معاون کارگروه اول هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم خبر داد

گازهای گلخانه‌ای موجب افزایش 18 درجه‌ای دمای زمین شده است

تهران (پانا) - معاون کارگروه اول هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) می‌گوید گازهای گلخانه‌ای موجب افزایش 18 درجه‌ای دمای زمین شده است .

کد مطلب: ۸۳۰۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
گازهای گلخانه‌ای موجب افزایش 18 درجه‌ای دمای زمین شده است

ادوین آلدریان در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم(IPCC) با بیان اینکه تغییر اقلیم مشکل مشترک کشورهای جهان است، گفت: این مشکل را باید با کمک یکدیگر حل کنیم، تغییر اقلیم مسأله‌ای گسترده است.

معاون کارگروه اول هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC)­ افزود: در هیأت بین‌الدولی (IPCC) متخصصان بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و علوم اخلاقی حضور دارند. (IPCC) به دنبال آن است که مشخص کند در سامانه‌های اقلیمی چه اتفاقاتی در حال وقوع است و مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم چه پیامدهایی دارد.

وی با اشاره به ارتباط تغییر اقلیم و کره زمین گفت: تغییر اقلیم بر روی یخ‌ها، یخچال‌ها و اقیانوس‌ها تأثیر می‌گذارد با توجه به فعالیت‌های انسانی ترکیبات جو تغییر می‌یابد و بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد.

آلدریان با بیان اینکه نیازهای انسانی موجب بیابان‌زایی شده است، اظهار کرد: پدیده بیابان‌زایی در مناطق مختلف دنیا رو به افزایش است و این پدیده بر منابع آبی کشورها نیز اثر منفی گذاشته است، علاوه بر این شاخص‌های گرمایش جهانی نیز بر روی رطوبت‌، بارش‌ها، یخچال‌های قطبی و کوه‌های یخی نیز تأثیرگذار است.

معاون کارگروه اول هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) افزود: افزایش جمعیت یکی از مهم‌ترین مشکلات جدی در پدیده تغییر اقلیم است که باعث افزایش مصرف انرژی، سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود طی 150 سال اخیر ترکیب جو تغییر کرده است و شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای هستیم.

گازهای گلخانه‌ای موجب افزایش 18 درجه‌ای دمای زمین شده است

وی با بیان اینکه از دهه 1980 به بعد واژه تغییر اقلیم وارد ادبیات جهان شد، تأکید کرد: گازهای گلخانه‌ای موجب افزایش 18 درجه‌ای دمای زمین شده است که بدون انتشار این گازها دمای زمین 18 درجه کمتر خواهد بود.

آلدریان با تأکید بر اینکه فعالیت‌های انسانی موجب افزایش دمای کره زمین شده است، خاطرنشان کرد: طبق برآوردها حدود دو یا سه درجه دمای زمین افزایش یافته است وقتی گاز دی اکسید کربن افزایش می‌یابد سیستم زمین گرم می‌شود اما مسأله این است که گرمایش جهانی تأثیرات متفاوتی بر بخش‌های مختلف جهان دارد به‌طوری‌که بیابان‌زایی و تغییرات سطح آب دریاها از جمله عوارض تغییر اقلیم است.

معاون کارگروه اول هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) افزود: اگر دمای کره زمین چهار درجه افزایش یابد تأثیرات زیادی بر روی سیستم غذایی و محصولات کشاورزی خواهد گذاشت. تغییرات شدید دما در بازه کوتاه مدت تأثیر گسترده‌ای خواهد داشت و میلیاردها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سه پیام کلیدی IPCC در حوزه تغییر اقلیم

وی با بیان اینکه هیأت بین‌الدولی (IPCC) سه پیام کلیدی در حوزه تغییر اقلیم دارد، گفت:‌ نقش انسان را در تغییر اقلیم جدی بگیریم و پس از آن عوامل ایجاد را بررسی کنیم و سپس به‌دنبال تأثیرات قابل برگشت این پدیده باشیم.

آلدریان بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی هواشناسی فقط دو سال دمای هوای زمین پس از سال 2000 افزایشی نداشته است و در باقی سال‌ها زمین روند افزایش دما داشته است و افزایش دما بر کاهش یخ‌های اقیانوس‌ها و تشدید آلودگی‌ها اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به تأثیر تهران از تغییر اقلیم گفت:‌ تهران در نیمه دوم سال شاهد افزایش آلودگی هواست چون چرخه هوا در این فصل کافی نیست.

معاون کارگروه اول هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) با تأکید بر اینکه همه مناطق دنیا اعم از کشورهای فقیر و غنی تحت تاثیر تغییر اقلیم هستند، گفت: کشورهای فقیر قطعا در برابر تغییر اقلیم آسیب پذیرتر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار