عیدی دولت به مردم: معوقات شاغلان و بازنشستگان تا قبل از عید فطر پرداخت می‌شود

نوبخت: دولت خواهان تصویب CFT در مجلس بود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت از پرداخت معوقات شاغلان و بازنشستگان تا قبل از عید فطر خبر داد و این پرداخت را عیدی دولت به مردم عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۲۸۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
عیدی دولت به مردم: معوقات شاغلان و بازنشستگان تا قبل از عید فطر پرداخت می‌شود

محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: «علاوه بر این افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان که منتظر استفساریه مجلس بود همزمان با حقوق خردادماه پرداخت می‌شود.»

او ادامه داد: «البته این‌ها همه مبلغ کلانی است اما دستور رئیس‌جمهوری است که همه این‌ها پرداخت شود بنابراین حقوق‌ها طی یکی دو روز آینده و تا پنج‌شنبه پرداخت می‌شود.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه در خصوص حقوق بازنشستگان شاهد افزایش 10 درصدی آن هستیم،‌اظهار کرد: «بازنشستگان علاوه بر حقوق، این اضافاتی را که اعلام کردیم نیز دریافت خواهند کرد و ما برای همسان‌سازی خودمان را موظف می‌دانیم که وضعیت قبل را جبران کنیم و در همین زمینه به مجلس لایحه‌ای دادیم که علاوه بر سنوات، همسان‌سازی هم انجام شود که شورای نگهبان نپذیرفت اما دولت تاکید دارد که این اتفاق بیفتد.»

متوسط فروش نفت خام 63 تا 64 دلار در هر بشکه است

وی گفت: «متوسط فروش نفت ما در حال حاضر 63 تا 64 دلار در هر بشکه است و این نسبت به زمانی که نفت را بالای بشکه‌ای 100 دلار می‌فروختیم تفاوت‌های چشمگیری دارد و طبیعتا کسری‌ها را موجب می‌شود.»

نوبخت در مورد پرداخت پاداش بازنشستگان گفت: «تاکنون 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای 41 هزار نفر از فرهنگیان به عنوان پاداش بازنشستگی در نظر گرفته شده است و حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان، مبلغ بدهی دولت برای بازنشستگان سایر دستگاه‌ها است که در مجموع دولت باید مبلغ 4 هزار و 700 میلیارد تومان بابت پاداش بازنشستگان پرداخت کند که به امید خدا طی سه ماه آینده به تدریج این پرداخت‌ها انجام می‌شود البته جلساتی با وزیر آموزش و پرورش داشتیم که نظر وی این بود که تحت سه قسط این پاداش به فرهنگیان پرداخت شود اما ما گفتیم که اگر به صورت یکجا پرداخت شود بهتر است به همین دلیل از فرهنگیانی که زودتر بازنشست شده‌اند آغاز می کنیم.»

وی ادامه داد: «البته با تمام این تفاسیر 8 هزار و 500 میلیارد تومان هم به گندمکاران باید بپردازیم که این پول را با لب‌های خندان پول‌های بازنشستگان را می‌دهیم تا نگویند که دولت برای پول دادن به مردم عزا گرفته است.»

سخنگوی دولت اضافه کرد: «علاوه بر این برای طرح‌های عمرانی مبلغ 28 هزار و 180 میلیارد تومان به خزانه تخصیص داده شده است که تاکنون 3 هزار و 139 میلیارد تومان به صورت نقدی و 21 هزار میلیارد تومان آن به صورت انواع اوراق مالی در بین این طرح‌ها در حال توزیع است یعنی در مجموع 24 هزار و 139 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم که این آمار نسبت به سال گذشته بسیار رضایت‌بخش است. سال گذشته پرداخت‌هایمان به این صورت نبود و پرداخت همین مبلغ به طرح‌های عمرانی گامی در نوآوری سیستم بودجه‌ای کشور بود و امسال آن‌را عملیاتی کردیم و با استفاده از منابع محدودی که داریم می‌خواهیم تخصیص‌های بهینه بدهیم تا بتوانیم حدود یک میلیون و 33 هزار شغل ایجاد کنیم.»

او ادامه داد: «تا 20 خرداد 2 میلیون و 685 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده است که مبلغ آن 3 هزار و 565 میلیارد تومان است که از این مبلغ یک هزار و 800 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده و کمتر از نصف یعنی یک هزار و 765 میلیارد تومان باقی مانده که در اولین فرصت به گندمکاران پرداخت می‌کنیم.»

نوبخت در مورد سیستم ارزی کشور گفت: «نظام ارزی جدید کشور به این صورت است که هر کس می‌خواهد واردات کند باید در سامانه نیما ثبت سفارش کند تا ارز 4200 تومانی از دولت دریافت کند. تا 20 خرداد حدود 10 میلیارد و 959 میلیون دلار از منابع بانک مرکزی به واردات کالاهای ثبت سفارش شده تخصیص داده شده است که در مجموع 8 میلیارد و 771 میلیون دلار آن پرداخت شده است که به تدریج به کالاهای اساسی یک میلیارد 836 میلیون دلار، دارو 648 میلیون دلار و سایر کالاها و مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات 6 میلیارد و 287 میلیون دلار پرداخت شده است.»

نظر دولت در دفاع از طرح CFT مشخص است

در ادامه این نشست خبری خبرنگار پانا از نوبخت پرسید: «با توجه به اینکه محمود صادقی، نماینده تهران، شب گذشته در توئیتی اعلام کرد که پشت پرده مخالفت لوایح پولشویی، قاچاقچیان مواد مخدر و متخلفان کلان مالیاتی‌اند که نگران تراکنش های بانکی خود هستند و در لوای شعارهای انقلابی و تحریک گروه‌های اصولگرایان، مطامع و منافع خود را دنبال می‌کنند. این اظهار نظر صادقی در حالی است که در جلسه روز یکشنبه اقای لاریجانی اعلام کرد که دولت موافق مسکوت ماندن دو ماهه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بوده اما دیروز بهرام قاسمی اعلام کرده که تصویب این کنوانسیون امال و ارزوی دولت بوده و تصور می‌کرده که در جلسه یکشنبه تصویب بشود، با این تفاسیر آیا پشت پرده‌ای که صادقی مطرح کرده دلیل اتفاق روز یکشنبه در مجلس بود؟ که سخنگوی دولت پاسخ داد: « به من حق بدهید که در مورد نکاتی که این نماینده محترم مجلس کرده است اظهار نظر نکنم‎ چون اسنادی که ایشان داشته است من در دسترس ندارم‎، اما تصویب این طرح برای کشور بسیار مهم است‎.»

وی ادامه داد: «نظر دولت در دفاع از این طرح نیز مشخص است و حتی از مجلس خواستیم که جلسات غیر علنی تشکیل دهد تا اطلاعاتی به آنها بدهیم‎. با همه این موضوعات موضع دولت مشخص است خواهان تصویب آن در مجلس بودیم.»

وی درباره سکوت دو ماهه تصویب لایجه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس و لوایح 4 گانه FATF گفت: «این لوایح برای دولت بسیار مهم است، آیا ما پولشویی را تائید می‌‌‌کنیم؟ خیر. آیا ما دوست داریم منابع تروریسم را تامین کنیم تا فشنگ بخرند و در سر مردم خالی کنند؟ خیر . ما با تروریسم مبارزه کنیم.»

سخنگوی دولت با اعلام اینکه به طرفین گفته‌‌‌ایم تروریسم آن چیزی است که خودمان تعریف می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «از نظر ما خود رژیم صهیونیستی تروریست است، ما با تعریف از قانون خودمان تروریسم را تعریف می‌کنیم. در کشور تفاوت نگاه وجود دارد و سال گذشته این دو تفکر کنار هم قرار گرفتند و مردم نشان دادند که چه تفکری را می‌‌‌پسندند.»

نوبخت ادامه داد: «باید ببنیم نگاه اکثریت مجلس چیست و ما فکر می‌کردیم که باید به نمایندگان بتوانند تائید کنند و امیدواریم بتوانند با نگاه سنجیده تصمیم‌‌‌گیری کنند.»

وی درخصوص شفاف‌‌‌سازی و مقابله با پول‌‌‌های نامشروع گفت: «بله باید این کار را انجام دهیم و قبول هم داریم. اگر گفتیم در حساب مردم سرک نمی‌‌‌کشیم برای پول‌‌‌های کثیف این را نگفته‌‌‌ایم باید بر این بخش نظارت داشته باشیم.»

سخنگوی دولت درخصوص فروش نفت در 2 ماه گذشته اظهار کرد: «تا این لحظه فروش نفت کشور دو میلیون و ششصد هزار بشکه بوده که در زمان قبل از برجام این فروش یک میلیون بشکه بود که داشت به صفر می‌‌‌رسد و ناچار به مبادله نفت در برابر غذا بودیم.»

امیدواریم ملت آمریکا فکری برای ترامپ کنند

سخنگوی دولت درباره سیاست‌های آمریکا نیز اظهار کرد: «دشمن سیاست جنگ روانی را در پیش گرفته است. ما نباید به آتش آنان دامن بزنیم. آن زمان هم که برجام امضا شد برخی از بدخواهان قراردادهای خود اجرایی نکردند، امروز هم با کسی روبه‌‌‌‌رو هستیم که در هواپیما با یک توئیت امضای خود را پس می‌‌‌گیرد.»

نوبخت با تاکید بر اینکه نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی مذاکره می‌کند، تصریح کرد: «این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست، امیدواریم خود ملت آمریکا فکری برای او کنند. آدم‌‌‌های کوچکی جاهای بزرگی قرار گرفته‌‌‌اند.»

وی درخصوص تزار بازرگانی گفت: «رشد صادرات ما بیشتر از واردات بوده است. ۴۰ سال است که مردم ایستاده‌‌اند و بی‌‌‌جهت شایعه‌‌پراکنی نکنید که پرداخت‌‌‌‌ها صورت نخواهد گرفت، چرا می‌‌‌خواهید پیام بفرستید که پول ما ارزش ندارد؟ ما از این مقطع عبور خواهیم کرد. به گزارش بانک جهانی استناد می‌کنم که در چند روز گذشته بر رشد اقتصادی بالای چهار درصد ایران تأکید کرد.»

توهین به صالحی حرکت روز قدس را مخدوش کرد

سخنگوی دولت درباره هتک حرمت از رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «درخصوص این رخداد واقعا موهن و غیرقابل توجیه چند نفر نسبت به شخصیت‌های خدوم و دانشمندان هسته‌‌‌‌ای نظام باید گفت این اقدام بدون تردید از سوی جریان قلیلی صورت گرفت، آنها به این سرمایه اهانت و حرکت روز قدس را مخدوش کردند.»

نوبخت با بیان اینکه صالحی انسانی است که اخلاق اسلامی را سرلوحه خود قرار داده است، گفت: «این افراد به چنین فردی اهانت کردند. وقتی یک جمعیت این چنین بزرگ با دهان روزه اعلام برائت کرد، شما دیدید رسانه‌‌‌ها یک کادر کوچک را به جای حرکت پاکی که ملت بزرگ ما انجام داد، نشان دادند. اینها خائن هستند. مشاهده کردید که حرکت بزرگ ملت ما چگونه تحت‌‌‌الشعاع این حرکت قرار گرفت.»

قوه قضاییه با هتاکان برخورد کند

وی خطاب به هتاکان صالحی خاطرنشان کرد: «چنین آدم‌هایی در طول تاریخ بوده‌اند و ائمه اطهار را نیز مورد اهانت قرار دادند، ما حتی اگر از نظر سیاسی اختلافی داشته باشیم، ۳۶۴ روز سال برای شما، اما اجازه دهید یک روز سال صدای واحدی از کشور شنیده شود، امیدوارم قوه قضائیه اقدامی انجام دهد.»

سخنگوی دولت درباره احکام صادر شده برای دانشجویانی که در اعتراضات دی ماه بازداشت شدند، افزود: «باید برای جلوگیری از موج دشمنان دستانمان را به هم دهیم، اینجا استقلال قوا مطرح است اما در جلسات مشترک پیگیری می‌کنیم. این عزیزان فرزندان ما هستند و شاید در برخی از مواقع تحمل‌‌‌‌شان کم شود و حرفی بزنند. ما نباید کاری کنیم که روح آشفته ناآرامشان دچار تلاطم بیشتری شود ما باید با عطوفت با این عزیزان برخود کنیم.»

چه مغز کوچکی در کله بزرگ نتانیاهو قرار دارد

نوبخت درباره راه‌‌‌‌اندازی وبسایتی از سوی اسرائیل به زبان فارسی درخصوص بحران آب بیان کرد: «رژیمی که دانشمندان هسته‌‌ای ما را می‌کشد می‌‌خواهد مشکل آب را حل کند؟ واقعا چه مغز کوچکی در کله بزرگ آنها قرار دارد. جز پوزخند چه می‌‌توان کرد.»

وی در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز یادآور شد: «تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌‌‌ها شده و وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افرایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد. رییس‌‌‌جمهور از سازمان تعزیرات خواسته که ملت بی‌‌‌دفاع را در برابر این افراد قرار ندهند.»

معتقدیم اقتصاد باید در دستان مردم باشد

سخنگوی دولت اضافه کرد: «ما معتقد به این هستیم که اقتصاد باید در دستان مردم باشد اما اینگونه نیست که کنار بنشینیم که اقتصاد را عده‌‌‌ای تخریب کنند. دولت نظارت و کنترل را انجام می‌‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌‌کند.»

نوبخت درپاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه در حال رایزنی با اروپایی‌ها است و شاهد بودیم شرکت‌های روسی که با ایران قرارداد بسته بودند با تهدید امریکا به همکاری خود با ایران پایان دادند. از طرف دیگر چینی‌ها نیز سکوت کرده‌اند. آیا برنامه‌ای برای گرفتن ضمانت از سوی روسیه و چین وجود دارد؟ عنوان کرد: «از شش کشور مقابل ایران تنها آمریکا از آن خارج شده اما بقیه اعتقاد به ماندن در برجام دارند.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه قرار شد مدت کوتاهی مذاکرات انجام شود، گفت: «روسای‌‌‌جمهوری چین و روسیه بارها اعلام کرده‌‌‌‌اند همچنان برجام حفظ شود و اتحادیه اروپا هم در کنار این سه کشور قرار دارد.»

حفظ منافع برجام مهمترین دستاورد است

وی با بیان اینکه فعلا قرارمان این است که برجام بماند و منافع را تأمین کند گفت: «مهم منافعی است که تعریف شده، حال اینکه توتال برود و شرکت دیگری بیاید، مهم حفظ منافع است. این فرصت را به طرف مقابل داده‌‌‌ایم تا با روش عقلانی و قواعد بین‌‌‌‌‌المللی تصمیم‌‌‌گیری کنیم.»

نوبخت ادامه داد: «آموزش‌های ما بر اساس آموزه‌های دینی است. اگر عقد اخوتی با کسی ببندیم تا زمانی که طرف‌مان خلف وعده کند در آن می‌‌‌مانیم. باید ببینم در فرصت داده شده به اروپا چه می‌‌‌شود.»

باید با با پول‌‌‌های نامشروع مقابله کنیم

نوبخت در پاسخ به این سوال که اخیرا دولت اتریش اقدام به تخریب تعدادی از مساجد کرده است و موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: «مساجد پایگاه مسلمانان است و باید این پایگاه‌ها را در همه جا داشته باشیم و احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی نهاد همه اهل کتاب است.»

وی با اشاره به اینکه غلظت این نگاه اعتقادی گاهی در دولت‌‌‌های مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: «دولت فعلی اتریش با نگاه سیاسی خاصی به مسائل نگاه می‌‌کند. ما هیچ گاه از بستن مساجد و اخراج امامان جماعت استقبال نمی‌‌‌کنیم اما گفته می‌‌شد این مساجد و مراکز عمدتا از سوی دولت ترکیه پشتیبانی می‌‌‌شدند. با همه این اوصاف موضع ما نسبت به آزادی مذاهب و آزادی فعالیت‌‌‌های اسلامی در کشورهای دیگر کاملا روشن است و بر آن تأکید می‌‌‌کنیم و بسیار نگرانیم که یک چهره کریه از اسلام را در قالب داعش به جهان نشان دادند که هیچ شباهتی با چهره مهربان اسلام ندارد و این امر برای مخدوش کردن اسلام راستین است تا با ایجاد یک اسلام جعلی و خشن بگوند این همان اسلامی است که مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران آن را تایید می‌‌کند.»

واکنش به استعفای وزیر بهداشت از دولت

نوبخت درباره استفعای وزیر بهداشت بیان کرد: «سال‌‌‌ها این سخنان درباره وزرای دولت گفته می‌‌‌شود.»

وی درخصوص بازگشت کارت سوخت به جایگاه‌‌ها یادآور شد: «این امر بیشتر درخصوص مباحث اجرایی است.»

سخنگوی دولت درباره گرانی قیمت نان عنوان کرد: «قیمت آرد گران نشده است و خرید تضمینی گندم برای همین است تا نان گران نشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار