رئیس سازمان دامپزشکی کشورمطرح کرد: ‌ برنامه‌ریزی برای تولید صنعتی اسب و صنایع وابسته در دستور کار قرار گیرد

تهران (پانا) - نخستین نمایشگاه صنعت اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها از صبح امروز 28 خرداد تا پایان روز 31 خرداد آماده بازدید عمومی علاقه‌مندان، فعالان و تشکل‌های مرتبط با این صنعت است. به گفته علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای برنامه‌ریزی تولید صنعتی اسب و رونق صنایع وابسته به آن است  که می‌تواند بستر لازم را برای صادرات این دام از کشور فراهم کند.

کد مطلب: ۸۳۰۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان دامپزشکی کشورمطرح کرد: ‌ برنامه‌ریزی برای تولید صنعتی اسب و صنایع وابسته در دستور کار قرار گیرد

علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها اظهار کرد:‌ برگزاری اولین نمایشگاه صنعت اسب نشان‌دهنده این است که طی سالهای گذشته و سال جاری این صنعت از رونق و توجه لازم برخوردار شده است.

وی به توافقات صورت گرفته با اتحادیه اروپا در سال 96 اشاره کرد و افزود:‌ براساس این توافق و نهایی‌شدن آن جابه جایی اسب میان ایران و سایر کشورها تسهیل می‌شود.

رفیعی پور به پیشینه چندین هزارساله اسب و نژاد اسب اصیل ایرانی اشاره کرد و افزود:‌ اگر به دنبال صنایع جایگزین برای نفت هستیم تولید و پرورش اسب و رونق‌بخشی به صنایع وابسته به آن از جمله صنایعی است که می‌تواند جایگزینی مناسب برای بخشی از درآمدهای نفتی کشورباشد ودر دیگر صنایع دامی نیز همپای برخی صنایع مهم کشور گردش مالی وجود دارد و این امیدواری به وجود آمده است که درحوزه اسب که یک حوزه اقتصادی کلان در جهان است با همراهی و همدلی فعالان صنعت اسب در کنار تشکل‌ها و دانشگاه بتوان در آینده نزدیک ایران هم در این رقابت جهانی سهم قابل توجهی را به دست آورد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در ایران بیش از 423 هزار تک سمی وجود دارد و 111 هزار واحد پروش اسب ، کورس اسب و مجتمعی از کورس و پرورش اسب وجود دارد که پتانسیل مناسبی است،‌اظهار کرد:‌ در مجموع 16 هزار اسب اصیل به صورت متمرکز در مراکز صنعتی درحال نگهداری است و 56 هزار اسب نیز به صورت غیرمتمرکز نگهداری می‌شود که رقم مناسبی است.

وی درباره صادرات اسب نیز گفت: درحوزه زیرساخت لازم برای صادرات اسب باید ضوابط و مقرارت بین‌المللی رعایت شود. سال گذشته سازمان دامپزشکی آزمون‌هایی را که بتواند سریع و دقیق قدرت تشخیص بیمار‌ی‌های اسب را فراهم کند پس از سال‌ها تغییر داد و این آزمایش‌ها به آزمایش مورد تایید مجامع بین‌المللی سی اف تست تغییر کرد که افتخار بزرگی است و سرعت و دقت تشخیص بیماری‌های این دام را افزایش می‌دهد و به همین دلایل است که اتحادیه اروپا جرات کرده است تا وارد تجارت اسب با ایران شود.

رفیعی‌پور درباره تسهیلات سازمان دامپزشکی کشور نیز اظهار کرد:‌ سازمان دامپزشکی تنها متولی حوزه بهداشت و سلامت دام است و در مجامع بین‌المللی که سلامت دامهای مورد ترانزیت را بررسی می‌کنند حضور دارد و به طور قطع این سازمان با تغییر ازمون‌های سلامت و صدور پروانه‌های صنعتی به واحدهای فعال، اقدام‌های مهمی را اجرایی کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی درباره برآورد اشتغال این بخش عنوان کرد: در موضوع اشتغال صنعت اسب هم مباحث ورزشی و هم توریست اسب مورد توجه است و از سوی دیگر محصولات این دام شامل شیر و پنیر و سایر فرآورده‌ها نیز بسیار مهم است که می‌تواند اشتغال مناسبی را به همراه داشته باشد.

اشتغال چندصد هزار نفری در صنعت اسب

وی به تکثیر و تولیدمثل اسب نیز اشاره کرد و ادامه داد: در مجموع با جمعیت 100 هزار راسی اسب قابلیت اشتغال چندین هزار نفر در صنعت اسب فراهم شده است و صنعتی شدن پرورش اسب نیز از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به رونق اشتغال در این مسیر بیانجامد.

رفیعی‌پور به نقش نمایشگاه اسب، حیوانات همزیست و صنایع وابسته در رونق این صنعت اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه اسب فرصتی مناسب است تا فعالان این صنعت در کنار تشکلها و دانشگاهیان برنامه‌ریزی لازم را برای کمیت و کیفیت تولید صنعتی اسب، امنیت زیستی و مدیریت بهداشتی اسب را پیگیری کند و به جایگاهی دست یابیم که صنعت اسب کشو به جایگاه واقعی خود در دنیا دست یابد.

ضرورت برنامه ریزی برای تولید و صادرات اسب‌پرورشی

مریم ثابت مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان هرمس و مجری شرکت برگزارکننده اولین نمایشگاه اسب در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت : صنعت اسب از جمله صنایع مهم کشور است که تاکنون مورد توجه لازم واقع نشده است و این نخستین بار است که نمایشگاهی در این سطح و عنوان برگزار می‌شود.

وی به همکاری و تلاش دستگاهها و نهادهای مختلف برای برگزاری نمایشگاه اسب اشاره کرد و افزود:‌ با همراهی، زحمات و تلاش فدراسیون اسب‌سواری، فدراسیون چوگان و حمایت یگان‌های ویژه، انجمن‌ها و فدراسیون‌های مختلف نمایشگاه صنعت اسب برگزار و بزرگترین رویداد سوارکاری کشور در دل آن رقم می‌خورد.

ثابت اظهار امیدواری کرد با زحمات و همراهی مسئولان در آینده‌ای نزدیک این صنعت از جایگاه واقعی خود در مقایسه با سایر کشورهای جهان برخوردار شود و بتوان سهم مناسبی از صادرات اسب پرورش‌یافته در کشور به دست آورد.

نخستین نمایشگاه صنعت اسب از 28 تا 31 خرداد در نمایشگاه شهرآفتاب برگزار می‌شود

نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها 28 تا 31 خردادماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب برگزار می‌شود.

مهدی فهار، مدیر اجرایی برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها مساحت این نمایشگاه را 20 هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه شامل یک اصطبل متمرکز است که برای نگهداری اسب‌هایی که قرار است در شوی اسب یا بازی چوگان، عملیات اسب‌های پلیسی( کارازل) و عملیات کمان‌گیری روی اسب در این نمایشگاه شرکت کنند، تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه امکانات کاملی برای این اسب‌ها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:‌ طبق برنامه زمان‌بندی شده اسب‌ها در مانژ (محوطه نمایش ) اصلی که با خاک سیلیس فرش شده است و سکوهای وی‌آی پی و سی‌ای پی دارد، وارد می‌شوند.

فهار تصریح کرد:‌ مانژ( محوطه نمایش) اصلی به ارتفاع 10 سانتیمتر با سیلیس و الیاف فرش شده است و 600 صندلی بتنی و 60 میز چهار نفره وی آی پی و 40 مبل سی‌آی پی نیز برای این نمایشگاه تدارک دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مانژ اصلی استیجی هم برای اجرای موسیقی زنده ،ای ای دی تبلیغاتی در آن تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه محوطه اصلی نمایشگاه در سالن A پنج نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود، اظهار کرد:‌ این محوطه 3500 متر از پیرامون خود را نیز پوشش می‌دهد .

مجری برگزار کننده نمایشگاه اسب تصریح کرد: حیوانات همزیستی هم که برای حضور در نمایشگاه انتخاب شده‌اند شامل 25 قلاده سگ کار از نژادهای مختلف، شتر لاما، قوی سیاه و طاوس است و در قسمت غرفه‌ها نیز 3 هزار مترمربع به فضای غرفه‌ها اختصاص داده شده است که در این غرفه‌ها صنایع وابسته شامل مکمل‌ها، خوراک دام و داروها عرضه می‌شود.

فهار عنوان کرد:‌ ارگان‌های مختلف و شرکت‌‌هایی که خدمات آموزشی، پزشکی و دامپزشکی دارند نیز در بخش‌هایی از فضای غرفه‌ها مستقر می‌شوند و برخی غرفه‌ها نیز کار فرهنگی خواهند داشت.

وی افزود: در نمایشگاه اسب یکی از سالن‌ها به نمایش هنرهای تجسمی و قناری اختصاص یافته است که دریک سالن 5 هزار مترمربعی 2 هزار مترمربع به نمایش آثار هنری شامل 30 مجمسه از اساتید به نام ایران و 85 اثر نقاشی از هنرمندان نقاش مطرح کشور به معرض نمایش در می‌اید.

مجری برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها خاطرنشان کرد:‌ بخشی از این سالن نیز به قناری‌ها اختصاص یافته است و 2000 متر مربع فضا برای نمایش 500 قفس قناری پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد:‌ 2هزار متر فضا در نمایشگاه به سیاه‌ چادرهای اقوام مختلف با پوشش‌های محلی اختصاص یافته است و در محوطه باز نیز تعدادی مجمسه حیوانات که از جاذبه بصری بالایی برخوردار است در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

فهار تصریح کرد:‌ تاکنون 50 شرکت برای حضور در نمایشگاه نهایی شده است و 114 اسب از نژادهای مختلف درکنار 25 قلاده سگ در روزهای متفاوت نمایشگاه شوی مربوط به خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد:‌ نخستین نمایشگاه اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها 27 خرداد در ساعت سه بعداز ظهر با حضور اصحاب رسانه ، مسئولان دولتی و مهمانان ویژه‌ای که برای مراسم دعوت شده‌اند، افتتاح شد و از امروز 28 تا 31 خرداد ماه نیز هر روز از ساعت 10صبح تا 6 بعداز ظهر این نمایشگاه آماده حضور بازدیدکنندگان، علاقه‌مندان و فعالان این صنعت خواهد بود.

مجری برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها تصریح کرد:‌ بازدید از نمایشگاه رایگان است اما خانواده‌هایی که علاقه‌مند هستند از صندلی‌هایی که در سالن نمایش برای بازید از برنامه‌های تدارک دیده شده استفاده کنند می‌توانند به سامانه تیکت ایت مراجعه کنند.در غیر این صورت می‌توانند به صورت ایستاده و رایگان از این شو بازدید کنند.

وی افزود: یگان‌های ویژه از جمله ارگان‌هایی هستند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت و پلیس‌های سوار که از ویترین‌های پلیس ایران بوده و اسب‌های تربیت‌ شده‌ای دارند در این نمایشگاه برنامه‌هایی خواهند داشت و نیروی انتظامی به صورت تمام‌قد از حضور آنها درنمایشگاه اسب حمایت کرده است.

فهار با اشاره به حمایت وزارت‌خانه‌ها،‌ ارگان‌ها و دستگاهها از برگزاری نمایشگاه اسب تصریح کرد:‌ وزارت جهادکشاورزی، فدارسیون‌های اسب سواری و چوگان، سازمان‌های دامپزشکی از جمله دستگاههایی هستند که از برگزاری این رویداد حمایت کرده‌اند و در روز افتتاح هم وزیرجهاد کشاورزی، فرماندهی یگان‌های ویژه ناجا، رئیس فدراسیون سوارکاری، 15 سفارت خارجی و بنیادهای فرهنگی انها، شهرداری‌ها، نمایندگانی از شورای شهر و نمایندگان مجلس و فدراسیون‌های مختلف حضورخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌ همچنین 125 چهره هنری و ورزشی معروف، انجمن اوتیسم ایران و نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول روزهای برگزاری نمایشگاه در این رویداد مهم شرکت خواهند داشت.

مجری برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها خاطرنشان کرد:‌ پیش‌بینی می‌شود بازدیدکنندگانی از استان‌های کرمان، یزد، فارس و اصفهان در این نمایشگاه حضور داشته باشند که کار دعوت از آنها انجام شده است و به صورت گروهی و در قالب تور نمایشگاهی از نخستین نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست بازدید خواهند داشت.

وی افزود:‌نختسین نمایشگاه اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌های رویدادی ترکیبی است که شامل بخشهای مهم فرهنگی،‌ورزشی و هنری است و اولین بار در سالن‌های مدرن نمایشگاه شهر‌افتاب در معرض بازدید عمومی قرار خواهد گرفت و اتفاقی خوشایند برای خانواده‌ها و فعالان اسب‌سواری و ورزش اسب در کشور است.

فهار با اشاره به جنبه بین‌المللی نمایشگاه اسب خاطرنشان کرد:‌ در اولین دوره نمایشگاهی با این ویژگی و عنوان ، تجهیزات سوارکاری شرکتی از امارات به معرض نمایش در می‌اید و پیش‌بینی این است که سفیر و نماینده فرهنگی اغلب کشورهایی که روابط مناسبی با ایران دارند از نمایشگاه اسب بازدید کنند.

به گفته او این اولین نمایشگاه بین‌المللی اسب، حیوانات همزیست و فرآورده‌ها است که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و بازدیدکنندگانی از کشورهای مختلف در کنار سفیر و نمایندگان فرهنگی آنها در طول روزهای برگزاری این نمایشگاه از آن بازدید خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار