نسخه ای طبیعی که دوای درد بیکاری و معضلات امروزی است

بیرجند (پانا) - وضعیت اشتغال در خراسان جنوبی به مانند سایر استان های کشور است و در این شرایط است که می بایست از ظرفیت های طبیعی استان به نحو احسن استفاده کرد و یکی از بهترین راه ها و منابع برای حل معضل بیکاری د ر استان و تولید شغل، روی آوردن به گیاهان دارویی و بهره برداری از آنان است.

کد مطلب: ۸۲۹۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نسخه ای طبیعی که دوای درد بیکاری و معضلات امروزی است

تنوع آب و هوایی، وجود اقلیم‌های متفاوت، رویش انواعی از گیاهان دارویی و ... همگی از جمله مواهبی هستند که شامل جای جای ایران شده است. ظرفیتی که حتی در روز‌های سخت و بی‌آبی هم روستاییان را تنها نمی‌گذارد. تنها چیزی که در این بین مهم است، شناخت و بهره‌مندی درست از این مواهب است که بدون حمایت سازمان‌ها و مسئولان ممکن نیست.

در حال حاضر به‌رغم اینکه استان‌های شرقی کشور با مشکل کمبود منابع آبی برای کشت و برداشت محصولات کشاورزی روبه‌رو هستند، اما از ظرفیت مناسب تولید گیاهان دارویی کم‌آب‌بر برخوردارند. بنابر این توسعه همه جانبه گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی مستعد ایران نیازمند تدوین راهکار‌های علمی و عملی کاشت، داشت و برداشت، ایجاد صنایع تبدیلی، بازار منسجم فروش و صادرات و حمایت‌های دولتی است.


ایران به عنوان یکی از ۱۰ خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و ۱۶۷ گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یک‌هزار و ۲۱۵ جنس، حدود ۸ هزار گونه، زیرگونه، واریته یا دورگه را در بر می‌گیرد. ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها از نظر تعداد گونه‌های گیاهی در رتبه هشتم، از لحاظ گونه‌های انحصاری در رتبه پانزدهم و از نظر تنوع گونه‌ها در خاورمیانه بی‌نظیر است.


سرمایه‌گذاری در این استان‌های شرقی می‌توانند اقتصاد پرسودی را ایجاد کند و سهم نزدیک به صفر درصدی صادرات ایران را افزایش دهد.

خراسان جنوبی نیز استانی است که با توجه به ظرفیتی که در این زمینه دارد به عنوان بهشت گیاهان دارویی شناخته می‌شود.

در این باره هاشم ولی پور مطلق رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می‌گوید: «این استان با توجه به اقلیم خاص یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می‌شود و با این حال استفاده نادرست از طبیعت؛ تخریب منابع طبیعی و نابودی گیاهان مفید در زیستگاه‌های نباتی را به دنبال دارد که در ایران هنوز روند استفاده از گیاهان دارویی چهره‌ای کهن با شیوه‌های قدیمی دارد.»

بنابر این در صورتی که به این ظرفیت با دیدی سودآور و صنعتی توجه شود، نه تنها صادرات افزایش می‌یابد؛ بلکه می‌توان با تولید گلخانه‌ای گیاهان دارویی میزان تولید و اشتغالزایی را هم افزود. اتفاقی که می‌تواند روند مهاجرت را در استان‌های شرقی معکوس کند و به اقتصاد مقاومتی ختم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار