دبیر جمعیت امام علی مازندران در گفتگو با پانا

کمک‌های مالی کافی نیست، صدای این مردم باید شنیده شود

ساری (پانا) - دبیر جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) ساری گفت: «ما در این جمعیت تنها در پی حمایت های مالی نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم صدای این مردم را به گوش دیگران برسانیم.»

کد مطلب: ۸۲۸۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
کمک‌های مالی کافی نیست، صدای این مردم باید شنیده شود

مریم علی‌محمدی از سال 90 تاکنون دبیر جمعیت امام علی استان مازندران در جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) و همچنین از سال 92 مسئول خانه ایرانی و مسئول تیم شناسایی و مددکاری در خانه ایرانی ساری است.

او در گفتگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «از قدیمی‌ترین آیین‌های جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) آیین «کوچه‌گردان عاشق» است که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و امسال نوزدهمین دوره آن اجرا می‌شود.»

او ادامه داد: «در این آیین به تأسی از امام علی (ع) که شب‌ها کیسه بر دوش می‌گذاشتند و غذا میان مردم فقیر پخش می‌کردند، هر ساله در شب‌های قدر مایحتاج غذایی یک ماه هشت‌هزار خانواده محروم و آسیب‌دیده را در قالب مردم محروم کیسه‌های غذایی و بهداشتی توزیع می‌شود.»

دبیر جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) در مازندران با تأکید بر اینکه آیین‌های این جمعیت بر مبنای آیین‌های ملی و مذهبی تعریف شده است، تصریح کرد: «ما تنها نمی‌خواهیم حمایت‌های مالی داشته باشیم. بلکه می‌خواهیم صدای این مردم را به گوش دیگران برسانیم.«

علی‌محمدی شکل‌گیری این نهاد را به دانشجویان گروه تائتر دانشگاه صنعتی شریف نسبت داد که این گروه ابتدا مردم محروم را شناسایی و سپس به آن‌ها کمک کردند و ادامه داد: «پس از مدتی این فعالیت در دانشگاه، مانند یک کانون ثبت شد و مدت‌ها بعد گسترش یافت و ابتدا در نیروی انتظامی و سپس در وزارت کشور با عنوان (سازمان مردم نهاد) NGO ثبت شد.»

او حضور مستمر کنار کودکان و برگزاری کلاس‌های آموزشی، هنری، ورزشی، کارآفرینی، خدمات درمانی را از جمله فعالیت‌های جمعیت امام علی (ع) برشمرد و توضیح داد: «هر یک از بخش‌های فعال در این نهاد در طول سال روی یکی از معضلات اجتماعی کار می‌کند. مانند اعتیاد کودک، ازدواج کودک، کودکان محروم از تحصیل.»

علی‌محمدی همچنین به این اشاره کرد که هر ساله سمینارهای مختلفی برگزار می‌شود و در هر سمینار روی یک معضل به صورت تخصصی و علمی در کل کشور داده‌هایی جمع‌آوری و ارائه می‌شود و ضمن بیان راهکار، مطالبه‌گری نیز می‌شود. مثلا داده‌هایی در مورد اعتیاد کودکان از کل کشور مبنی بر اینکه چند صد بچه اعتیاد دارند و شناسایی شده‌اند در سمینار تخصصی ارائه و پیگیری می‌کنیم. برای همین بر اساس این مستندات هیچ مسئولی نمی‌تواند بگوید که بچه معتاد وجود ندارند. این چیزی است که قبل از این سمینارها خیلی به ما می‌گفتند و ما توانستیم ثابت کنیم که بیان این حجم از معضل، سیاه‌کاری نیست و واقعی است.»

دبیر جمعیت امام علی (ع) مازندران همچنین یادآوری کرد که در این سمینارها نمایندگان مجلس، بهزیستی و از همه‌ی دستگاه ها و پنل‌های تخصصی گرد هم میان می‌آیند و درباره مسائل قانونی و تخصصی‌ مختلف بحث می‌کنند. نشریات مختلفی نیز داریم.»

علی‌‌محمدی توضیح داد که فعالیت جمعیت امام علی (ع) در مازندران از سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۲ خانه ایرانی ساری تاسیس و در سال ۱۳۹۴ خانه اشتغال را راه اندازی شد که البته از سال ۱۳۹۲ به صورت کارآفرینی فعال بوده ولی در سال ۱۳۹۴ رسمی شده است.

او با اشاره بله اینکه این جمعیت در کشور در سال ۷۸ ثبت شده است و تا به امروز ۳۵ نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: «ما تنها در ساری فعالیت نمی‌کنیم و به شهرهای دیگری جز ساری نیز رسیدگی می‌کنیم.»

او گفت: «پس از شناسایی اعتماد خانواده را جلب می‌کنیم که خانواده نسبت به فعالیت کودکشان در خانه ایرانی رضایت داشته باشد. بعد فعالیت‌ها را شروع می‌کنیم . کودکان در کلاس‌های خانه ایرانی مشغول می‌شوند و حتی روی واقعیات روحی و روانی آنها کار می‌شود تا اعتماد به نفس‌شان بیشتر شود که بتوانند راه جدیدی برای زندگی خود باز کنند. چون این افراد بسیار ناامید هستند و چیزی جز تاریکی و ادامه‌ی راه اشتباه خانواده خود نمی‌بینند.»

علی‌محمدی خانه ایرانی را یک خانه امن برای کودکان می‌داند که در آنجا احساس آرامش دارند. تصریح کرد: «فضای خانه برای آن‌ها آزاردهنده است چون در آنجا آسیب می‌بینند. ما این بستر امن را فراهم می‌کنیم که کودک بتواند در آن رشد کند و شکوفا شود. همیشه اولین قدم‌ها برای کودکان است. چون کودکان سریع‌تر و راحت‌تر تاثیر می‌گیرند و کار کردن روی آنها راحت‌تر از کار کردن روی یک فرد بالغ است و همیشه نتیجه بهتری داشته است.»

او به حضور زنان سرپرست خانوار در بخش کارآفرینی نیر اشاره کرد که جمعیت امام علی (ع) به تقویت روحیه و روان آنها می‌پردازد و ادامه داد: «خانواده‌هایی داشته‌ایم که پس از مدتی فعالیت و آموزش توانسته‌اند خود کارآفرینی کنند و مددکار شوند.»

دبیر جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) مازندران در پایان تأکید کرد که این نهاد با ارگان‌های دیگری در ارتباط است اما کارشان کاملا مستقل است و وظایف هر ارگانی را یادآوری می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار