درگفت‌وگو با پانا

نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: آگاهی‌بخشی به کشاورزان برای کشت جایگزین مقاومت‌ها را به حداقل کاهش می‌دهد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس می‌گوید تعریف کشت جایگزین برای محصولات آب‌بر و توجه به جنبه اقتصادی تولید منافع کشاورزان را نیز تامین می‌کند و موجب می‌شود که مقاومت‌ها در زمینه تغییر کشت در نواحی از کشور که با بحران آب مواجه است به حداقل کاهش یابد.

کد مطلب: ۸۲۸۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: آگاهی‌بخشی به کشاورزان برای کشت جایگزین مقاومت‌ها را به حداقل کاهش می‌دهد

سید راضی نوری درگفت‌وگو با پانا اظهار کرد: پیش‌بینی خرید تصمینی برای کشت‌های جایگزین اطمینان لازم را به کشاورزان خواهد داد و مقاومت‌ها را نیز کم می‌کند.

وی تصریح کرد:‌ مدیریت منابع آب و خاک به عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما بحث مطرح در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی این است که وزارت آب و محیط زیست در کشور ایجاد شود و بخش آب از وزارت نیرو تفکیک شود.

نماینده مردم شوش در مجلس ادامه داد:‌ اکنون آب و انرژی زیر نظر وزارت نیرو اداره می‌شود اما در طرحی که درکمیسیون کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی مجلس در حال چکش‌کاری است این بحث مطرح است که وزارت نیرو منحل شده و بخش آب آن به دو مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست الحاق شود و بخش انرژی ان به وزارت نفت واگذار شود.

تصمیم‌گیری‌های مربوط به بخش آب در یک وزارتخانه متمرکز شود

نوری با بیان اینکه تصمیم‌گیر‌ی‌ها در حوزه آب بسیار حیاتی است، اظهار کرد:‌ اگرچه جایگاه مدیریتی بخش آب برعهده وزارت نیرو است اما 85 درصد آب مورد استفاده در بخش کشاورزی است به همین دلیل تصمیم‌سازی، تعیین تعرفه ، مصرف و مدیریت بر امور آب باید دریک بخش و یک وزارتخانه متمرکز شود.

نماینده مردم شوش در مجلس تصریح کرد:‌ پراکندگی تصمیم‌گیری در بخش آب کشور درکنار بحران‌های اقلیمی موجب شده است تا نتوان مدیریت درستی بر منابع آبی کشور اعمال شود.

وی با بیان اینکه طرح نمایندگان مجلس با استقبال خوبی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس روبه رو شده است، خاطرنشان کرد:‌ این طرح در جلسات کمیسیون ساعت‌های متعددی مورد بحث و اظهارنظر کارشناسی قرار گرفته اما هنوز آماده ارایه به صحن علنی مجلس و اعلام وصول نشده است.

نوری عنوان کرد:‌ با توجه به خشکسالی و بحرانی که در بخش آب کشور وجود دارد، چالش‌های جدی گریبانگیر منابع طبیعی کشور شده است و به دلیل وجود ریزگردها و آثار زیست محیطی مخربی که ناشی از خشکسالی است، بهتر است مدیریت موضوعات آب تنها در یک مجموعه واحد متمرکز شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بحران آب موجود در کشور تا چه میزان به مدیریت منابع آب و خاک کشور درسالهای گذشته مرتبط است، اظهار کرد:‌ ایران کشوری خشکسال و کم آب است و به دلیل شرایط اقلیمی با محدودیت منابع آبی مواجه است و با اصل پذیرفته شدن این محدودیت‌ها منابع آبی کشور به مدیریتی بهینه نیازمند است.

تصمیم‌گیری‌ها کشور را به بحران بیشتر یا عبور از بحران هدایت می‌کنند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به نشست زمین و خشکی دریاچه‌ها اشاره کرد و افزود:‌ خطر گسترش ریزگردها و خشکی دریاچه هامون از چالش‌هایی است که بسیاری از مناطق کشور را تهدید می‌کند و در این شرایط باید پذیرفت که علاوه برخشکسالی این تصمیم‌سازی‌ها هستند که در وزارت نیرو و مدیریت منابع آب می‌توانند شرایط موجود را بهبود ببخشند یا به بحران بیشتر نزدیک کنند.

نوری تصریح کرد:‌ استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در کنار احداث غیرکارشناسانه سدها و انتقال آب بین حوزه‌های داخلی شرایطی است که تصمیم‌های نادرست اقتصادی به کشور تحمیل کرده است واگر مدیریت مناسبی بر کنتورهای هوشمند و چاه‌های غیرمجاز به صورت جدی انجام شود می‌توان از بروز بحران‌های شدیدتر در کشور جلوگیری کرد.

سفره‌های آب زیرزمینی به راحتی احیا نمی‌شوند

وی خاطرنشان کرد:‌ آبی که در سفره‌های زیرزمینی از دست برود قابل جبران نیست و رگه‌ها و لایه‌های موجود در سفره‌های زیرزمینی در صورت خشک شدن به سختی قابل احیا است و می‌طلبد که مدیریت اب کشور به صورت جدی‌تری دیده شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد:‌ قوی‌ترین مجموعه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اگر همراهی و همدلی مردم را به دنبال نداشته باشند نمی‌توانند قادر به مدیریت منابع باشند.

ضرورت جانمایی مناسب صنایع آب‌بر در کشور

وی افزود: الگوی کشت در مناطق مختلف کشور باید به آگاهی و اطلاع مردم برسد و بر اساس طرح آمایش سرزمین جانمایی مناسبی برای صنابع بزرگ و آب‌بر کشور انجام شود و در این میان مردم را با انجام امور همدل کرد تا مقاومت اندکی برای اصلاح الگوی کشت یا تغییر کشت در نقاطی آب کشور صورت گیرد.

نوری عنوان کرد:‌ بحران آب موضوعی پیچیده است که به تصمیم‌گیری‌هایی نوین نیازمند است و البته ممکن است فشارهایی وجود داشته باشد که روند اجرایی این تصمیم‌ها را با اخلال مواجه کند اما ضروری است تا از مقاومت‌ها نهراسید.

وی افزود: تعریف کشت جایگزین و توجه به جنبه اقتصادی تولید آن منافع کشاورزان را نیز تامین می‌کند و موجب می‌شود که مقاومت‌ها در زمینه تغییر کشت در نواحی از کشور که با بحران آب مواجه است به حداقل کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار