معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: به اولیا آگاهی بدهیم که موسسات تعیین‌کننده راه کودکان نباشند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اولین حق نوآموزان را حق انتخاب دانست و از اولیا و مدیران خواست تا تلاش کنند موسسات تعیین‌کننده راه کودکان نباشند.

کد مطلب: ۸۲۹۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: به اولیا آگاهی بدهیم که موسسات تعیین‌کننده راه کودکان نباشند

به گزارش معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در همایش تبیین جایگاه و اهداف نوین نظام تعلیم و تربیت در جمع مدیران مدارس شهر تهران گفت: «مدیران، تاثیرگذارترین افراد در عرصه آموزش هستند و مسئولیت هدایت را برعهده دارند. قرآن کریم یک منظومه کامل تربیتی است و راه‌های تربیتی بسیاری را فرا روی انسان‌ها قرار داده است. مسئولیت مربی بسیار خطیر و بی‌بدیل است و با توجه به مناجات امیرالمومنین (ع) پست و مقام و مسئولیت نباید باعث دوری ما از مسیر هدایت شود. معلمی شغل انبیاست و نقش راهبری و هدایت دارد. معلم باید با توجه به منظومه قرآن کریم بصیرت لازم را داشته باشد.»

او به نقش مربی و معلم در هدایت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: «در قرآن به غفران و بخشش توصیه شده است. بعضی از نیکی‌ها هستند که همه بدی‌ها را از بین می‌برند. این اعمال صالح اشتباهات را محو می‌کند. پس ما حق قضاوت‌کردن و محکوم کردن را به هیچ عنوان نداریم، زیرا خداوند در تمام مسیر زندگی فرصت آفرینی می‌کند و ما همواره وقت بخشش داریم.»

حکیم‌زاده در ادامه به رویکردهای آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: «عدالت آموزشی دو معنی دارد اول معنای ظاهری یعنی فرصت دسترسی هر دانش‌آموز برای رفتن به کلاس درس و دوم معنای واقعی یعنی برای یاددهی و یادگیری از لحاظ کیفیت کلاس درس، معلم و تجهیزات و امکانات و امکان موفقیت بعدی برای همه دانش‌آموزان فرصت یکسان فراهم شود و ما اعتقاد داریم باید همه دانش آموزان بدون در نظر گرفتن استعداد و هویت با هم یکسان باشند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «دیدگاه عدالت‌محور برگرفته از نگاهی است که قرآن به مساله تربیت دارد و مهمترین مساله حال ما موضوع پیش دبستانی است. براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحقق عدالت آموزشی اولین راهکار آن وجود پیش‌دبستان برای همگان است که احتیاج به حمایت دولت و در صورت امکان کمک مردمی دارد.»

او به ویژگی‌های کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و ادامه داد: «همه کشورهای توسعه یافته نرخ رشد بالای 90درصد در آموزش پیش‌دبستانی را دارند، در حالی که در کشور ما تفاوت زیادی دیده می‌شود. نکته بعدی اعتماد و احترام به معلم است که ما خود را موظف می‌دانیم فعالیت اضافه‌ای برای همکاران نداشته باشیم. برنامه ما فقط برای سال آینده برنامه تدبیر است به جای آموزش اجباری، همچنین ضمن خدمت نیازسنجی می‌شود تا مدیران بر‌اساس نیاز معلمان در مدرسه کلاس برگزار کنند.»

حکیم‌زاده گفت: «خدارا شاکریم که در دوره ابتدایی با کودکان و نوآموزان سرو کار داریم. زیرا کودکان پاکترین بنده‌ها‌ی خداوند هستند و دارای صفای باطنی می‌باشند. اولین حق نوآموزان حق انتخاب است. کودکان را به سمت یادگیری انفرادی هدایت کنیم و به جای آنها تصمیم نگیریم. به کودکان کمک کنیم بچگی و بازی کنند و به اولیا آگاهی دهیم که موسسات تعیین‌کننده راه کودکان نباشند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از مدیران مدارس درخواست که به دنبال مقایسه بچه‌ها با هم نباشند و به همه بچه‌ها حق اشتباه کردن بدهند تا در آینده بتوانند مسیر درستی انتخاب کنند و درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار