براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده وزارت آموزش و پرورش

جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید اعلام شد

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش، شرایط و نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس کشور را برای سال تحصیلی آینده اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۲۹۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید اعلام شد

براساس این شیوه‌نامه، ثبت‌نام همه دانش‌آموزان باید تا 31 مرداد و از طریق سامانه‌هایی مانند سناد و سنجش بدو ورود تمام شود. مدیران مدارس ابتدایی باید اطلاعات دانش‌آموزان را تا پایان مرداد در سامانه سنجش بدو ورود و سناد ثبت کنند و در هنگام ثبت‌نام در سامانه سناد باید مشخصات فردی والدین هم ثبت‌ شود.

همه کودکان پایه اول طبق شیوه‌نامه باید در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود شرکت کنند و سنجش بدو ورود دانش‌آموزان عشایری هم الزامی است.

با نظر ابلاغ شده وزارت آموزش و پرورش برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان و دریافت هرگونه وجه جز وجوه بیمه حوادث و کتاب‌های درسی در زمان ثبت‌نام ممنوع است و نباید هیچ دانش‌آموزی به این دلایل از ثبت‌نام محروم شود. اما وجوه اختیاری مربوط به کمک‌های مردمی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، سرویس رفت و آمد، لباس فرم، لباس کارگاهی با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و بعد از شروع سال تحصیلی منعی ندارد.

وزارت آموزش و پرورش مدارس را مکلف کرده است که دانش‌آموزان گروه‌های آسیب‌دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی حرکتی و دارای اختلال‌های هیجانی رفتاری خفیف تا متوسط را در صورت دارا بودن شرایط در همه دوره‌های تحصیلی برابر شیوه‌نامه آموزش به شیوه تلفیقی در مدارس عادی ثبت‌نام کنند.

قرارداد دستی مدارس غیردولتی، اعتبار ندارد

مدارس غیردولتی موظف شده‌اند نرخ شهریه و همه فعالیت‌هایشان را در محل ثبت‌نام در معرض دید اولیای دانش‌آموزان قرار دهند. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش این مدارس در زمان ثبت‌نام فقط می‌توانند شهریه مصوب را دریافت کنند و دریافت هزینه خدمات مانند تغذیه بین روز، لباس متحدالشکل، رفت و آمد و هزینه کلاس‌های تابستانی و فعالیت غیردرسی از اولیای دانش‌آموزان با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و موافقت شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی منطقه یا ناحیه امکان‌پذیر است و استفاده از همه این خدمات اختیاری است. بنابراین مدارس غیردولتی نمی‌توانند هزینه این عنوان‌ها را در هنگام ثبت‌نام دریافت کنند.

مدیران مدارس غیردولتی طبق شیوه‌نامه موظف‌اند هنگام ثبت‌نام وارد سامانه مشارکت‌های مردمی به آدرس www.mosharekatha.ir شوند و قرارداد دریافت شهریه بین ولی دانش‌آموز و واحد آموزشی را در این سامانه ببندند و یک نسخه از قرارداد تکمیل شده را چاپ و پس از مهر و امضا به ولی دانش‌آموز تحویل دهند، همه قراردادها هم باید به صورت الکترونیکی و از طریق همین سامانه انجام شود و قرارداد دستی اعتبار ندارد.

ثبت‌نام در مدارس استعدادهای درخشان

براساس شیوه‌نامه، انتقال دانش‌آموزان در دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان، باید با رعایت کف نمره مدرسه مقصد و به شرط وجود ظرفیت باشد. این انتقال از طریق سامانه نقل و انتقال دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان و با موافقت استان‌های مبدأ و مقصد انجام می‌شود و انتقال دانش‌آموزان پایه هفتم و دهم در بین مدارس استعدادهای درخشان درون یک شهرستان ممنوع است. همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم در رشته‌ای غیر از رشته پذیرفته‌شده در سنجش ورودی، ممنوع است اما تصمیم‌گیری درباره امکان انتقال به مدارس دیگر استعدادهای درخشان، در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان است.

همچنین مدیران مدارس استعداد درخشان ملکف شده‌اند هنگام ثبت‌نام هزینه کتاب‌های تکمیلی ویژه این مدارس را از دانش‌آموزان دریافت و سفارش این‌ کتاب‌ها را به صورت گروهی ثبت کنند. وجوه دریافتی باید به حساب مدارس واریز شود.

شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مدارس شاهد

وزارت آموزش و پرورش در این شیوه‌نامه شرط ورود و ادامه تحصیل در مدارس شاهد را هم تعیین کرده است. بر این اساس ادامه تحصیل دانش‌آموزان جانباز و فرزندان جانباز 21 تا 25درصد هم در دوره ابتدایی در صورتی‌که یک درس مقیاس خوب و مابقی خیلی خوب کسب کرده باشند، منعی ندارد.

همچنین دانش‌آموزان پایه ششم اگر در یک درس مقیاس خوب و مابقی را خیلی خوب کسب کرده باشند می‌توانند در پایه هفتم در سامانه سجا ثبت‌نام کنند. کسب نمره قبولی در خرداد با معدل کل 18 و نمره حداقل 17 در همه دروس شرط ورود به پایه‌های هشتم و نهم و کسب معدل کل حداقل 17 و نمره حداقل 16 در همه درس‌ها شرط ادامه تحصیل در پایه‌های هشتم و نهم است. قبولی در خرداد در پایه نهم با معدل کل حداقل 17 و کسب شرایط علمی لازم در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی مربوط هم شرط ورود به پایه دهم است.

در پایه‌های یازدهم و دوازدهم هم دانش‌آموز باید قبولی خرداد را با معدل سال 16 و نمره سالانه حداقل 15 در دروس اختصاصی رشته خود کسب کرده باشد، در حالیکه شرط ادامه تحصیل در این دو پایه این است که دانش‌آموز در خرداد ماه با حداقل معدل 15 و حداقل نمره سالانه 14 در دروس اختصاصی رشته تحصیلی خود قبول شده باشد.

هم‌چنین در شیوه‌نامه شهریه‌های جدید مداس شاهد در مقاطع مختلف تعیین شده است. شهریه‌های سال آینده مدارس شاهد براساس جدول‌های زیر خواهد بود:

دانش‌آموزان غیرشاهد

دوره تحصیلی

حداقل (ریال)

حداکثر (ریال)

ابتدایی

3.800.000

6.400.000

دوره اول متوسطه

4.400.000

7.300.000

دوره دوم متوسطه

5.300.000

9.500.000

دانش‌آموزان شاهد

دوره تحصیلی

مبلغ قابل پرداخت به ریال

ابتدایی

3.100.000

دوره اول متوسطه

3.600.000

دوره دوم متوسطه

4.500.000

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار