سیدفاضل موسوی*

حاشیه پررنگ‌تر از متن

از نام مجلس و شرح وظایف و رسالت نمایندگان، آزادی در بیان نظرهای نمایندگان رخ می‌نماید. اما چه اظهار نظری و برای چه؟ به هر حال در هر دوره از مجلس، تعدادی از نمایندگان با اهداف خاصی از جمله جلب توجه یا القای نظرات خود به مردم یا مسئولان و... فضای خاصی را در مجلس ایجاد می‌کنند.

کد مطلب: ۸۲۸۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد

موضوع مهم چرایی این حواشی است و اینکه منفعت ماخوذ از این حاشیه‌ها متوجه چه گروهی است؟ پاسخ روشن است. سود حاصل از نتایج این رویدادها اغلب به کسانی می‌رسد که از جانب خودِ عاملان حاشیه‌ها، دشمن نامیده می‌شوند. جای تعجب دارد که چرا باید اقدامی صورت گیرد که نتیجه آن به نفع دشمن باشد؟ همان طور که دولت نهم اقداماتی انجام داد که موجب شد نخست وزیر رژیم صهیونیستی بگوید هیچ فردی به اندازه این شخص به ما خدمت نکرد.

حاشیه‌هایی که به دنبال مخالفت با تصویب کنوانسیون مقابله با تامین بودجه تروریسم موسوم به CFT روی داد هر چند ممکن است با نیت خیر شکل گرفته باشد اما بدون تردید خروجی آن به سود صهیونیست‌ها و... خواهد بود. صهیونیست‌ها و مخالفان جدی ایران خواهند گفت که ایرانی‌ها نخواستند به کنوانسیونی بپیوندند که صلح جهانی و حقوق بشر را تضمین و با تروریست مقابله می‌کند. دلسوزان نظام می‌گویند باید به گونه‌ای موجه در دنیا رفتار کنیم و این در حالی است که مخالفت برخی نمایندگان با تصویب CFT این نوع حساسیت را زیر سوال می‌برد.

ایران در حال حاضر در شرایطی نیست که بر طبل مخالفان بکوبد. نگارنده با این نگرانی مواجه است که آیا کسانی که در مجلس نشسته‌اند از حقوق بین‌الملل آگاهند و می‌دانند در دنیا چه می‌گذرد؟ اگر این اقدامات ادامه پیدا کند بی‌شک برای کشور هزینه‌های قابل توجه به دنبال خواهد داشت. مساله حائز اهمیتی که نباید از آن غافل ماند این است که ایران بارها اعلام کرده خود یکی از اصلی‌ترین قربانیان تروریسم است، امروز در آستانه تصویب معاهده‌ای است که به موجب آن به دنیا خواهد گفت ما همانگونه که بارها گفته‌ایم، از حقوق بین‌الملل تمکین می‌کنیم. از این نظر اقدامی در این باره یک ضرورت و به نوعی در راستای شفاف‌سازی قلمداد می‌شود. جز چندین کشور تمام کشورهایی که در ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی، حرفی برای گفتن و آرمانی برای ترویج دارند، این کنوانسیون را امضا کرده‌اند. در خصوص مساله مسکوت ماندن این معاهده تا دو ماه دیگر و تا زمانی که به گفته حامیان این طرح تکلیف برجام روشن شود، چیز جدیدی حاصل نخواهد شد. در شرایط کنونی نباید درنگ کرد و باید در نظر داشت که نباید هزینه‌هایی را ایجاد کرد که با منافع ملی در تضاد هستند. مجلس باید با هوشیاری هر چه تمام‌تر گام بردارد.

منبع: آرمان

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار