معاون هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم اعلام کرد

افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا طی یک دهه گذشته

تهران (پانا) - معاون هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم با اشاره به افزایش دمای کره زمین گفت داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد در بازه زمانی سال‌های 2000 تا 2010 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا افزایش چشمگیری یافته است.

کد مطلب: ۸۳۰۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا طی یک دهه گذشته

یوبا سوکانا در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم(IPCC) که در سازمان هواشناسی برگزار شد با بیان اینکه همه مناطق دنیا از قطب،‌ استوا، مناطق حاره، کلیه اقیانوس‌ها و قاره‌ها تحت تأثیر تغییر اقلیم هستند، گفت: در کل دنیا مشاهداتی درباره تغییر اقلیم انجام شده است و این پدیده بر روی آب آشامیدنی، اکوسیستم‌های اقیانوسی، یخچال‌ها، سیستم‌های انسانی، تولید غذا، سلامت، بهداشت و اقتصاد تأثیر گذاشته است.

معاون هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سیستم‌های بیولوژیک و انسانی تحت تأثیر تغییر اقلیم هستند، تأکید کرد: تمام قاره‌ها از اروپا تا آفریقا، استرالیا و آمریکای شمالی تحت تأثیر تغییر اقلیم هستند و در برخی مناطق پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم شدیدتر است.

سوکانا با بیان اینکه بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای به سوخت‌های فسیلی مربوط است، گفت: داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در بازه زمانی 2000 تا 2010 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش چشمگیری یافته و افزایش گازهای گلخانه‌ای بیشتر ناشی از انتشار دی اکسید کربن بوده است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: 35 درصد گازهای گلخانه‌ای ناشی از بخش انرژی،‌ 24 درصد بخش کشاورزی و 31 درصد ناشی از فعالیت صنعت است. اگر بخواهیم مانع افزایش دمای کره زمین شویم باید کلیه فعالیت‌هایی که منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود را محدود کنیم. ما در آفریقا که در ابتدای مسیر توسعه قرار داریم برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای باید جایگزین پیدا کنیم. اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به روش سابق صورت بگیرد نهایتا 15 تا 30 سال آینده همه چیز تمام می‌شود.

معاون هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم افزود: لازم است مراقب تغییر اقلیم باشیم تا بتوانیم شرایط کره زمین را بهتر کنیم و برای این مسیر باید فعالیت‌های بشری که منجر به تشدید تغییر اقلیم می‌شود را محدود کنیم و اگر این فعالیت‌ها کنترل نشود، دما افزایش می‌یابد و هر قدر که دما بالا برود قدرت تطبیق ما با محیط کمتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید به شرایطی برسیم که امکان تطبیق و سازگاری از ما گرفته شود چون در این صورت دما افزایش می‌یابد و آسیب‌ها نیز بالاتر می‌رود. بنابراین همه مواردی که ذکر شد، نتایج گزارش‌های IPCC است که باید برای آن، از طریق فرایند مذاکرات در کشورهای مختلف، تصمیم‌گیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار