رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خبرداد:

اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی اردبیل

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر در مجموع واحدهای تولیدی و صنعتی اردبیل بیش از ۲۰ هزار و ۲۳۰ نفر در حال فعالیت و مشغول به کار هستند.

کد مطلب: ۸۲۸۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی اردبیل

سیدحامد عاملی در مصاحبه با خبرنگاران واصحاب رسانه در اردبیل اظهار داشت: نقش تاثیرگذار فعالیت با ظرفیت 50 درصد به بالای واحدهای تولیدی در تداوم اشتغال در یک منطقه و نبود بیکاری غیرقابل کتمان است، اما باید توجه داشت که در صورت نبود واحدهایی با چنین ظرفیتی باید با رفع موانع تولید و تسهیل برخی شرایط نظام بانکی و پولی به فکر راه‌اندازی دوباره واحدهای راکد و نیمه‌فعال در یک منطقه بود چرا که تاثیر این اقدام در بهبود شرایط اشتغال بسیار موثر خواهد بود .

وی با اشاره به فعالیت 600 واحد تولیدی و صنعتی فعال در سطح استان اردبیل گفت: هم‌اکنون این تعداد واحد تولیدی و صنعتی با ظرفیت تولید 50 درصد در سطح استان فعالیت دارند که 300 واحد تولیدی و صنعتی دیگر نیز به صورت نیمه‌فعال و در صورت قبول سفارش و تقاضا نسبت به تولید اقدام می‌کنند که میانگین ظرفیت تولید این واحدها نیز 20 الی 50 درصد است .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: هم‌اکنون در سطح استان 174 واحد تولیدی و صنعتی راکد و به صورت غیرفعال داریم که این واحدها نیز در صف دریافت تسهیلات و رفع موانع و نیز بازگشت به چرخه تولید هستند که در جلسات تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات اعم این واحدهای تولیدی مورد بحث و بررسی قرار داده شده است که خوشبختانه طی چند سال اخیر توانستیم با همکاری دستگاههای اجرایی نتیجه مطلوب و دلخواهی از بازگشت به تولید و احیای واحدهای تولیدی از خروجی این جلسات به دست آوریم .

عاملی ضمن تاکید بر افزایش روند ارائه تسهیلات و ضرورت همکاری بانکها با سازمان صنعت و معدن به منظور ارائه راهکار به واحدهای راکد و احیای آنها گفت : هم‌اکنون از مجموع واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در سطح استان 18 واحد تسهیلات دریافت کردند .

وی اظهار کرد: همچنین 21 واحد تولیدی نیمه‌فعال نیز با دریافت تسهیلات از بانکهای عامل ظرفیت تولید خود از زیر 50 درصد را به 80 درصد ارتقا داده‌اند، که 34 واحد تولیدی و صنعتی دیگر که ظرفیت 50 درصد داشتند با دریافت تسهیلات هم‌اکنون ظرفیت تولید بالای 90 درصد را دارا می‌باشند .

رئیس سازمان صنعت و معدن استان همچنین مشکل بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال در سطح استان را نبود همکاری و تعامل کافی بانکها با این واحدها دانست و اظهار کرد: در این زمینه طی جلساتی که در سطح استان برگزار می‌شود سعی داشته شده تا با حضور مدیران عامل بانکها و همچنین در حضور دارندگان امتیاز واحدهای تولیدی و صنعتی سطح استان برگزار شده و مشکلات در حضور طرفین مطرح گردد که در این زمینه نیاز است تا بانکهای عامل برخی شرایط سخت را تسهیل بخشیده و در راستای ارائه تسهیلات به واحدهای راکد و نیمه‌فعال این واحدها را در مسیر احیاء و از سر گیری تولید یاری کرده و بدین ترتیب در اقتصاد و ارتقای سطح تولید استان نیز سهم مهمی داشته باشند .

عاملی با اشاره به بحث اشتغال و اهمیت آن در توسعه اقتصادی یک منطقه گفت: در مجموع 900 واحد تولیدی و صنعتی فعال و نیمه‌فعال در استان اردبیل مجموع 20 هزار و 230 نفر مشغول به فعالیت هستند که در صورت احیای واحدهای راکد و ارتقای ظرفیت تولید واحدهای نیمه‌فعال این میزان به طور یقین به حداکثر میزان خود افزایش خواهد یافت .

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه شعار امسال به حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است باید تمام دغدغه مسئولان و حتی مردم تحقق منویات مقام معظم رهبری در چارچوب همین شعار باشد که همه ما باید بدانیم با حمایت از کالاهای ایرانی زمینه‌ساز اشتغال هزاران جوان بیکار خواهیم بود .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ویژگی‌های منحصربفرد اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که اقتصاد ایران ویژگی‌هایی دارد که ما را از کشورهای منطقه متمایز کرده است، انرژی و نیروی کار ارزان و همچنین نیروی کار تحصیل‌کرده از جمله مواردی است که به ایران برتری داده است و باید از تمامی این ظرفیتها به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و در راستای رفع و دفع کامل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی از آنها بهره‌مند شد .

عاملی در پاسخ به این سوال که تا چه حد گردش مالی مشاغل مختلف در داخل کشور و بازار داخل عاید خود کشور و تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید و صادرات می‌شود، گفت: اگر چه هم‌اکنون در داخل کشور در برخی حوزه‌ها سطح اشتغال خوبی داریم اما سهم داخل از گردش مالی آنها کم می باشد .

وی ادامه داد: این مشکل برخی مواقع تا حدی پیش می‌رود که بسیاری از برندهای داخل کشور که نام و آوازه‌ای جهانی دارند به شدت آسیب دیده و با بحران مواجه می‌شوند که در واقع باید توجه داشت که با حمایت از کالای ایرانی مقابل رشد چنین مشکلاتی را گرفته و حتی باید این مشکلات را بهبود بخشید .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: شعار امسال یک شعار بسیار جامع است که اقتصاد مقاومتی، رونق، استقلال و بسیاری از ارزش‌های دیگر را در حوزه اقتصاد در بر می‌گیرد ضمن اینکه خرید کالای ایرانی، تقاضا را افزایش می‌دهد که این امر جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تقویت ارزش پول ملی و رونق اقتصاد را به دنبال خواهد داشت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار