با حضور نواده مولانا همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان برگزار می‌شود

تهران (پانا) - همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان به دبیری دکتر مجید پازوکی و با حضور خانم «اسین چلبی» نواده مولانا، در روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه جاری در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۸۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
با حضور نواده مولانا همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان برگزار می‌شود

دکتر مجید پازوکی دبیر همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان و مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود در مورد این همایش دو روزه گفت: همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان؛ با حضور خانم «اسین چلبی» نواده بیست و پنجم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و تعدادی از شخصیتهای برجسته علمی، فرهنگی و هنری کشور و به همت انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود با همکاری شهرداری شاهرود و بسطام و دهیاری خرقان، شوراهای شاهرود، بسطام و خرقان، فرمانداری شاهرود، دفتر نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی، دفتر کمیسیون ملی یونسکو در تهران و مؤسسه میراث مکتوب در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه جاری در تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود و همچنین خرقان برگزار می‌شود.
وی همچنین گفت: هدف از برگزاری این همایش، معرفی، شناسایی و ثبت مفاخر و آثار فرهنگی، تاریخی، گردشگری و دیگر ظرفیت‌های شاهرود با تمدن چند هزار ساله است که معرفی آن در سطح کشور و جهان با توجه به حضور مهمانان و نهادهای فرهنگی مانند یونسکو انتظار می‌رود بتواند به توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر به لحاظ گردشگری فرهنگی کمک کند.
دبیر همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان در ادامه اظهار داشت: شاهرود به لحاظ فرهنگی، تاریخی و حتی در زمینه گردشگری فرهنگی و عرفانی و به دلیل وجود دو عارف بزرگ «بایزید بسطامی» و شیخ «ابوالحسن خرقانی» قابلیت‌های بی‌شماری دارد؛ کمک مسئولان در برگزاری یک رویداد بزرگ فرهنگی در نهایت، نتیجه خوبی برای توسعه فرهنگی شهر به دنبال خواهد داشت.
دکتر پازوکی در مورد حضور خانم «اسین چلبی» نواده مولانا در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان گفت:
مهمان اصلی این همایش، خانم «اسین چلبی» نواده بیست و پنجم مولانا خواهد بود که هم‌اکنون ریاست بنیاد جهانی مولانا را برعهده دارد، وی مدت‌ها برای حضور در شاهرود ابراز علاقه کردند که خوشبختانه این مهم در این همایش میسر شد. شکل‌گیری عرفان ایرانی اسلامی که با مولانا به اوج خود می‌رسد در این منطقه رقم خورده است و ضمن قرارگرفتن شاهرود و بسطام در مسیر تاریخی هجرت مولانا، این علاقه و اشتیاق در خانم «اسین چلبی» ایجاد شد و طی مکاتباتی که با ایشان داشتیم؛ این دعوت رسمی از وی به عمل آمد. اوایل قرن هفتم که خاندان مولانا از بلخ به سمت آسیای صغیر مهاجرت کردند؛ مسیر عبور آن‌ها منطقه شاهرود بود و حتی در این منطقه اقامت داشتند، مولانا از نیشابور، قومس و بسطام گذر و سپس به سمت قونیه رفتند.
مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود در مورد مهم‌ترین اهداف همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان گفت: به دنبال ارائه منابع علمی، فرهنگی و تاریخی شامل گستره‌ای از عالمان و عارفان اندیشمندان بزرگ هستیم، بازدید از مناطق تاریخی به ‌منظور جلب مشارکت سرمایه‌گذاری برای ایجاد خط توریستی بین شاهرود و شهرهای ایران و جهان از مهم‌ترین اهداف این رویداد فرهنگی محسوب می‌شود که حضور شخصیتهای برجسته علمی و فرهنگی و هنری کشور در نهایت به رونق اقتصادی شهر نیز کمک خواهد کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود؛ سال گذشته، همایش عطار نیشابوری، روز جهانی حافظ، بزرگداشت فردوسی سلسله برنامه‌هایی در بزرگداشت مولانا و شمس، بزرگداشت سعدی، بزرگداشت محمدعلی جمال‌زاده پدر داستان‌نویسی ایران و ... را برگزار کرده است که این سمینارهای ادبی نیز هم اکنون به‌صورت مداوم در حال برگزاری است.
دکتر مجید پازوکی در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: شاهرود، بسطام و خرقان بدون شک سرزمینی با غنای علمی و فرهنگی، عالم‌خیز و عارف‌خیز است و در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان؛ از بزرگان این منطقه تجلیل خواهد شد. به دلیل غفلت از داشته‌های خود به‌ویژه در حوزه‌های تاریخی و فرهنگی، خسارت‌های فراوانی متحمل شده‌ایم، برای نمونه رونق گردشگری فرهنگی می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال جوانان را حل کند و برگزاری رویدادهای گوناگون برای معرفی جاذبه‌های شهرستان، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه از راه گردشگری منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار