روحانی در دیدار رئیس جمهوری چین: تجارت با پول ملی دو کشور باعث تقویت مناسبات اقتصادی است

تهران (پانا) - روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تاکید کردند که اراده دو دولت، تداوم همکاریهای راهبردی مشترک در تمامی حوزه ها است و مصمم هستند که این روابط را بیش از پیش گسترش دهند.

کد مطلب: ۸۲۸۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
روحانی در دیدار رئیس جمهوری چین:  تجارت با پول ملی دو کشور باعث تقویت مناسبات اقتصادی است

حسن روحانی یکشنبه شب در نشست هیات های عالیرتبه ایران و چین با تشکر از میزبانی گرم و موفق دولت چین در اجلاس شانگهای و تبریک انتخاب مجدد آقای شی جین پینگ به عنوان رئیس جمهور چین، گفت: سفر سال 2016 شما به تهران نقطه عطف جدیدی در روابط دو کشور بود، همکاریها را در مسیر راهبردی قرار داد و مناسبات را با تحول بنیادین همراه کرد.

‎رئیس جمهور با بیان اینکه چین طی سالهای گذشته شریک نخست تجاری ایران بوده است، تجارت با پول ملی دو کشور را باعث تداوم این روند برشمرد و اظهارداشت: توسعه همکاریهای بانکی بزرگترین پشتوانه برای اجرای توافقات دو کشور و ارتقای سطح همکاری ها است.

روحانی افزود: دو کشور پروژه های بسیار مهم و همکاری های راهبردی در حوزه های انرژی، حمل و نقل و صنعت دارند و لازم است در چارچوب برگزاری سریعتر کمیسیون مشترک دو کشور، این طرح ها و همکاریها شتاب گیرند.

‎رئیس جمهور همچنین به نقش مهم و موثر چین در به ثمر رساندن برجام اشاره کرد و گفت: اکنون نیز نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات توسط سایر طرفین بسیار مهم است.

روحانی بر تکمیل راکتور آب سنگین اراک طبق توافق برجام تاکید کرد.

‎رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از سرمایه گذاری شرکتهای چینی در حوزه های بالادستی انرژی استقبال می کند، گفت: همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق درتقویت ثبات منطقه ای موثر بوده و این همکاری ها ادامه می یابد.

روحانی همچنین توسعه همکاریهای فرهنگی علمی و فناوری را نیاز تاریخی دو ملت دانست و ابراز امیدواری کرد دولت چین تسهیلات لازم را از جمله در امور بانکی برای تجار ، ایرانیان و دانشجویان فراهم سازد.

‎رئیس جمهور چین نیز در این نشست حضور موثر ایران را موجب تقویت نفوذ بین المللی سازمان همکاری شانگهای برشمرد و تاکید کرد: اراده دو کشور برای اجرای کامل قرارداد مشارکت راهبردی در حوزه اقتصاد نشانه افزایش اعتماد دوجانبه است.

‎شی جین پینگ با بیان اینکه پکن مصمم است همکاریهای راهبردی با تهران را ادامه دهد، برجام را دستاورد بزرگ چندجانبه گرایی و متضمن صلح و همکاری منطقه ای دانست و با تاکید بر ضرورت استحکام آن ، گفت: آمریکایی ها با روحیه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات و مقررات در صدند نظم بین المللی را به دلخواه خود تغییر دهند.

‎وی تصریح کرد: چین قاطعانه با خروج یکجانبه آمریکا و اعمال تحریمهای جدید مخالف است و معتقد است که طرفین این توافق باید به تعهدات خود پایبند باشند.

‎رئیس جمهوری چین افزود: دو کشور باید با افزایش تماس ها و همکاری ها در سازمان ملل و سازمان شانگهای و اتحادیه سیکا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کنند.

‎وی با تاکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک و تسهیل همکاری ها در حوزه انرژی ، صنعت و سرمایه گذاری گفت: چین از تشکیل یک کارگروه مشترک با ایران در چارچوب طرح یک جاده - یک کمربند استقبال می کند.

‎رئیس جمهور چین با بیان اینکه افزایش همکاری های بانکی و استفاده از پول ملی از اهمیت زیادی در توسعه مناسبات برخوردار است، گفت:مشارکت چین در ساخت راه آهن سریع السیر تهران - اصفهان در مرحله اجرایی است و امیدواریم عملیات مسیر تهران مشهد هم بزودی آغاز شود.

‎وی با بیان اینکه بر تعهدات برجامی خود برای بهسازی راکتور اراک پایبندیم ، افزود: همکاریهای دو کشور در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و نیز روابط فنی و آموزشی در حوزه دفاعی ادامه می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار