رئیس سازمان هواشناسی: نشانه‌های تغییر اقلیم درایران آشکار شده است

توسعه ناپایدار باعث خشکی زاینده‌رود و کرخه شده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان هواشناسی می گوید سالهاست که نشانه‌های تغییر اقلیم در ایران آشکار شده است ولی مسئولان به آن توجه‌ای نمی‌کنند.

کد مطلب: ۸۳۰۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان هواشناسی: نشانه‌های تغییر اقلیم درایران آشکار شده است

داوود پرهیزکار در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین الدولی تغییر اقلیم(IPCC) با بیان اینکه تغییر اقلیم و توسعه پایدار با یکدیگر مرتبط هستند، گفت:‌ شاهد اتفاقاتی در کشور هستیم که نمونه‌های عینی از توسعه ناپایدار بشمار می‌آیند. دریاچه ارومیه، زاینده رود و کرخه و کارون از جمله نمونه‌هایی است که توسعه پایدار منجر به خشکی این حوضه‌های آبی شده است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به خشکی بسیاری از تالاب‌های کشور بیان کرد: بخشی از خشکی تالاب‌ها مربوط به خشکسالی و بخشی از آن نیز به توسعه و استفاده بیش از حد توان اقلیمی آن منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی حق‌آبه منطقه‌ای تنها 100 میلی‌متر است اما در این منطقه توسعه‌ای صورت می‌گیرد که نیاز به 150 میلی‌متر حق‌آبه دارد،قطعا این توسعه بیش از توان اقلیم است در این شرایط توسعه‌دهندگان به سراغ آب‌های زیرزمینی می‌روند که استفاده از آب‌های زیرزمینی هم استانداردی دارد چرا که بعد از مدتی به پایان می‌رسد.

پرهیزکار در ادامه در خصوص علت نپذیرفتن تغییر اقلیم در کشور از سوی مسئولان گفت:‌ این به دلیل روند کند تغییر اقلیم است که واکنش‌هایی صورت می‌گیرد و آن را زیر سوال می‌برد اما شواهد علمی حاکی از آن است که تغییر اقلیم رخ داده است در واقع اندازه گیری صورت گرفته در سازمان هواشناسی در 50 سال گذشته نشان می‌دهد که تغییر اقلیم در ایران رخ داده و حتما باید برنامه‌های توسعه‌‌ای با توجه به تغییر اقلیم صورت گرفته، بازنگری شود تا بار دیگر شاهد توسعه ناپایداری که منجر به خشکی دریاچه ارومیه، زاینده رود و کارون شد نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در 12 سال گذشته بارش در ایران بالاتر از میزان نرمال نبوده که حاکی از تغییر اقلیم در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار