استاندارخوزستان در دیدار با اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز:

هیچ‌گاه خودمان را جدا از دانشگاه و دانشگاه را جدا از خودمان ندانسته‌ایم

استان خوزستان در حوزه‌های زیرساختی تا حدودی مغفول مانده است

اهواز (پانا) -استاندارخوزستان در دیدار با اساتید دانشگاه شهید چمران گفت: شاید هیچ زمانی این ارتباط بین مجموعه مدیریت استان و دانشگاه وجود نداشته و این نیز به گواه مسئولان و فعالان دانشگاهی است.

کد مطلب: ۸۲۹۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
هیچ‌گاه خودمان را جدا از دانشگاه و دانشگاه را جدا از خودمان ندانسته‌ایم

غلامرضا شریعتی در دیدار با اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: وضعیت استان از چند نظر قابل بررسی است؛ خوزستان استانی است که بیشترین ارز آوری و تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد، ضمن این‌که از بندر فعال نیز بهره‌مند هستیم و این‌ها بر کسی پوشیده نیست، البته استان در حوزه‌های زیرساختی تا حدودی مغفول مانده است.حوزه های زیرساخت

استاندار خوزستان در ادامه گفت: از نزدیک در جریان مشکلات دانشگاهی قرار گرفته‌ایم و هر کاری که از دست‌مان بر آمده انجام داده‌ایم و در واقع از این نظر تعلق خودمان را به دانشگاه نشان داده‌ایم. شاید هیچ زمانی این ارتباط بین مجموعه مدیریت استان و دانشگاه وجود نداشته و این نیز به گواه مسوولان و فعالان دانشگاهی است. ما خودمان را جدا از دانشگاه و همچنین دانشگاه را جدا از خودمان ندانسته‌ایم و همیشه از نقطه نظرات و مشورت‌های دانشگاهی استفاده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان‌کرد: حتی بعضا اختلافاتی بین دستگاه‌های اجرایی رخ داده است که من داوری را به دانشگاه سپرده‌ام و طبق آن‌چه دانشگاه نظر داده است، عمل کرده‌ام تا حدی که وقتی داوری دانشگاه خلاف نظر عضو هیات دولت بود و این عضو فشار آورد که نظر او انجام شود، من اجازه ندادم و آن‌چه نظر اساتید دانشگاه بود، انجام شد.

وی بیان کرد: در زمینه زیرساخت‌ها، خوزستان اولین استانی بوده است که اولین‌ها را داشته است که می‌توان به مواردی از جمله تولید برق و راه‌آهن اشاره کرد. فشار جنگ بر استان وارد بوده و همین باعث فرسودگی در زیرساخت‌ها شده است که به این مهم نیز توجه کمتری صورت گرفته است، البته اقدامات بخشی انجام شده است. همچنین سطح زیر کشت کشاورزی‌مان را از 160 هزار هکتار به بالای یک میلیون و 200 هزار هکتار رساندیم.

استاندار خوزستان گفت: جمعیت افزایش پیدا کرده است و فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها ریخته شده‌اند ولی ما همچنان آب همین رودخانه‌ها را برای شرب استفاده می‌کنیم و کسی به این موضوع توجه نکرده است که همزمان نیز باید این کار اصلاح شود. همچنین تمام اساس‌ کارمان را روی نیروگاه‌های برق‌آبی گذاشته‌ایم. زمانی بیشترین تولید برق را در خوزستان داشتیم که ظرفیتش خیلی بیشتر از نیاز استان بود، در حالی که خیلی به این موضوع توجه نشد و اکنون که خشکسالی شده، ظرفیت نسبت به نیاز استان کاهش پیدا کرده است. ما از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استان غافل شده‌ایم.

وی عنوان کرد: در زمان آقای خاتمی، نیروگاه‌ آبادان احداث و کار راه‌اندازی نیروگاه خرمشهر آغاز شد اما کار دیگری صورت نگرفت و بعد هم روند احداث نیروگاه‌های ماهشهر و بهبهان، اواخر دوران آقای احمدی‌نژاد آغاز شد ولی نگاهی به آینده نداشتیم اما اکنون پیگیری کرده‌ایم و با یک فاینانس بانک صنعت و معدن برای احداث نیروگاهی با ظرفیت پنج هزار مگاوات، قرارداد امضا شده است. نمی‌دانم عاقبت این فاینانس با توجه به مسائل جدیدی که پیش آمده است، چه می‌شود ولی دولت و کشور را قانع کرده‌ایم که اگر قرار است اجرایی شود، 2500 مگاوات از این پنج هزار مگاوات در خوزستان باشد، البته ما دنبال احداث نیروگاهی با ظرفیت پنج هزار مگاوات در خوزستان هستیم تا وابستگی خودمان را به نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش دهیم.

شریعتی افزود: در هر صورت اگر این زیرساخت‌ها وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار نیز به این‌‌جا خواهد آمد. ما در حوزه زیرساخت‌های خوزستان غفلت کرده‌ایم. خیلی‌ها به من گفتند که به موضوع فاضلاب نپرداز و کسی هم متوجه نمی‌شود که چقدر کار انجام داده‌ای و تمام این‌ها زیر خاک مدفون می‌شود اما اگر قرار باشد سرمایه‌گذار بیاید و توسعه‌ای در استان رخ دهد، حتما باید این زیرساخت‌ها نیز فراهم شود.

وی عنوان کرد: در سال‌های 90 و 91 هجمه‌ای به سیستم برق استان وارد شد و عده‌ای از کارشناسان بازداشت شدند و نتیجه آن فرار آن‌ها از استان بود و در نهایت نیز سیستم با خلا کارشناس مواجه شد. بعد از آن نیز اقداماتی در این زمینه از نظر نیروی انسانی صورت نگرفت و شرایط به صورتی شد که وقتی در بهمن 95 دچار آن بحران شدیم، تیم‌های خط گرم را در استان نداشتیم، در حالی‌که در استان‌هایی چون تهران، اصفهان و مشهد وجود دارد.

استاندار بیان کرد: کل برق مصرفی خراسان 3600 مگاوات است، در حالی که کل برق مصرفی خوزستان 8300 مگاوات است که در این زمینه نیز کم‌توجهی صورت گرفته است. همچنین در استان فارس با 4600 مگاوات برق مصرفی، 230 پست برق وجود دارد ولی در خوزستان با 8300 مگاوات، 210 پست برق داریم که 75 مگاوات آن نیز پست موقت است که پایداری شبکه را پایین می‌آورد. همچنین اقداماتی که باید به صورت زیرساختی در تولید برق و توزیع آن انجام می‌شد، صورت نگرفت. در هر صورت انجام کار بزرگ، هزینه بسیار و انرژی بیشتری را می‌طلبد و همچنین به نتیجه رسیدن آن زمان بیشتری می‌برد.

وی در ادامه به وضعیت استان در حوزه پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: خوزستان در پیش‌دبستانی رتبه هجدهم کشور را داشت ولی اکنون اول هستیم؛ یکی از دلایل این عقب‌ماندگی دو زبانه بودن بود که ما پیش‌دبستانی را حتی در مناطق عشایری اجباری کردیم. همچنین بسیاری از دانش‌آموزان ما به علت فقر، ترک تحصیل کرده بودند که ما گفتیم هیچ دانش‌آموزی نباید به این علت، بازمانده از تحصیل باشد و با طرحی که اجرا کردیم، 1200 دانش‌آموز شناسایی شدند و سال گذشته به کلاس‌های درس بازگشتند و از آن‌ها مراقبت کردیم تا امسال درس‌شان تمام شد. امسال نیز این طرح را اجرا می‌کنیم. همچنین کلاس‌های کنکور را برای آن‌هایی که توان تامین منابع مالی لازم را نداشتند، اجرا کردیم و بر اساس آن نیز پذیرفته‌شدگان کنکور ما افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. در این زمینه نیز آن‌چه در توان داشتیم، انجام دادیم.

شریعتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز عنوان کرد: برای این منظور معاون سیاسی اجتماعی را از جامعه دانشگاهی شهید چمران انتخاب کردیم. همچنین حوزه حقوق شهروندی را هم به دانشگاه شهید چمران دادیم و دلیل اینکه خودتان از خودتان استفاده نمی‌کنید را باید از خودتان پرسید. باز هم در این زمینه‌ها تلاش می‌شود و در حال اجرایی کردن تالار شیشه‌ای هستیم تا جوانان و مدیران بتوانند صحبت کنند.

وی بیان کرد: همچنین در مواردی از جمله حوزه حاشیه شهرها، کانون‌های پرورش فکری و حوزه زنان اقدامات اساسی صورت گرفته است و آماده هستیم در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، حوزه زنان و توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر، نقد شویم و خودمان را اصلاح کنیم. امیدواریم با کمک، هدایت و راهنمایی‌های اساتید دانشگاه بتوانیم قدم‌های کم اشکال‌تری را در دوران مدیریت‌مان برداریم و تلاش شود تا این مسیر را در کنار هم طی کنیم.

استاندار خوزستان گفت: این آمادگی را داریم که در خدمت دانشگاه به عنوان راهبر و هدایت‌گر در سیاست‌گذاری باشیم و استفاده لازم را ببریم. همچنین موضوع کانون صنفی را که تاکنون معطل مانده است، دنبال خواهم کرد. باید تلاش کنیم بهتر از این‌ها باشیم زیرا حق خوزستان بیشتر از این‌ها است. باید تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی صحیحی در حوزه زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط لازم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: صندوق توسعه ملی آماری ارائه داده است که خوزستان در سه سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری استان‌های مختلف، در رتبه دوم قرار دارد؛ یعنی بیشترین جذب این صندوق در خوزستان بوده است. همچنین اتاق بازرگانی ایران در خصوص بهبود فضای کسب و کار، آماری ارائه داده است که خوزستان در سال 95 در رتبه بیست و نهم و تا بهار 96 نیز در رتبه بیست و هشتم قرار داشت ولی در تابستان، پاییز و زمستان سال 96 به رتبه‌های نهم و دهم ارتقا پیدا کردیم؛ یعنی کارهای اساسی صورت گرفته است تا فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و گردش مالی بیشتری صورت بگیرد. حتما باید به این موارد با کار کارشناسی مداومت ببخشیم.

شریعتی گفت: امیدوارم به کمک یکدیگر چرخ استان را که سخت و آرام می‌چرخد، با سرعت بیشتر و دقت بیشتری پیش ببریم. منابع در کشور متناسب با آن‌چه نیاز است، وجود ندارد و اگر قرار باشد همیشه به منابع داخلی تکیه کنیم، این گله‌مندی‌ها وجود دارد، مگر این‌که شرایط را به صورتی کنیم که از منابع دنیا استفاده کنیم و آن‌ها نیز دست از بدقلقی و سوءظن و همچنین کارهای خارج از منطق بردارند تا ایران بتواند مطابق قوانین بین‌المللی مانند برجام از منابع دنیا استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار