خوشرو: آمریکا  حتی توان اداره یک روستا در عراق، افغانستان، یمن یا سوریه را ندارد

تهران (پانا) - سفیر و نماینده دائم ایران تصورات دولت آمریکا از ایران و خاورمیانه را بسیار ساده لوحانه توصیف کرده و آمریکا را ناقض قوانین بین‌المللی و توافقات مهمی از بیانیه الجزایر گرفته تا برجام دانست. 

کد مطلب: ۸۲۸۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
خوشرو: آمریکا  حتی توان اداره یک روستا در عراق، افغانستان، یمن یا سوریه را ندارد

غلامعلی خوشرو در مصاحبه با سایت خبری کاوش حقیقت (Truthdig) با اشاره به سیاست‌های دولت آمریکا در قبال منطقه و ایران گفت: «این دولت فقط می‌تواند با زبان تهدید، تحریم و مداخله سخن بگوید در حالیکه این سیاست‌ها قبلا در منطقه شکست خورده‌اند و بسیار خطرناک و پر هزینه هستند. بحران‌ها و بی ثباتی کشورهایی که قبلا مورد حمله آمریکا قرار گرفته‌اند، شاهد شکست این سیاست‌ها هستند. آمریکا فاقد قدرت سازندگی در خاورمیانه است و حتی توان اداره یک روستا در عراق، افغانستان، یمن یا سوریه را ندارد.»

خوشرو در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا قبل و بعد از برجام اضافه کرد: «از زمان سقوط شاه در سال 1979، به مدت 40 سال، آمریکا همچنان به نقض قوانین بین‌المللی، به ویژه توافقنامه‌های الجزایر که در سال 1981 با ایران امضا شده بود، ادامه داده است. آمریکا سال‌هاست توافقاتی را که خود با ایران انجام داده است، نقض می‌کند.»

او با اشاره به برخی بدعهدی‌ها در زمان اوباما نسبت به برجام گفت: «از همان ابتدا آمریکایی‌ها در قبال تعهداتشان در برجام پیش قدم نبودند. اوباما می‌خواست توافق اجرا شود، ولی خواهان اجرای کامل و با تمام ظرفیت آن نبود. دفتر دارایی‌های خارجی آمریکا یا اوفک پاسخ‌های مبهمی به سوالات شرکت‌ها درباره تحریم‌ها می‌داد، با این حال دولت اوباما حداقل در مواضع اعلامی از برجام حمایت می‌کرد. برخلاف ترامپ که حتی در مقام یک نامزد ریاست جمهوری هم، برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا می‌خواند تا اینکه یکطرفه و در تناقض با حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد ‌و کلیه تعهدات خود را زیر پا گذاشت‌.»

خوشرو در مورد اوضاع فعلی در یمن هم گفت: «ماجراجویی‌های نظامی عربستان سعودی و تاکیدش بر راه حل نظامی، تحقق راه حل صلح‌آمیز را غیر ممکن ساخته است. ایالات متحده و انگلیس از سعودی‌ها حمایت نظامی و تدارکاتی به عمل می‌آورند و به آنها بمب‌های خوشه‌ای می‌دهند. اماراتی‌ها یمن را بمباران می‌کنند. به اهداف حملات هوایی عربستان در یمن نگاه کنید: مراسم تشییع جنازه، مراسم عروسی، مزارع کشاورزی، خانه‌ها، مراکز غیرنظامی و .... تمام این اقدامات محکوم به شکست هستند، چرا که راه حل نظامی در یمن وجود نداشته و تنهاراه حل سیاسی وجود دارد.»

خوشرو همچنین با اشاره به اوضاع سوریه با انتقاد از تقسیم شورشیان به میانه‌رو و غیر‌میانه‌رو افزود: «تسلیح "شورشیان میانه‌رو، در واقع پوششی برای تغییر نظام بود. آمریکایی‌ها می‌دانستند که این سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی مانند داعش، النصره و وابستگان آنها می‌رسد. بنا براین سیاست تسلیح تروریست‌ها از آغاز محکوم به شکست بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار