در گفت‌وگو با پانا

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران: محدودیت‌های ناشی از تحریم با دیپلماسی مناسب به حداقل می‌رسد

تهران (پانا) – رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید:‌ تصمیم آمریکا این است که اقتصاد کشور را با عوامل محدود کننده همراه کنند اما بازگشت تحریم‌ها واعمال تحریم‌های جدید قادر نخواهد بود اقتصاد ایران را فلج کند اما محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که باید با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی آثار آن را به حداقل رساند.

کد مطلب: ۸۲۹۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران: محدودیت‌های ناشی از تحریم با دیپلماسی مناسب به حداقل می‌رسد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا ضمن اشاره به این که نمی‌توان گفت آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بی‌اثر است، تصریح کرد:‌ اگر اقتصاد کشور همانند آنچه که در سال‌های اخیر مورد تاکید واقع شده است، اقتصادی درون‌زای برون گرا باشد می‌توان گفت که تاثیرات تحریم بر ما چندان نخواهد بود، اما تا رسیدن به این شیوه اقتصاد فاصله زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ مبادلات تجاری و اقتصادی در دنیا گسترده و توسعه‌یافته است و کشورها به نوعی به ارتباط با یکدیگر نیازمند هستند و یکی از مهمترین اقداماتی که پس از جنگ در ایران انجام شد، توسعه پتروشیمی‌ها در کشور بوده است به گونه‌ای که در جایگاه نخست در میان کشورهای تولیدکننده نفت قرار گرفته‌ایم بنابراین به دلیل آنکه بازارهای خوبی برای محصولات پتروشیمی وجود دارد، یکی از اهداف تحریم‌های جدید می‌تواند هدف گرفتن بازار محصولات پتروشیمی باشد.

روغنی گلپایگانی عنوان کرد: صنعت پتروشیمی از جمله صنایعی است که نیازمند به روز رسانی تکنولوژی تولید است و این به روز‌رسانی به طور معمول هر سال باید انجام شود و در بخش نرم افزاری این به روزرسانی شدیدتر است.

وی اضافه کرد:‌ تلاش و تصمیم آمریکا این است که اقتصاد کشور را با عوامل محدود کننده همراه کنند اما بازگشت تحریم‌ها واعمال تحریم‌های جدید قادر نخواهد بود اقتصاد ایران را فلج کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ اگرچه عزم اروپا باقی‌ماندن در برجام و گسترش روابط اقتصادی با ایران است اما این عزم ضمانت اجرایی چندانی ندارد و قادر نخواهد بود شرکت‌های بزرگ را ملزم کند که در صنعت و تجارت ایران باقی بمانند به این دلیل که شرکت‌های بزرگ در اروپا خصوصی هستندو با شیوه اقتصاددستوری اداره نمی‌شوند.

وی با اشاره به سهم ناچیز مبادلات تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با مبادلات این کشورها با اقتصادهای بزرگ خاطرنشان کرد:‌ به طور مثال مبادلات تجاری ایران و آلمان 1350 میلیارد دلار است که نشان می‌دهد سهم تجارت ایران با این کشور گسترده نیست و مراودات تجاری چین با ایران نیز در مقیاس با سایر کشورها چندان گسترده نیست و نمی‌توان انتظار داشت مصالح عمومی شرکت‌ها در اعمال مجازات‌ها نادیده گرفته شود.

روغنی‌گلپایگانی خاطرنشان کرد:‌ شل، سیتروئن و توتال تصمیم به ترک ایران گرفتند و برای ماندن اروپا در برجام باید تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای صورت گیرد.

صنایع بزرگ کشور از جمله پتروشیمی ظرفیت زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است که جاذبه سرمایه‌گذاری خوبی دارد، تصریح کرد:‌ کاهش فروش نفت ایران برای کشورهای متقاضی نفت تهدید کننده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:‌ توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و باید از محل منابع داخلی و جذب‌ سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه این صنعت اقدام کرد.

وی درباره رگولاتوری شرکت ملی پتروشیمی نیز خاطرنشان کرد:‌ رگولاتوری شرکت ملی پتروشیمی باید در زمانی انجام شود که مناسبات ایران با سایر کشورها به آرامش رسیده باشد اما درحال حاضر مناسبات ایران با جهان با چالشهایی همراه است که باید با استفاده از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی نسبت به کاهش آثار آنها اقدام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار