رئیس انجمن نساجی یزد:

پارچه مورد نیاز دانش آموزان یزد از خارج استان تأمین می شود

یزد (پانا) - رئیس انجمن نساجی یزد گفت: هم اکنون حدود 240 هزار دانش آموز در استان در حال تحصیل هستند که برای تهیه مانتو و شلوار دختران و نیز لباس ورزشی دانش آموزان پسر یک میلیون متر پارچه نیاز است ولی تمام آن از خارج از استان تأمین می شود.

کد مطلب: ۸۲۹۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
پارچه مورد نیاز دانش آموزان یزد از خارج استان تأمین می شود

مجتبی دستمالچیان در پنجمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان با محور بررسی مشکلات و چالشهای صنعت نساجی یادآور شد: هم اکنون یک هزار و 942 واحد تولید محصولات نساجی دارای کد بیمه در استان وجود دارد که قادر به تولید پارچه مورد نیاز مدارس استان است.
وی افزود: در این خصوص با دانشگاه یزد نیز در باره طراحی بهترین و زیباترین نمونه های مانتو مذاکره شد، امیدواریم نیاز مدارس با همکاری آموزش و پرورش، از واحدهای نساجی استان تأمین شود.
رئیس انجمن نساجی استان با اشاره به فعالیت بیش از 20 هزار نفر در بخش نساجی استان اظهار کرد: این صنعت با توجه به تولید حدود 100درصد روفرشی و ترمه و 80 درصد رومبلی کشور در انتقال فرهنگ نقشی بسیار مهم دارد و باید نگاه به آن تغییر جدی داشته باشد.
دستمالچیان خاطرنشان کرد: باید با حمایت جدی از صنعت نساجی مانع اتفاقی شد که برای فرش ماشینی استان پیش آمد و به نوعی در تثبیت و ماندگاری آن در استان و حتی در کشور تلاش کرد.
وی به سازگاری و اشتغال زا بودن صنعت نساجی اشاره کرد و ادامه داد: برخی مسائل مانند مالیات و امور بانکی و واسطه ها موجب ایجاد مشکلاتی برای این صنعت شده که با نرمش دستگاهها ، امور مالیاتی و بانکها و ایجاد نمایشگاه دایمی در استان و کشور قابل حل است.
این تولیدکننده محصولات نساجی با تأکید بر لزوم ایجاد فروشگاههای عرضه مستقیم به عنوان اصلی ترین راهکار یادآور شد: این انجمن ایجاد دهکده نساجی را ثبت کرد ولی در تأمین زمین آن با وجود پیش پرداخت هزینه 80 هزار مترمربع همچنان با موسسه کوثر مشکلاتی دارد.
وی گفت: با وجود تورم در جامعه تولید کننده ،محصول نساجی را گران نمی فروشد اما مصرف کننده به دلیل وجود واسطه ها ، آن را گران خریداری می کند به گونه ای که قیمت این محصول در بازار حداقل 2 تا 5 برابر قیمت دم در کارخانه است.
رئیس انجمن نساجی استان یزد افزود: فروش تولید در بازار از سوی واسطه ها و حتی خرید مواد اولیه توسط تولیدکنندگان نقدی است در حالی که فروش در جلوی کارخانه چکی است و در برخی موارد تولید کننده چک های هشت ماهه و یکساله دریافت می کند.
دستمالچیان در باره برخی مشکلات از جمله تمرکز بازار این صنعت در تهران هم گفت: با توجه به فروش اقساطی محصول همواره با تعداد زیادی چک برگشتی مواجه هستیم به گونه ای که یک تولید کننده نساجی 13 کیلوگرم چک برداشتی از خریداران در این صنعت داشت.
وی یادآور شد: این صنعت که قدیمی ترین و پاک ترین هنر صنایع استان و حتی کشور است تنها برخی حوزه های همچون ترمه ، رومبلی و پارچه پرده ای باقی مانده و باید برای بقای آنها بویژه در بخش آموزش کمک جدی کرد.
وی بر لزوم توجه جدی دانشگاهها به امر آموزش دانش آموختگان این رشته تأکید کرد و افزود: نباید کارگاه های عملی دانشگاهها قبرستان دستگاههای مستهلک کارخانه ها باشد و باید 2 روز در هفته یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی در واحد تولیدی آموزش عملی داشته باشد.
این کارشناس نساجی احیای هنرستان تخصصی نساجی استان ، عرضه مستقیم محصولات ، حمایت از خوشه نساجی ، ایجاد خوشه روفرشی و خوشه شال و روسری ، تشکیل کمیته راهبردی توسعه این صنعت ، تأسیس صندوق صنایع نساجی و تغییر نگرش مسئولان به حفظ هنر صنعت چندصد ساله نساجی را به عنوان جمع بندی و پیشنهاد اعلام کرد.
رئیس انجمن نساجی استان با بیان اینکه 90 درصد مشتریان صنعت نساجی استان برای پرداخت نکردن مالیات ، حاضر به اعلام نام خود نیستند ، تصریح کرد: برای حل این مشکل ، واحد تولیدی مجبور است فاکتورهایی تهیه کند و مالیات را خودش بپردازد ولی در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
دستمالچیان افزود: برای حل این مشکل و کمک به واحدهای تولیدی استان و بقای آنها از اداره کل مالیات و سایر دستگاههای نظارتی و مرتبط تقاضا داریم با فعالا این صنعت همراهی کنند.استان یزد قطب صنعت نساجی کشور است و 25 درصد اشتغال استان مربوط به این بخش است.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد در این نشست با تأکید بر لزوم حمایت از صنعت اشتغالزا و با مصرف بالای نساجی در استان اظهار کرد که برای رونق این صنعت باید با فاصله گرفتن از تولید سنتی به سمت تولید دانش بنیان با تکیه بر وضعیت تقاضا و بازار حرکت کرد.
علی زینی وند گفت: این صنعت قدمت و سابقه طولانی در یزد دارد و باید بر مبنای همین امر و با هدف تثبیت و تقویت آن تصمیم گرفته شود.
وی افزود: با توجه به اینکه نساجی ، صنعتی کم آبخواه ، سازگار با محیط زیست و بومی است باید با کمک دانشگاه یزد و ایجاد هسته فکری ، محصولات جدید را تولید و عرضه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار