مسأله تامین آب مورد نیاز تالاب هامون باید با نگاه کارشناسی و از طریق دیپلماسی پیگیری شود

زاهدان(پانا)-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت :شرط نخست و اساسی احیاء تالاب هامون و رفع مشکلات زیست محیطی منطقه سیستان، ورود آب به تالاب است، افزود: مسأله تامین آب مورد نیاز تالاب هامون باید با نگاه کارشناسی و از طریق دیپلماسی پیگیری شود.

کد مطلب: ۸۲۸۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مسأله تامین آب مورد نیاز تالاب هامون باید با نگاه کارشناسی و از طریق دیپلماسی پیگیری شود

با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مشکلات زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان با اولویت «گرد و غبار و تالاب بین المللی هامون» در یک برنامه دو روزه با حضور تیم تخصصی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی بررسی شد.

برنامه ای که شامل بازدیدهای میدانی از کانون های گرد و غبار، شن های روان و تالاب بین المللی هامون و همراه با برگزاری جلسات جمع بندی نهایی با مدیران ارشد استانی در سطح استانداری و نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری زابل، مدیران کل اداره محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین مسئولان دانشگاه زابل در محل فرمانداری شهرستان زابل بود.

رئیس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست هدف از این سفر را در واقع بررسی و بازدید میدانی کانون های بحرانی ریزگردها در منطقه سیستان و دستیابی به یک ایده مشترک بر مبنای علم و فناوری برای تبدیل این تهدیدها به فرصت ذکر کرد.

محمدعلی لطیفی، نقش فناوری و تکنولوژی در رفع این معضل را بسیار مهم دانست و افزود: طرح های مطالعاتی دانشگاهی برای مقابله با این بحران اهمیت دارد؛ بنابراین ورود جدی دانشگاه زابل در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: لازم است ذهن خلاق نخبگان به طور جدی درگیر این موضوع شود تا با اتکا به تجربه بین المللی و نیز تجربه ملی به یک نسخه علمی و فناوری مناسب برای تبدیل این تهدیدات به فرصت دست یافت.

رئیس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در ادامه پیشنهاد تشکیل یک کمیته عملیاتی برای تحقق اهداف و برنامه های معضل ریزگرد در کشور را ارائه کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مردم منطقه سیستان سال ها است با فقر، بیکاری و مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار حاصل از خشکسالی های پی در پی منطقه و خشک شدن بستر تالاب هامون دست و پنجه نرم می کنند.

باقر کرد افزود: برای رفع این بحران ها تشکیل کارگروه ملی نجات تالاب هامون (مشابه اقدامات دولت در دریاچه ارومیه) را انتظار داریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دشت سیستان با 15 هزار و 197 کیلومتر مربع مساحت؛ سه کانون بحران ریزگرد فعال در حدفاصل شیله - تاسوکی، نیاتک و جزینک دارد که در حال حاضر دو کانون نیاتک و جزینک با توجه به تمرکز جمعیتی این دوکانون در اولویت توجه و برنامه ریزی قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، ادامه داد: اقدامات علمی و استفاده از تکنولوژی هم اهمیت ویژه ای دارد و در این راستا دانشگاه زابل با ثبت ذخیره گاه زیست کره تالاب هامون قدم های مثبت و جهانی برداشته است.

در این جلسه مدیران کل مدیریت بحران استانداری، محیط زیست و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان گزارش مشروحی از وضعیت زیست محیطی تالاب هامون و منطقه سیستان و اقدامات انجام شده پیرامون کنترل ریزگردها ارائه کردند.

خبرنگار دانش آموز / مبین جلال کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار