در گفت‌وگو با پانا:

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:‌ کالاهای غیرضروری از لیست ثبت‌سفارش واردات خارج شود

مدیریت منابع ارزی در کشور ضروری است

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می‌گوید دولت با مشکلاتی در تامین منابع ارزی مواجه است و محدودیت‌هایی در تامین ارز وجود دارد که ضرورت مدیریت منابع را جدی کرده است و بهتراست با مدیریت این منابع واردات برای کالاهایی که ضروری است،اختصاص یابد و کالاهایی که واردات آنها ضروری نیست از ثبت سفارش کالا خارج شود.

کد مطلب: ۸۲۸۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:‌ کالاهای غیرضروری از لیست ثبت‌سفارش واردات خارج شود

عباس آرگون درگفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره اعلام ذخایر ارزی ایران توسط صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد: اگرچه ذخایر ارزی کشور مناسب است اما باید با توجه به تشدید تحریم‌ها در ماههای اتی ذخایر موجود با احتیاط بیشتری هزینه شود.

آرگون خاطرنشان کرد:‌ بخشی از تلاطم ارزی به دلیل محدودیت منابع ارزی و مشکلاتی است که در انتقال ارز وجود دارد و می‌تواند محرکی برای ایجاد نابسامانی دربازار ارزی کشور باشد.

وی اظهار کرد:‌ رفتارهای آمریکادر خروج از تحریم و اعمال تحریم‌های مجدد غیرقابل پیش‌بینی است و مشخص نیست که آمریکا تا چه میزان می‌تواند در اعمال تحریم‌های جدید کشورهای دیگر را با خود همراه کند، بنابراین باید رفتار محتاطانه‌تری در کشور در پیش گرفته شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص تضمین دولت‌های اروپایی در باقی‌ماندن در برجام عنوان کرد: شرکت‌های اروپایی براساس منافع خود تصمیم گیری می‌کنند و اگر ببینند که از این بابت متضرر می‌شوند ممکن است چندان تحت تاثیر دولت‌های خود نباشند.

تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات احتمالی

وی ادامه داد: پس از برجام نیز با وجود اعلام آمادگی بانکهای دنیا مبادلات بانکی به صورت تسهیل‌شده با کشورهای جهان برقرار نشده است و باید تلاش کرد تا از ظرفیت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده شود.

آرگون درباره مسیرتامین منابع مالی کشور در ماههای آینده تصریح کرد:‌ تشدید احتمالی تحریم می‌تواند تامین مالی پروژه‌های صنعتی را تحت‌تاثیر قرار دهد و معین نیست که آیا تحریم‌ها موجب عقب‌نشینی کشورهایی که قرار است در قالب فاینانس تامین مالی پروژه‌ها را به انجام برسانند می‌شود یا خیر و در نخستین واکنش‌ها شرکت‌ کره‌ای که قرار بود تامین 2 میلیارد دلاری طرح توسعه پالایشگاه اصفهان را به انجام رساند از فعالیت در ایران انصراف داده است.

افزایش ریسک‌های اعتباری تامین مالی را سخت می‌کند

وی ادامه داد:‌ البته آینده مشخص می‌کند که تحریم‌ها چه میزان در نحوه ارتباط کشورها با ما تاثیرگذار خواهد بود و هرچه شرایط سخت‌تر شود تامین مالی آتی با توجه به افزایش ریسک‌های اعتباری سخت‌تر خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خاطرنشان کرد:‌ سخت‌ترشدن شرایط تامین مالی هزینه تمام شده تولیدات را بالا می‌برد.

وی با اشاره به نقش مهم اتاق‌های بازرگانی در انتقال مسائل و مشکلاتی که تولید با آن مواجه است،‌ عنوان کرد:‌ در جلسات اتاق و کمیسیون‌ها نقطه نظرات اعضا و بازرگانان به دولت منتقل می‌شود و مطابق قانون نیز این تکلیف قانونی وجود دارد که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی از نقطه نظرات بخش‌خصوصی بهره گرفته شود.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای عبور از بحران‌های احتمالی

آرگون با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای عبور از بحران‌های احتمالی، اظهار کرد:‌ دیپلماسی می‌تواند همچنان کمک‌کننده باشد و در حوزه اقتصادی و سیاسی باید تعاملات خود را با کشورهای مختلف ادامه داده و بتوان از مشکلات کنونی ناشی از تحریم عبور کنیم .

وی به نقش اتاق‌های مشترک بازرگانی نیز اشاره کرد و افزود:‌ سهم اتاق‌های مشترک در مبادلات تجاری چندان بالا نیست و اگر چه تلاش اتاق‌های مشترک بی‌تاثیر نیست اما نمی‌تواند تاثیرات منفی ناشی از تحریم را پوشش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار