کرج، شهر مورد علاقه سگ ها

کرج (پانا) - استان البرز و شهر کرج به دلیل قرارگیری در محاصره مناطق حاشیه ای و بیابانی و نیز با توجه به اینکه برخی شهرهای اقماری نسبت به رهاسازی سگ های ولگرد در محدوده منطقه مذکور اقدام می کنند، یکی از نقاط تجمع و تردد گسترده سگ های ولگرد است.

کد مطلب: ۸۲۹۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

ولگردی محدود به انسان ها نیست؛ گاهی حیوانات از همه جا بی خبر و بی گناه هم در جامعه ای انسانی محاصره می شوند که ناچارند در آن ولگردی کنند و آب و غذای مورد نیازشان را از پرسه زدن در خیابان ها و زباله ها به دست آورند. این صفت، در انسان و حیوان خصلتی ناخوشایند و آسیب رسان است. آسیبی که نه تنها به خودش که به جامعه اطرافش نیز وارد شده و موجب در هم ریختن سیستم اکولوژیک منطقه می شود.

معضل سگ های ولگرد و افزایش تردد آن ها در شهرها، سال های متوالی است که انسان های شهرنشین را با مشکلات و اضطراب های فراوانی روبرو کرده است. هراس از حمله سگ ها، نگرانی بابت بیماری ها و آلودگی های ناشی از گازگرفتگی و تردد آن ها پیوسته موجب نگرانی انسان ها شده است. این در حالی است که کمتر اقدام عملی و موثری توسط دستگاه ها و مجموعه های مرتبط در این خصوص به انجام رسیده است.

سگ ها هر یک به نوبه خود برای سیستم شهری مفید یا مضر هستند و کوشیده شده است با توجه به نگرانی های ناشی از وجود آن ها به روش های گوناگون با این حیوانات مقابله شده یا لااقل از زاد و ولد و ازدیادشان جلوگیری شود. اقداماتی از قبیل کشتار سگ های ولگرد، عقیم کردن آن ها، زنده گیری و نظایر آن که طی این سال ها به کرات انجام گرفته اما هیچ یک نتوانسته است پاسخگوی مشکلات باشد.

وقوع حوادثی مانند حمله سگ های ولگرد به یک پسرکارتن خواب در استان البرز، حواشی مرتبط با نگهداری سگ ها در کرج و نظایر اخباری که با این مضامین در فضای عمومی انتشار گسترده داشته است نشان دهنده حساسیت و شدت اهمیت موضوع در این کلانشهر است.

آخرین اقدام مدیریت شهری کرج برای مقابله با آسیب های ناشی از تردد سگ ها در شهرها و خیابان ها، زنده گیری و نگهداری از آنها در منطقه ای به نام حلقه دره بوده که این امر نیز با مشکلات و ضعف هایی همراه بوده است. محدودیت مکانی، محدودیت منابع اعتباری و مالی بخشی از مشکلاتی هستند که در زمینه نگهداری از سگ های ولگرد و بدون صاحب دامنگیر این دستگاه شده است.

تحلیلگران بخشی از مشکلات مرتبط با ازدیاد سگ ها در شهرها را ناشی از نحوه غلط انعقاد قرارداد با پیمانکارانی عنوان می کنند که مقرر شده است نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد اقدام کنند. آنها می گویند در قرارداد منعقده میان پیمانکار با کارفرما تعداد مشخصی زنده گیری سگ تعیین شده است. همین باعث می شود پیمانکار در ابتدای امر نسبت به زنده گیری تعداد مندرج در قرارداد اقدام کرده و پس از آن با رها کردن موضوع به افزایش زاد و ولد و عوارض ناشی از تردد سگ ها در خیابان ها دامن زنند.

در مجموع پرداختن به موضوع روش های مقابله با سگ های ولگرد امری کاملا تخصصی و نیازمند ارایه نظرات کارشناسی است. از این رو به مبحث تردد سگ های ولگرد در شهر کرج از منظر تاز ه ای پرداخته ایم؛ اینکه بیشترین سطح تردد این سگ ها در کدام مناطق است؟ این نکته کمک خواهد کرد تا روش های مقابله ای مناسب تر در مکان و زمان بهتری انجام گیرد.

یکی از بهترین منابعی که می توان برای این موضوع مورد استفاده قرار داد، گزارش هایی است که شهروندان از تردد این حیوانات به مراکز مسئول ارایه داده اند. سامانه 137 شهرداری کرج به عنوان مرکز و منبعی که به ثبت تماس های شهروندان می پردازد، از جمله بهترین مراکز اطلاع رسانی در این خصوص می باشد که به ارائه آمار و گزارش هایی در این خصوص اقدام کرده است.

طبق اعلام این سامانه از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه تعداد 666 مورد تماس درباره تردد سگ های ولگرد به ثبت رسیده که از این میان 322 مورد عملیات مربوط به رفع مشکل از سوی بخش های مسول انجام گرفته است.

میزان فراوانی این پیام ها به ترتیب در کیانمهر، فاز 4 مهرشهر، شهرک اوج، حصار بالا، شهرک جهان نما، فاز 1 مهرشهر، بنیاد، عظیمیه، گلستان و باغستان غربی بوده و به این معناست که بیشترین سطح تردد سگ ها بخصوص در سه محله نخست انجام می گیرد. این نکته ضرورت اجرای عملیات ویژه در نقاط مورد اشاره را بیش از پیش افزایش می دهد.

به هر روی انتظار می رود مدیران با اشراف و تخصص بیشتری نسبت به این معضل پرداخته و با بکارگیری روش های نوین و مفید، از آسیب ها و عوارض وجود سگ های ولگرد در شهر بکاهند.

عادله سادات ارشادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار