می شوند. یک دسته ای هم داریم که بخشی های زبانگیر خوانده می شوند.

این پژوهشگر موسیقی تصریح کرد: خنیاگری در خراسان پایگاه مهمی دارد و نه تنها در خراسان بلکه در تمام ایران خنیاگری وجود دارد. تعهد به اصالت امروز مسئله مهمی است و در موسیقی نواحی بسیار جدی است من امیدوارم این مسئله مورد توجه بسیار قرار بگیرد. امرو زنوآوری بسیار شکل می گیرد و متاسفانه بسیاری از بزرگان کشور با همین نواوری موسیقی نواحی را از اصالت خود دور کرده اند. به طور مثال ترانه درنا با یک نوآوری از اصالت خود دور شد و باعث شد جوانان هم در اجرای آن به سمت اثری بروند که جدیدا شنیده می شود و از اصل آن دور شوند.

وی ادامه داد: هر نوع نوآوری و بداهه ای که در این زمینه صورت می گیرد باید با علم باشد. امروز یکی از مشکلات ما پژوهشگران دور افتادن از مسئله اصالت است که صدمات فراوانی به موسیقی وارد می کند امیدورام برنامه هایی چون خنیاگران سرزمین مادری توجه همه را به سوی نغمه های اصیل ببرد.

در این مراسم قرار است از استاد عثمان محمد پرست تجلیل شود، جاوید درباره این هنرمند بیان کرد: عثمان در خراسان یک استثنا است چون سبک و شیوه اش برای خودش است و موسیقی خودش را دارد و با بهره گیری از موسیقی ای که از منطقه خودش خاف داشت و اضافه کردن پرده به ساز دوتار و ساخت یک دوتار ویژه خود یک موسیقی خاص خود را پدید آورده که می توانست به ثبت هم برسد که این اتفاق رخ نداد و حتی آثارش هم ضبط و ثبت نشد.

در بخش دیگر این نشست، ایوب سعیدی کارشناس موسیقی درباره این برنامه، اظهار کرد: من تشکر ویژه دارم از مسوولان فرهنگسرای ارسباران که موسیقی نواحی را جدی گرفته اند. زمان زیادی است که ما نمی توانیم به طور جدی آثارمان را ارائه دهیم و با فضای مجازی مواجه ایم که محدودیت های خود را در زمینه انتشار دارد و این باعث می شود نتوانیم به صورت جدی کارمان را اشاعه دهیم. در انتشار آثار در فضای مجازی از زمان اثر کاسته می شود و این سبب می شود هنرجو از همان اثر کوتاه شده استفاده کند و بعد که به اجرا در می آورد از رپرتوار اثر کاسته شده و به آن لطمه بخورد.

وی افزود: ما تا زمانی که نتوانیم اثر جدی ارائه کنیم نمی توانیم مخاطبان مان را جذب کنیم و یک اتفاق جدی رقم بزنیم. برپایی چنین برنامه هایی به دیده و شنیده شدن آثار موسیقی نواحی کمک می کند و جای قدردانی دارد.

در ادامه دکتر محسن سلیمانی مدیر فرهنگی و هنری منطقه 3، با اشاره به برنامه هایی که قرار است در این رویداد فرهنگی اجرا شود، گفت: برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور و تجلیل از استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتار خراسان با هدف شناخت و بررسی موسیقی خراسان پنجشنبه 31 خرداد ماه ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود. در این مراسم استاد عزیز تنها با موسیقی مقامی شرق خراسان و نوازندگی ساز دوتار همراه با اواز عبدالله امینی و نوازندگی دوتار ایوب سعیدی و کمانچه امید صابری و نوازندگی دایره توسط مهدی قیطاسی به اجرای برنامه می پردازند. در این مراسم محمد حق گو نیز به سخنرانی می پردازند. ورود برای عموم آزاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار