زنبوردار گلستانی

رونق عسل‎های تقلبی در گلستان با عدم آگاهی مردم و فقدان مرکز تخصصی

گرگان(پانا)-متأسفانه عدم آگاهی مردم و فقدان مرکز تخصصی و فروشگاه معتبر برای فروش عسل در استان گلستان بازار فروش عسل‎های تقلبی را پررونق کرده است.

کد مطلب: ۸۲۹۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
رونق عسل‎های تقلبی در گلستان با عدم آگاهی مردم و فقدان مرکز تخصصی

صنعت زنبورداری از رشته‎های تولیدی مهم در کشور محسوب می‎شود که هزاران خانواده روستایی و شهری با فعالیت دائمی در این صنعت کسب درآمد داشته و از این طریق امرار معاش می‎کنند.

زنبورداری را می‎توان نوعی فعالیت اقتصادی برشمرد که از یک سو برای کسب درآمد و فروش محصولات حاصل از کندو مانند عسل، گرده موم، گل و بره موم، ژل رویال زنبورعسل و ... کمک می‎کند از طرفی دیگر با گرده‎افشانی محصولات باغی و زراعی افزایش تولید محصولات کشاورزی و سود ناخالص کشاورزان را به همراه دارد.

در حالی که تعداد کندوهای زنبورعسل در 40 سال گذشته 600 هزار بود اما این میزان اکنون به 7.5 میلیون افزایش یافته که این مهم نقش به‎سزایی در ایجاد اشتغال، کسب و کار و همچنین تولید عسل در راستای اقتصاد مقاومتی دارد.

کشورمان به دلیل برخورداری از اقلیم چهار فصل برای نگه‎داری و پرورش زنبورعسل شرایط مطلوبی دارد و در تولید عسل بعد از کشور چین رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.

با وجود فواید بی‎شماری که زنبورداری به همراه دارد اما وجود مشکلاتی مانند کمبود دارو، جابه جایی زیاد زنبورها در طول سال، فقدان آزمایشگاه تخصصی، هزینه‎های بالای تولید عسل ، تولید عسل‎های قلابی و عدم حمایت مسؤولان در حوزه زنبورداری کام زنبورداران استان را تلخ کرده است.

با توجه به گسترش زنبورداری و اهمیت این صنعت در اشتغال و ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی، خبرنگار فارس در گرگان گفت‎وگویی را با «عباس یوسفی» یکی از زنبورداران فعال استان ترتیب داده، وی زنبوردار فعال و نمونه استان گلستان در سال 1396 است که با همت و تلاش خود گام‎های مفیدی را در عرصه زنبورداری برداشته و در این عرصه با موفقیت در بخش‎های مختلف توانست جلوه‎ای دیگر از اقتصاد مقاومتی را به نمایش بگذارد.

در ادامه گفت‎وگوی تفصیلی خبرنگار فارس با این کارآفرین را از نظر می‎گذرانید؛

فارس: آقای یوسفی! بفرمایید چه مدت در این حوزه فعالیت دارید؟

یوسفی: 40 سال است که در این عرصه فعالیت دارم و 600 کلنی زنبورعسل دارم، علاوه‎بر تولید عسل در بخش‎های مختلف اعم از کارگاه آج موم، بسته‎بندی زنبورعسل و تکثیر کلنی فعالیت دارم از طرفی فروشگاه تخصصی عسل و تجهیزات زنبورداری نیز دارم.

فارس: چطور شد زنبورداری را انتخاب کردید؟

یوسفی: شغل پدر و پدربزرگم زنبورداری بوده که با توجه به این مسأله بنده هم زنبورداری را انتخاب کردم.

فارس: با توجه به فعالیت‎های مختلفی که در این بخش دارید برای چند نفر توانستید اشتغال ایجاد کنید؟

یوسفی: تاکنون برای هفت نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد شده که با احتساب اشتغالزایی غیرمستقیم در مجموع می‎توان گفت برای 10 نفر شغل ایجاد شده است.

فارس: ظاهراً به‎عنوان زنبوردار نمونه استان انتخاب شدید در این خصوص بفرمایید؟

یوسفی: بله بنده در سال 1376 به‎عنوان زنبوردار نمونه استان انتخاب شده بودم در سال 1396 نیز به دلیل ایجاد اشتغال، تولید عسل ارگانیک و اقداماتی که در این بخش انجام دادم به‎عنوان زنبوردار نمونه استان گلستان انتخاب شدم.

فارس: در پرورش زنبورعسل و تولید عسل با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

یوسفی: مشکل اصلی ما در فروش عسل است، متأسفانه عسل‎های تقلبی که وارد بازار می‎شود کمر زنبوردار را شکسته است و در این بین عدم آگاهی مردم و فقدان مرکز تخصصی و فروشگاه معتبر برای فروش عسل موجب می‎شود بازار فروش عسل‎های تقلبی پررونق باشد.

یکی دیگر از مشکلات ما فقدان آزمایشگاه تخصصی است طوری که اگر بیماری برای زنبورها ایجاد شود ما نمی‎دانیم باید کجا مراجعه کنیم که ضروری است مسؤولان ذی‎ربط برای ایجاد آزمایشگاه و مرکز تخصصی اقدام کنند.

متأسفانه برخی از تولیدکنندگان عسل آگاهی لازم را در خصوص داروهای زنبورعسل ندارند و متأسفانه دامپزشکی نیز نظارت لازم را ندارد که به‎موقع داروی موردنظر را به زنبورداران معرفی کند.

فارس: برخی از زنبورداران از سنتی بودن زنبورداری در استان گله‎مند هستند شما در این خصوص چه نظری دارید؟

یوسفی: تا حدودی می‎توان گفت زنبورداری در استان به‎روز نیست و متأسفانه اکثر زنبورداران در این حرفه به‎عنوان شغل دوم با سوم فعالیت دارند اما با این وجود نمی‎توان زنبورداری در استان را سنتی دانست چراکه اقداماتی برای به‎روز شدن صنعت زنبورداری در حال انجام است و در این خصوص نیز اتحادیه زنبورداران در استان و گرگان چندین دوره تخصصی برای آموزش زنبورداران برگزار کرده است.

فارس: به نظر شما عسل خوب چه ویژگی‎هایی دارد مردم چگونه می‎توانند عسل با کیفیت را تشخیص دهند؟

یوسفی: توصیه‎ام در وهله نخست این است که مردم حتما عسل را از زنبوردار خریداری کنند و یا از فروشگاه‎های معتبر تهیه کنند از طرفی عطر و طعم عسل تا حدودی گویای کیفیت آن است که مردم با چشیدن آن می‎توانند به این مهم پی ببرند.

متأسفانه زنبوردار را به رسمیت نمی‎شناسند و هیچ امتیاز و ارزشی برای ما قائل نمی‎شوند طوری‎که اگر در کارمان مشکلی ایجاد شود مسؤولان استانی و شهرستانی هیچ توجهی به ما ندارند و اگر با مشکلی مواجه شویم به‎صورت خودجوش در راستای حل آن اقدام می‎کنیم این در حالی است که مقام معظم رهبری در سال‎های اخیر به مسأله اقتصاد مقاومتی به‎طور ویژه تأکید دارند و امسال را نیز به‎عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند که در این شرایط انتظار ما از مسؤولان حمایت بیش از پیش از تولیدکنندگان و محصولات ایرانی است.

فارس: متأسفانه یکی از مشکلات جامعه امروز معضل بیکاری است چه توصیه‎ای به جوانان جویای شغل به‎ویژه افرادی که علاقه‎مند به فعالیت در حوزه زنبورداری هستند، دارید؟

یوسفی: به جوانان توصیه می‎کنم نگاه آنها به اشتغال تنها کار دولتی نباشد و سعی کنند با ورود در زمینه کارآفرینی مشکل اشتغال خود را حل کنند.

به افرادی هم که می‎خواهند در حوزه زنبورداری فعالیت کنند ابتدا سطح سواد خود را بالا ببرند و به صورت تخصصی این کار را یاد بگیرند سپس در عرصه پرورش زنبورعسل وارد شوند اینطور نباشد که با خرید چند کلنی زنبورعسل خود را زنبوردار بدانند.

فارس: از درآمد این کار راضی هستید، میزان درآمد شما چگونه است؟

یوسفی: اگر افرادی که در عرصه زنبورداری فعالیت می‎کنند بابرنامه و به‎روز باشند و به صورت تخصصی در این حوزه وارد شوند، می‎توانند درآمد خوبی داشته باشند و از هر کلنی زنبورعسل 500 هزار تومان درآمد کسب کنند.

البته فعالیت در حوزه زنبورعسل تنها به تولید عسل خلاصه نمی‎شود و فعالیت‎های جانبی دیگری مانند تولید ژل رویال، فروش کلنی و ... را شامل می‎شود.

سالانه پنج الی 6 تن تولید عسل دارم در کنار آن از طریق فروش کلنی و بچه زنبورعسل، ژل رویال و نیز درآمد کسب می‎کنم.

بنده از هر کندو 100 گرم ژل رویال گرفتم طوری که در ماه گذشته یک کیلو و 500 گرم ژل رویال تولید شده و پیش‎بینی می‎کنم میزان تولید ژل رویال در سال‎جاری به 6 کیلو برسد.

فارس: از حمایت‎های جهاد کشاورزی استان رضایت دارید؟

یوسفی: در سال‎های اخیر اقدامات خوبی از سوی جهاد کشاورزی استان انجام شده، گرچه اقداماتی صورت گرفته اما رضایت‎بخش نیست.

البته این انتظار هم وجود دارد که زنبورداران برای حل مشکلات خود اقدام کنند و با تعاونی‎ها ارتباط خوبی داشته باشند و در صحنه باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار