معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت : طرح تکمیل زنجیره صنایع معدنی اجرا می‌شود

تهران (پانا) - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ظرفیت خوب معدنی در مناطق مختلف، می‌گوید طرح تکمیل زنجیره صنایع معدنی سال جاری در کشور اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۸۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت : طرح تکمیل زنجیره صنایع معدنی اجرا می‌شود

به گزارش شاتا، رضا رحمانی با بیان این مطلب افزود: نقاط مختلف ایران دارای ذخایر متنوع معدنی است و امسال اجرای طرح زنجیره صنایع معدنی در بخش فلزات اساسی مانند فولاد، مس و تا حدودی آلومینیوم از برنامههای اساسی وزارت صنعت و معدن است.

وی بیان کرد: زنجیره صنایع معدنی در برخی نقاط کشور حلقه مفقوده داشت و یا دچار ناهمگونی بود، به همین دلیل معاونت معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی ماموریت پیدا کردند تا پیگیری کنند و نقاط ضعف و قوت زنجیره صنایع معدنی را شناسایی کنند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که در این زنجیره از اکتشاف تا محصول نهایی برنامه‌ریزی می‌شود، تصریح کرد: کشور در حوزه معادن کوچک دارای ظرفیت مطلوبی است ولی در نقاط مختلف ذخایر به حدی است که ایجاد واحد فرآوری برای تمام معادن صرفه اقتصادی ندارد، به عنوان نمونه واحد ذوب مس داریم ولی خوراک این صنعت که کنسانتره مس است نداریم و به همین دلیل امسال حمایت جدی می‌شود که به صورت قراردادهای بلندمدت این حوزه ساماندهی شود.

رحمانی بیان کرد: در سال 96 ایجاد 450 هزار شغل در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری شده بود که در همه حوزه‌ها بیش از 90 درصد محقق شد.

وی با بیان این که در سال 97 تولید ناخالص 570 هزار شغل در سه بخش وزارتخانه هدفگذاری است، گفت: سال گذشته هدفگذاری ایجاد شغل در بخش اصناف 250 هزار مورد بود که امسال 280 هزار است و در بخش صنایع توسعه‌ای و جدید سال گذشته هدفگذاری 120 هزار و امسال 130 هزار شغل است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حوزه‌های جدیدی مانند استارت آپ‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی در سال 97 داریم که برای اولین بار لحاظ شده است.

رحمانی تصریح کرد: 184 برنامه و اقدام اساسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال 1397 تعریف شده در حوزه‌هایی مانند فناوری، صادرات، تولید داخلی، معادن، بازار داخلی و نوسازی صنایع است و 10 طرح ویژه در دل این موارد دارای برنامه علمیاتی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که نوسازی ناوگان تجاری و نوسازی صنایع بخشی از این 10 طرح است، اضافه کرد: تولید با فناوری‌های قدیمی مشکلاتی در حوزه زیست محیطی، قیمت تمام‌شده و کیفیت کالا دارد که باید با نوسازی صنایع این مشکلات برطرف شود.

به گفته رحمانی، سال گذشته 200 هزار میلیارد ریال برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط هدفگذاری شد که در حدود 240 هزار میلیارد ریال پرداخت شد و یکصد هزار میلیارد ریال برای نوسازی درنظر گرفته شده بود.

وی اضافه کرد: امسال دولت در تبصره 18 بودجه منابع خوبی برای اشتغال و حمایت از تولید داخلی پیش‌بینی کرده و در تبصره 6 نیز برای صادرات در بودجه حمایت خوبی در نظر گرفته شده است.

رحمانی تصریح کرد: امسال طرح توسعه تولید و تجارت پوشاک ویژه و مفصل از سوی وزارت تعریف شده که صادرات نیز مدنظر است، زیرا پوشاک نیاز اولیه مصرف کنندگان است، با سرمایه‌گذاری کم بازدهی بیشتری دارد و در همه جا قابلیت تولید دارد.

وی با بیان این که متناسب با استانها طرح توسعه و تجارت پوشاک تولید کفش یا شهرک پوشاک طراحی شده است، اضافه کرد: از 130 هزار شغل مدنظر در بخش صنایع جدید و توسعه‌ای در کشور ایجاد حدود 40 هزار شغل در حوزه پوشاک پیش‌بینی شده است.

رحمانی با بیان این که ایجاد اشتغال از سنگهای قیمتی از طرح‌های جدید وزارت صنعت و معدن است، خاطرنشان کرد: طراحان این طرح حداقل ایجاد 10 هزار شغل را تعهد کرده‌اند که مدل جدیدی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مدل جدید ایجاد مشاغل از سنگهای قیمتی، شرکت مادر در استان‌ها ایجاد می‌شود، عوامل این شرکت‌ها با دراختیار قراردادن تجهیزات و ماشین‌آلات به افراد شاغل، محصول تولیدی آنان را ارایه می‌کنند و زنجیره‌ای در این مسیر ایجاد می‌شود که نیاز به بازاریابی فردی نباشد.

پرداخت تسهیلات رونق تولید از ابتکارات دولت تدبیر و امید است که تا دهم خرداد 97 در کشور به بیش از 28 هزار و 500 واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی پرداخت شده است.

در سال 96 پنج هزار و 851 فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه گذاری 298 میلیارد ریال در کشور صادر شد.

استان سمنان 2 هزار و 10 پروانه بهره‌برداری در بخش های صنعت و معدن دارد که 95 درصد از آن واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است، 57 درصد اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار