کشت طلای سبز برای نجات کم‌آبی

بجنورد (پانا) - کارآفرین کمیته امداد خراسان شمالی برای مبارزه باکم آبی، شش هزار متر از زمین‌های استان خراسان شمالی را زیر کشت محصول آلوئورا برد.

کد مطلب: ۸۲۸۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
کشت طلای سبز برای نجات کم‌آبی

به گزارش خبری کمیته امداد، زهرا رضایی یکی از کارآفرینان برتر کمیته امداد شهرستان اسفراین است وی از دو سال گذشته در سطح هزار مترمربع اقدام به ایجاد گلخانه پردرآمد با کشت طلای سبز یا همان آلوئورا کرده است.

این کارآفرین برای اجرای مراحل ابتدایی طرحش از تسهیلات 15 میلیون تومانی قرض‌الحسنه اشتغال کمیته امداد استفاده کرده است و در مراحل بعدی با توجه به کیفیت و خروجی بالای طرح در بخش توسعه اشتغال، صرفه‌جویی در مصرف آب، پزشکی، صنایع خوراکی توانست 60 میلیون تومان نیز از محل صندوق توسعه برای گسترش طرحش استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها برای راه‌اندازی این طرح مطالعه کرده است، افزود: با توجه به وضعیت قرمز آب در منطقه اسفراین و با توجه به مزایای این گیاه در صنایع آرایشی و بهداشتی همچنین استفاده آن به‌صورت آب‌میوه، شربت و کمپوت و کاربرد آن در درمان برخی از بیماری‌ها مثل کمردرد؛ تصمیم گرفتم تا گلخانه‌ای کشت گیاه آلوئورا را راه‌اندازی کنم.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون هزار متر از زمین‌های شهرستان اسفراین زیر کشت این گیاه دارویی قرار دارد، ادامه داد: هر بوته به مقدار شش تا 15 کیلوگرم بار می‌دهد که اگر به‌طور میانگین در نظر گرفته شود تقرییا میزان برداشت سالانه این گلخانه حدود 40 تن خواهد بود.

رضایی بیان کرد: در ابتدای آغاز طرح، گیاه آلوئورا را از کارخانه‌ای از مشهد به این شهر منقل کردم و با توجه به اینکه به‌صورت بوته پاجوش است درنتیجه بوته‌های موردنیاز این گلخانه از همان بوته‌های پاجوش موجود در خود گلخانه تأمین‌شده است.

وی بابیان اینکه بوته پاجوش آلوئورا تا 10 سال بوته تولید می‌کند و نیازی به خرید بوته در گلخانه نیست، افزود: در برخی از فصول این گیاه حدود سه ماه آبیاری نمی‌شود که این نوع کشت برای این منطقه کمک آب، بی‌نظیر است.

وی به الگوبرداری این طرح و گسترش آن در سطح استان خراسان شمالی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: هم‌اکنون شش هزار متر از زمین‌های این استان خراسان شمالی زیر کشت این محصول قرار دارند که تمامی آن‌ها زیر نظر مستقیم من در حال فعالیت هستند.

وی به نبود واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در این استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تمامی جریان فعال در این حوزه محصولات تولیدشده خود را زیر نظر مستقیم من به یکی از شرکت‌های گیاهان دارویی در مشهد عرضه می‌کنند.

این کارآفرین بابیان اینکه برای توسعه طرحم در حال آموزش به افراد ساکن در روستای محل زندگی‌ام و دانشگاه ایان هستم، بیان کرد: هم‌اکنون با جهاد کشاورزی نیز برای توسعه آموزشی این طرح همکاری دارم.

توسعه کشت گلخانه‌ای آلوئورا یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مدیریت راهبردی آب است، به‌طوری‌که می‌توان با صرف کمترین آب به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات و محصولات این گیاه دارویی دست‌یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار