رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا

کارخانجات کاغذ کشور کاغذ روزنامه‌ تولید نمی‌کنند

تهران (پانا) - رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا می‌گوید به دلیل عدم استقبال از تولید داخلی کاغذ روزنامه هیچ یک از تولید کنندگان کاغذ روزنامه تولید نمی‌کنند و تمام نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۹۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
کارخانجات کاغذ کشور کاغذ روزنامه‌ تولید نمی‌کنند

ابوالفضل روغنی گلپایگانی دریک نشست خبری با اشاره به نمایشگاه کاغذ و مقوا که از6 تا 9 مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: تا حدود 2 سال پیش قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه داخلی 18 هزار ریال و کاغذ خارجی 25 هزار ریال بود، اما امروز دیگر کاغذ روزنامه در داخل تولید نمی‌شود و بهای هر کیلو کاغذ خارجی به 43 هزار و 500 ریال رسیده است.

به گفته وی، در حالی که در بسیاری کشورهای جهان به دلیل عمر یک روزه روزنامه از بدترین کیفیت کاغذ برای روزنامه‌ها استفاده می‌شود در ایران عکس آن صادق است و بهترین نوع کاغذ را مصرف می‌کنیم.

روغنی ادامه داد: این وضعیت در خصوص کاغذ مورد استفاده برای کتاب‌های درسی با عمر 9 ماهه نیز وجود دارد و نیازمند «تغییر فرهنگ مصرف کاغذ» هستیم.

وی به شرایط بد کاغذ تحریر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شاید مقصر این موضوع همه ما باشیم که فضا و امکانات را برای واردات هرچه بیشتر فراهم کردیم و تولیدکنندگان داخلی را نادیده گرفتیم؛ هرچند تولیدکنندگان نیز به مقوله‌های قیمت و کیفیت توجهی نداشتند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا خاطرنشان کرد: مهترین مصرف‌کنندگان کاغذ تحریر در کشور، جامعه ناشران با حدود 200 هزار تن مصرف سالیانه، آموزش و پرورش با 40 تا 50 هزار تن مصرف سالیانه و مراکز تایپ، تکثیر و کپی هستند.

وی اضافه کرد: در زمینه کاغذ روزنامه، اگر به صنایع داخلی کمک کرده بودیم فقط استان مازندران قادر به تامین همه نیاز سالیانه 70 هزار تنی کشور بود، اما افزایش نرخ دلار و به تبع آن مواد اولیه و در مقابل انتظار فروش ارزان‌تر تولیدات، رغبت تولید در این زمینه را از بین برده است.

روغنی با اشاره مجدد به شرایط رو به وخامت کاغذهای تحریر و روزنامه در کشور، تاکید کرد: صنایع کاغذ‌سازی به شدت سرمایه‌بر بوده و حاشیه سود آن در خوشبینانه‌ترین حالت 10 درصد است و بر این اساس بخش‌خصوصی نیز تمایل چندانی برای ورود به این بخش ندارد.

وی شبکه‌های توزیع ناقصی که در کشور وجود دارد را به عنوان یکی از مهمترین عوامل مشکل‌ساز در این زمینه برشمرد و افزود: مصرف کاغذ بسته‌بندی در کشور نزدیک به 900 هزار تن در سال است، این در حالی‌است که در بخش کاغذ تحریریه و روزنامه سالیانه 380 هزار تن کاغذ مورد نیاز است که در ایام انتخابات 120 هزار تن کاغذ به این میزان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به توسعه فضا و رسانه‌های مجازی در سال‌های گذشته، بیان داشت: طبق آمار سال 2015 این موضوع منجر به کاهش 40 میلیون تنی کاغذ در جهان شده و در ایران مصرف کاغذ روزنامه را به سالیانه 70 هزار تن کاهش داده است.

ظرفیت‌های بدون استفاده در صنعت کاغذ

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: در حالی که نیاز سالیانه کاغذ بسته بندی 900 هزار تن است، اما 2 میلیون و 800 هزار تن ظرفیت در سال‌های گذشته ایجاد شده؛ یعنی حدود 2 میلیون تن مازاد ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی افزود: پارسال با صادرات 100 هزار تن کاغذ بسته‌بندی، بهترین سال پس از انقلاب را در این زمینه پشت سر گذاشتیم و امسال برای صادرات 2 برابری آن برنامه‌ریزی شده است که فقط در سه ماهه نخست امسال حدود 30 هزار تن صادرات داشته‌ایم.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: با افتتاح برخی واحدها در مشهد، ابهر و کرمان، کاغذ بسته‌بندی ایرانی با استاندارد، کیفیت و قیمت مطلوب به کشورهای اروپایی (از جمله انگلستان)، چین، آسیای شرقی و آفریقا صادر شد.

وی تصریح کرد:‌ سرانه کاغذ بسته‌بندی در ایران 22 کیلوگرم بوده که در مقایسه با متوسط جهانی (55 کیلوگرم) بسیار پایین است، این عدد در آمریکا 155 کیلوگرم و در کشورهای اسکاندیناوی 200 کیلوگرم برای هر فرد است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، علت این موضوع را مزیت کشور در تولید محصولات پتروشیمی عنوان کرد که جایگزین محصولات کاغذی شده است در حالی که زیان‌های استفاده از محصولات پتروشیمی در سلامت انسان و همچنین مضرات آن برای محیط زیست ثابت شده است.

روغنی ادامه داد: با وجود سه کارخانه تولید کاغذ تحریر که تامین‌کننده سالیانه 150 هزار تن از نیاز کشور است، به واردات 230 هزار تن از آن در سال نیازمندیم که عمده آن از اندونزی، مالزی، چین، جمهوری کره، فنلاند و ایتالیا وارد می‌شود.

تخصیص ارز 4200 تومانی برای کاغذ

وی اظهار داشت: دولت در هفته‌های گذشته نسبت به تخصیص 130 میلیون دلار با قیمت 4200 تومان برای کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه اقدام کرده است، همچنین مقرر شده ما‌به التفاوت این نرخ ارز با دلار 3800 تومانی را به تولیدکنندگان روزنامه بازگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ با تخصیص ارز 4200 تومانی به همه بخش صنعت مخالفم، زیرا فرصتی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد تا اجناس بی کیفیت وارد بازار کنند.

وی گفت: فقط در دو ماه و نیم ابتدای امسال هشت میلیارد دلار واردات به کشور انجام شده که به مثابه هدر رفت منابع ملی است.

برگزاری نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی

وی به برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی در مرداد آینده در تهران اشاره کرد و گفت: حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها، زمینه شناخت رقبا، به روز رسانی اطلاعات و ماشین آلات و بهم رساندن مشتریان و تولیدکنندگان و ارتقای فناوری‌ها را فراهم کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران خاطرنشان کرد: این نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی است که از 6 تا 9 مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست رضا امیدی برگزارکننده این نمایشگاه نیز گفت:‌ تاکنون چهار کشور چین، هند، ترکیه و پاکستان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

امیدی خاطرنشان کرد: این رویداد در سال 97 که به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است با تکیه بر حمایت از توانمندی های داخلی برگزار می شود و سعی داریم تا راه های ورود تکنولوژی های نوین این حوزه به کشور را هموار کنیم.

به گفته مصرف سالانه کاغذ و مقوا در ایران حدود یک میلیون و 900 هزار تن است و حجم وارادات نیز سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن است.

وی ادامه داد:‌ در بخش کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه ما همچنان وارد کننده هستیم و متاسفانه از کارخانجات تولید کننده داخلی حمایت خاصی صورت نمی گیرد و کارخانجات این بخش با مشکلات زیادی روبرو هستند.

امیدی افزود: در بخش کاغذهای بسته‌بندی ما در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌ایم و موفق شدیم در سال 96 حدود 100 هزار تن صادرات داشته باشیم.

مجری برگزارکننده نمایشگاه کاغذ اظهار کرد:‌ کارخانه‌ها، شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و صنعتگران حوزه کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته با حضور در اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی این صنعت که از 6 تا 9 مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، جدیدترین تولیدات و خدمات خود را به نمایش خواهند گذاشت.

به گفته امیدی در این نمایشگاه شرکت ‌های داخلی و خارجی فعال در این صنعت ضمن ارائه آخرین تکنولوژی‌های صنعت کاغذ و مقوا؛ با یکدیگر به تبادل اطلاعات و بررسی همکاری‌های مشترک دارند.

وی افزود:‌ معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی، صنعتی و فناوری شرکت‌های داخلی،ایجاد فرصت جهت بازاریابی‌های داخلی و خارجی، بهره‌مندی از دانش و تجربه سایر کشورها در زمینه موضوع نمایشگاه، معرفی و ورود آخرین دستاوردهای فناوری به داخل کشور، بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی این حوزه و ایجاد زمینه تعامل تولیدکنندگان و فعالان داخلی با شرکت‌های مرتبط خارجی، مهمترین اهداف برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته است.

امیدی عنوان کرد:‌ تاکنون حضور کشورهای چین، هند،پاکستان و ترکیه در اولین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته که در سالن های 35 ، 37A و فضای باز نمایشگاه برگزار خواهد شد، قطعی شده است و پیش‌بینی می ‌شود تا زمان برگزاری نمایشگاه چند کشور دیگر نیز حضور پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار