رییس سازمان توسعه تجارت ایران:‌ ۷.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته متقاضیان تامین شده است

تهران (پانا) - رییس سازمان توسعه تجارت ایران  می‌گوید  ۹.۷ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته برای متقاضیان از ابتدای سال تاکنون است که ۷.۵ میلیارد دلار آن تامین شده است.

کد مطلب: ۸۲۸۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رییس سازمان توسعه تجارت ایران:‌ ۷.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته متقاضیان تامین شده است

به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج با بیان این مطلب، افزود: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فراورده‌های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می‌شود از سیاست‌های دولت در خصوص تامین ارز کالاهای وارداتی است‌.

وی با بیان اینکه منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام برای واردات بخشی از کالاها از طریق سیستم بانکی در دستور کار است، تصریح کرد: تأمین ارز واردات بخش دیگری از کالاها از طریق واگذاری اظهارنامه صادراتی کالاهای غیر آورده شده در بند ۲ به متقاضیان واردات گروهی که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات غیر عمده کشور را پوشش می‌دهد در دستور کار دولت است.

خسروتاج با اشاره به اینکه ۹۵ درصد درآمد ارزی ناشی از صادرات کالاها باید در چرخه اقتصادی کشور به کار گرفته شود، گفت: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها ۴ روش برای به کارگیری ۹۵ درصد از درآمد ارزی ناشی از صادرات در چرخه اقتصادی کشور است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ارزش برآوردی صادرات اقلامی که در سامانه نیما به فروش می‌رسد را امسال حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه داد: در دوره‌های ۳ ماهه ممکن است به مقدار اقلام تحت پوشش سامانه نیما افزایش یابد به طوری که ۸۰ درصد صادرات غیر نفتی را شامل شود.

خسروتاج اضافه کرد: صادرات سایر اقلام که عمدتاً توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود از اقلام خرد و با ارزش صادراتی پایین است که در حال حاضر ضرورتی برای ورود به سیستم طراحی شده وجود ندارد.

وی ادامه داد:پیش‌بینی می‌شود صادرات این اقلام که امسال بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

بخشنامه اجرایی نحوه واردات از محل اظهارنامه صادراتی به زودی اعلام می‌شود

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بخشنامه اجرایی نحوه واردات از محل اظهارنامه صادراتی ظرف روزهای آتی اعلام می‌شود، گفت: نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین شده برای ارز عمدتا متوجه شرکت‌هایی است که تحت نظارت دولت هستند‌.

خسروتاج در ادامه با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۰۰ مورد از تخلفات انجام شده در ثبت سفارشات خودرو شناسایی و لیست آنها از ۶ ماه پیش به مراجع قضایی و امنیتی ارسال شده است، افزود: موضوع ثبت سفارشات غیر قانونی قاچاق تلقی نمی‌شود، چون واردکننده در مقطع خاصی مجاز به واردات نبوده اما حقوق دولتی را واریز کرده است.

وی یادآور شد: فهرست اقلام خاص وارداتی در کارگروه ماده ۱۴ سیاست‌های ارزی جدید، نهایی و منتظر تایید نهایی معاون اول رییس جمهور برای ابلاغ است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از فعالان اقتصادی خواست تا هرچه بیشتر با سامانه نیما کار کنند و با روند آن آشنا شوند.

خسروتاج در پایان کنترل مرزها، توجه به تولید و سامانه‌های نظارتی را بر کنترل روند قاچاق موثر دانست و گفت: رجیستری کمک شایانی به کنترل قاچاق در زمینه موبایل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار