به دنبال ایجاد تغییرات کیفی در حوزه تعلیم و تربیت هستیم

مشهد(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست مشترک اعضای شورای معاونین اداره و آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد گفت:به دنبال ایجاد تغییرات کیفی در حوزه تعلیم و تربیت هستیم.

کد مطلب: ۸۲۹۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
به دنبال ایجاد تغییرات کیفی در حوزه تعلیم و تربیت هستیم

قاسمعلی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش استان در نشست مشترک اعضای شورای معاونین این اداره کل و آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد ،این ناحیه را گنجینه ای از اقشار و فرهنگ های متفاوت دانست و اظهار کرد :مقوله آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت از ابتدای حیات انسان و با پیشرفت جوامع مختلف بشری تغییر پیدا کرده و به تبع آن فلسفه این امر نیز تغییر پیدا کرده است و امروز هر حاکمیت بنا بر اقتضائات و شرایط و اهدافی که برای شهروندان خود متصور است فلسفه متفاوتی را از آموزش و پرورش تعریف کرده است.

وی ادامه داد :فلسفه تعلیم و تربیت در کشور ما بر اساس آیات قرآن و تعالیم اسلامی بنا شده و لذا آنچه که ما در هویت بخشی به دانش آموزان مبنا قرار می دهیم علاوه بر هویت ملی و انقلابی هویت اسلامی است که بیشتر به جنبه شعوری و ساحت تربیتی امر تعلیم و تربیت مربوط است.

خدابنده ایجاد تغییرات کیفی در امر آموزش و پرورش را لازمه تعلیم و تربیت صحیح دانست و گفت :برای ایجاد این گونه تغییرات لازم است ارتباط موثری با مخاطبین خود برقرار سازیم که این ارتباط جز از طریق گفتگو شکل نمی پذیرد و لذا لازم است که گفتگو را در سطح آموزش و پرورش جایگزین جدل سازیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای سند تحول بنیادین را اصلی ترین وظیفه مسئولین آموزش و پرورش خواند و خاطر نشان کرد :توسعه مشارکت ها ،تفویض اختیار و تمرکز زدایی و مدرسه محوری سه شاخص اصلی برای میزا تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در این راستا در سطح استان خراسان رضوی 101 شاخص و بیش از پانصد و نود برنامه عملیاتی تدوین و نظام جامع برنامه ریزی بر این مبنا استقرار پیدا کرده است.

خدابنده با اشاره به فرا رسیدن زمان ثبت نام مدارس گفت :علی رغم این که از خانواده درخواست کرده ایم به دلیل وضعیت نامساعد سرانه ها در با مدارس همکاری داشته باشند اما به هیچ عنوان ثبت نام دانش آموزان نباید منوط به دریافت وجه از والدین باشد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقا مدیریت آموزشگاهی و توانمند سازی حرفه ای معلمان خاطر نشان کرد :کارکرد اصلی آموزش و پرورش کیفیت بخشی به فعالیت هاست اما این موضوع به معنای عدم توجه به کمیت ها نیست،به خصوص در مورد رقابت هایی که استان میزبان است توجه همزمان به کیفیت و کمیت ضرورت دو چندان دارد.

رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به کمبود فضای آموزشی به عنوان چالش اصلی آموزش و پرورش ناحیه 7 گفت: سهم دانش آموزان و همکاران این ناحیه در رقابت هایی همچون المپیاد فرش،برنامه تعالی و بازارچه های کارآفرینی سهم قابل توجهی است.

وی ادامه داد :شاخص توسعه متوازن علی رغم افزایش 6 درصدی از میانگین استان پایین تر بوده و نیاز به اهتمام بیشتری دارد.

مصطفی اسدی معاون سواد آموزی نیز عنوان کرد :آموزش و پرورش ناحیه هفت 659 نفر را در دوره سواد آموزی جذب کرده است که از این تعداد حدود 140نفر ایرانی و بیش از 500 نفر اتباع هستند.

حمید کفشکنان معاون پژوهش ،برنامه ریزی و نیروی انسانی در این جلسه خاطر نشان کرد: در سطح آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد حدود 17 هزار ساعت کمبود نیروی انسانی داریم که معادل 21 درصد کمبود نیرو است و از سطح نرم استان کمی بالاتر است که بخشی از آن باید با توجه به راهکارهای 13 گانه ابلاغی و بخش دیگری از آن از طریق ظرفیت ایجاد شده از طریق اداره کل و وزارت خانه حل خواهد شد.

صفدر سلطانی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با اشاره به حضور 3 دانش آموز این ناحیه درمسابقات کشوری به عنوان نمایندگان استان گفت:با وجود 4 فضای ورزشی در سطح این ناحیه میانگین سرانه فضای ورزشی از سطح استان پایین تر بوده و نیاز به اهتمام و توجه ویژه تر در این زمینه دارد.

ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی وضعیت این حوزه را خوب توصیف کرد و خواستار توجه ویژه تر به جذب نوآموزان پیش دبستانی گردید.

علیرضا مالک اشرفی معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی به ارتقا دو پله ای این ناحیه در مسابقات قرآن و عترت اشاره کرد و افزود: نظارت بر محتوای جشن های عبادت و هزینه های دریافتی بابت این جشن ها در سطح این ناحیه نیازمند دقت نظر بیشتری است.

وی همچنین خاطر نشان کرد:با توجه به آمار سلامت روان دانش آموزان این ناحیه مرکز مشاوره در نوبت عصر نیز فعال شود.

ابری معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در این جلسه تصریح کرد :آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد 43 هزار نفر - روز زائر در ایام نوروز را میزبانی کرده است که این آمار با توجه به بعد مسافتی از حرم مطهر رضوی آمار قابل توجهی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار